2020-02-05, 14:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Motala:

Citat:
Socialnämnden beräknas gå back med 29 miljoner under året och försöker nu på olika sätt spara in pengar, bland annat genom att införa nattillsyn med hjälp av kameror. Ett alternativ som är valfritt.

Citat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7401367

Apropå valfritt, är det val igen senast hösten 2022.
Citera
2020-02-05, 16:50
Medlem
spoilers avatar
"Lilla Edets kommun har så ont om pengar i kassan att de får ta lån för att ha råd att betala ut löner och nu väntar sparbeting, som kan innebära att personal sägs upp.

– Eftersom personalkostnaderna är det som kostar mest pengar i kommunen så är det troligt att vi kommer behöva säga upp personal, säger kommunalrådet Julia Färjhage (C).

Som P4 Väst tidigare berättat om har Lilla Edet under många år haft en svag ekonomi, och de sparåtgärder som genomförts som till exempel anställningsstopp har inte förbättrat läget, vilket innebär att de nu behöver ta lån för att klara av verksamheten."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7401535
Citera
2020-02-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Lilla Edets kommun har så ont om pengar i kassan att de får ta lån för att ha råd att betala ut löner och nu väntar sparbeting, som kan innebära att personal sägs upp.

– Eftersom personalkostnaderna är det som kostar mest pengar i kommunen så är det troligt att vi kommer behöva säga upp personal, säger kommunalrådet Julia Färjhage (C).

Som P4 Väst tidigare berättat om har Lilla Edet under många år haft en svag ekonomi, och de sparåtgärder som genomförts som till exempel anställningsstopp har inte förbättrat läget, vilket innebär att de nu behöver ta lån för att klara av verksamheten."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7401535

Om läget är så katastrofalt undrar man varför man inte höjer skatten. Om jag tolkar budgeten riktigt har den inte förändrats sedan 2012.
Verkar som de totala utgifterna ligger på ca 800 miljoner och sparbehovet på 8 miljoner. I mina ögon inte särskilt allvarligt.

Om mina totala utgifter ligger på 30 000 kr per månad så skulle jag behöva spara 300 kr per månad.

Detta är vad jag såg genom att snabbtitta lite på Lilla Edets hemsida. Jag är inte ekonom så
jag kan naturligtvis tolka läget felaktigt. Antar att jag delar denna kunskapslucka med många andra i tråden. De brukar ändå vara tvärsäkra.
Citera
2020-02-05, 17:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om läget är så katastrofalt undrar man varför man inte höjer skatten. Om jag tolkar budgeten riktigt har den inte förändrats sedan 2012.
Verkar som de totala utgifterna ligger på ca 800 miljoner och sparbehovet på 8 miljoner. I mina ögon inte särskilt allvarligt.

Om mina totala utgifter ligger på 30 000 kr per månad så skulle jag behöva spara 300 kr per månad.

Detta är vad jag såg genom att snabbtitta lite på Lilla Edets hemsida. Jag är inte ekonom så
jag kan naturligtvis tolka läget felaktigt. Antar att jag delar denna kunskapslucka med många andra i tråden. De brukar ändå vara tvärsäkra.
Skatten är redan relativt hög: 33,85 % jämfört med Sverigemedel 32,28 %.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Lilla-Edet?compare=1

Enligt artikeln behöver 15 miljoner sparas på ”alla nämnder som skola och omsorg”. Att föra över 8 miljoner från bostadsbolaget låter närmast som en dold beskattning då dessa pengar förmodligen kommer från hyresintäkter.

Vidare strider det mot kommunallagens krav på god ekonomisk hushållning att låna till driften av verksamheterna.

Det låter onekligen som att Lilla Edet har hyfsat stora problem. Det gäller att noga reda ut vad som kostar och vad som kan skäras ner och inte bara höja skatten som du tycker att de ska göra. Är du lika ansvarslös med allting?
Citera
2020-02-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Skatten är redan relativt hög: 33,85 % jämfört med Sverigemedel 32,28 %.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Lilla-Edet?compare=1

Enligt artikeln behöver 15 miljoner sparas på ”alla nämnder som skola och omsorg”. Att föra över 8 miljoner från bostadsbolaget låter närmast som en dold beskattning då dessa pengar förmodligen kommer från hyresintäkter.

Vidare strider det mot kommunallagens krav på god ekonomisk hushållning att låna till driften av verksamheterna.

Det låter onekligen som att Lilla Edet har hyfsat stora problem. Det gäller att noga reda ut vad som kostar och vad som kan skäras ner och inte bara höja skatten som du tycker att de ska göra. Är du lika ansvarslös med allting?

De har väl gått plus en massa år tills nu. Om jag jämför med en kranskommun till Göteborg som jag haft det tveksamma nöjet av att följa som representant för LR så känner man igen situationen . Jag var aktiv typ 1983-1988. Hela tiden var det sparbeting på ett par procent som gällde. Nämnderna fick skriva konsekvensbeskrivningar. Allt löste sig i slutändan. Det är nog bra om man behöver se över sina kostnader tror jag. Hörde i en intervju med Anders Borg att han också var av den uppfattningen.

Det finns säkert kommuner som har ett mycket värre läge än
Lilla Edet. Det här löser sig.
Om nu ekonomin vänder upp redan 2021 är mycket vunnet. Börsen verkar ta ut detta i dagarna. Fantastisk utveckling !
Senast redigerad av Filantrop007 2020-02-05 kl. 18:27.
Citera
2020-02-05, 18:30
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Det finns säkert kommuner som har ett mycket värre läge en Lilla Edet. Det här löser sig. Om nu ekonomin vänder upp redan 2021 är mycket vunnet. Börsen verkar ta ut detta i dagarna. Fantastisk utveckling !
Föreslår att du söker jobb som ekonomisk konsult åt SKL eller en enskild kommun som Lilla Edet. Verkar som du har stor erfarenhet av kommunal verksamhet! Och är man optimistisk så brukar folk tycka det är roligt att jobba, och det skapar en god spiral. Men du, borde inte Lilla Edet låna upp lite pengar och sätta på börsen då, verkar ett säkert framgångsrecept?

Jag ger mig fan på att Lilla Edet vänder till ett plusresultat nästa år! Speciellt om du kommer med lite goda råd!

I slutändan ordnar det sig. Vi fixar det här, det löser sig! Det blir en superekonomi på sikt, bara vi kan massutbilda de nyanlända, och om ekonomin vänder upp, och vi spottar i nävarna och tar varandra i hand!
Citera
2020-02-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Föreslår att du söker jobb som ekonomisk konsult åt SKL eller en enskild kommun som Lilla Edet. Verkar som du har stor erfarenhet av kommunal verksamhet! Och är man optimistisk så brukar folk tycka det är roligt att jobba, och det skapar en god spiral. Men du, borde inte Lilla Edet låna upp lite pengar och sätta på börsen då, verkar ett säkert framgångsrecept?

Jag ger mig fan på att Lilla Edet vänder till ett plusresultat nästa år! Speciellt om du kommer med lite goda råd!

I slutändan ordnar det sig. Vi fixar det här, det löser sig! Det blir en superekonomi på sikt, bara vi kan massutbilda de nyanlända, och om ekonomin vänder upp, och vi spottar i nävarna och tar varandra i hand!

Jodå, jag skall höra av mig till Lilla Edet. Att optimister lyckas bättre med sina arbetsuppgifter är helt klart en sanning. Eleverna frågade ofta mig varför jag alltid såg så glad ut. Mitt svar, ingen tjänar på att jag går omkring och surar hela dagarna.

Surpropparna kostar alla organisationer en jävla massa pengar ! Så släpp för guds skull inte in flashbackhögern på er arbetsplats !
Citera
2020-02-05, 18:57
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Surpropparna kostar alla organisationer en jävla massa pengar ! Så släpp för guds skull inte in flashbackhögern på er arbetsplats !
I såfall, berätta vilka organisationer? Och rent konkrekt hur mycket?
Citera
2020-02-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvariumfiskarn
I såfall, berätta vilka organisationer? Och rent konkrekt hur mycket?

Jag skall kontakta HR avdelningen för att ta reda på detta. Att HR avdelningen brottas med rättshaverister, missförstådda, missanpassade och gnällspikar är jag helt säker på.
De som sköter sig fint har aldrig någon kontakt med HR. Så de blir nog överraskade när jag kliver in i morgon bitti speciellt som jag gick i pension för 7 år sedan.
Citera
2020-02-05, 20:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag skall kontakta HR avdelningen för att ta reda på detta. Att HR avdelningen brottas med rättshaverister, missförstådda, missanpassade och gnällspikar är jag helt säker på.
De som sköter sig fint har aldrig någon kontakt med HR. Så de blir nog överraskade när jag kliver in i morgon bitti speciellt som jag gick i pension för 7 år sedan.
HR-avdelningar, kommunikatörer, jämställdhetssamordnare, värdegrundsutvecklare och så vidare står troligen för en betydande del av kommunernas kostnader. Och drar till sig en massa dårfinkar som inte begriper verksamheterna.

Kommuner använder tveksamma personlighetstester
https://www.dn.se/ekonomi/kommuner-anvander-tveksamma-personlighetstester/

Göteborgs 255 kommunala kommunikatörer
Göteborgs 236 kommunala kommunikatörer utsågs till det näst värsta slöseriet förra året i Slöseriombudsmannens tävling för att sätta slöseri med skattepengar på kartan. Men trots omfattande kritik har de styrande i Göteborg inte dragit i nödbromsen. På lite drygt ett år har staden anställt ytterligare 20 kommunikatörer och nu är siffran uppe i 255.
https://skattebetalarna.se/goteborgs-255-kommunala-kommunikatorer/

Det är säkert sådana typer som du gillar.
Citera
2020-02-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
HR-avdelningar, kommunikatörer, jämställdhetssamordnare, värdegrundsutvecklare och så vidare står troligen för en betydande del av kommunernas kostnader. Och drar till sig en massa dårfinkar som inte begriper verksamheterna.

Kommuner använder tveksamma personlighetstester
https://www.dn.se/ekonomi/kommuner-anvander-tveksamma-personlighetstester/

Göteborgs 255 kommunala kommunikatörer
Göteborgs 236 kommunala kommunikatörer utsågs till det näst värsta slöseriet förra året i Slöseriombudsmannens tävling för att sätta slöseri med skattepengar på kartan. Men trots omfattande kritik har de styrande i Göteborg inte dragit i nödbromsen. På lite drygt ett år har staden anställt ytterligare 20 kommunikatörer och nu är siffran uppe i 255.
https://skattebetalarna.se/goteborgs-255-kommunala-kommunikatorer/

Det är säkert sådana typer som du gillar.

Var inte så säker på det. Några fd kollegor till mig brukade , kanske lite skämtsamt, prata om lärare och tärare. Administrationen skall naturligtvis inte svälla över alla breddar. Som förälder hade jag insyn i en friskola som drevs i stiftelseform. Deras organisation var betydligt mer slimmad än den kommunala som jag tillhörde som anställd. Så här finns troligen besparingsmöjligheter i alla svenska kommuner.
På skolan satt vi allt för ofta och allt för länge i meningslösa konferenser enligt min uppfattning. Tiden borde i högre utsträckning användas för att undervisa och handleda elever. Förhoppningsvis var det därför man valde läraryrket.

Jag tror också att friskolan var bättre på att göra sig av med olämplig personal . Man kan ju vara olämplig på en rad olika sätt. Man kanske inte är så duktig pedagog eller så trivdes man inte med unga människor.
Men störst skada gjorde helt klart de negativa surpropparna. Gnäll är fruktansvärt tröttsamt.
Citera
2020-02-05, 20:45
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Så de blir nog överraskade när jag kliver in i morgon bitti speciellt som jag gick i pension för 7 år sedan.
72 år ung alltså? Tur att du inte har fått Alzheimers än. Den kommunala världen saknar din erfarenhet. Det är därför Filipstad, Lilla Edet, Torsby, Ragunda och andra inte får avkastning på sina guldklimpar. De försöker inte tillräckligt hårt och har inte tagit in tillräckligt många. Se på Sandviken-rapporten vilka ekonomiska fördelar det finns!

Kumbaya och rymdkram på dig!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in