2020-02-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för ett gott skratt. Läste inte det sedvanliga melodramat. Slutar läsa vid ryggkliandet när det kommer till rumbledoll glittret.

En enorm flock. Som håller med Rapytt? Bara det var roligt.

För att teoriernas trovärdighet ska öka så måste man ljuga.
Från fanatism till desperation. Suck.

Grävde fram originaluttalandet jag skrivit av PT. Fetade olika partier.

Kan polisen säga nåt om deras aktuella psykiska status i tiden upp till mordet och vid mordet?
Nope.

Går det att säga nåt om föräldrarnas psykiska status?
"Nej det går inte att säga,
utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."

Kan man veta att de varit hårt ansatta pga allt som rör sjuka barn?
Japp.

"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."

Finns det psykisk sjukdom dokumenterat via journaler?
Njet.

"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."

I mina ögon verkade det som att föräldrarna" "plockade luft", grep efter alla halmstrån de hittade på ett desperat vis. Att det blev rörigt. Inte kunde landa i nån acceptans över rådande förhållanden och utgå ifrån det.

Förmodligen fanns det flera sätt att lätta på bördan strategiskt och långsiktigt. Läkarbesök för barnen, sjukgymnastik/simning, terapi utan föräldrarnas närvaro etc etc. Avlastningsveckor. En slags regelbundenhet i tillvaron.

I stället för att fånga ljusglimtarna och greppa möjlighetetna i tillvaron, som trots allt måste ha funnits där någonstans - så drog de ner varandra i ett nattsvart helvete och avskedsbrevet ger hintar om att allt var barnens fel. Det är riktigt ruskigt.
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-05 kl. 14:12.
Citera
2020-02-05, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I mina ögon verkade det som att föräldrarna" "plockade luft", grep efter alla halmstrån de hittade på ett desperat vis. Att det blev rörigt. Inte kunde landa i nån acceptans över rådande förhållanden och utgå ifrån det.

Förmodligen fanns det flera sätt att lätta på bördan strategiskt och långsiktigt. Läkarbesök för barnen, sjukgymnastik/simning, terapi utan föräldrarnas närvaro etc etc. Avlastningsveckor.

I stället för att fånga ljusglimtarna och greppa möjlighetetna i tillvaron, som trots allt måste ha funnits där någonstans - så drog de ner varandra i ett nattsvart helvete och avskedsbrevet ger hintar om att allt var barnens fel. Det är riktigt ruskigt.
All over the Place. Överallt och ingenstans. Oroliga.
Famlar runt. Greppar. Desperata.
Kanske hög energi inledningsvis.
Ju högre förväntningar, ju hårdare fall copingstrategierna inte fungerar.

Ja. Det gick fel för länge sen.
Men det är exakt vad som som sker om det så är sorg, kris, utbrändhet, stress.
Den sjuke ser det inte förrän kroppen eller psyket.kollapsar.
Det hade kanske varit bättre än att de fortsätter och försöker klara sig själva ovh sjunker in i farligare domäner.
Citera
2020-02-05, 14:08
Medlem
develis avatar
Citat:

Förmodligen fanns det flera sätt att lätta på bördan strategiskt och långsiktigt. Läkarbesök för barnen, sjukgymnastik/simning, terapi utan föräldrarnas närvaro etc etc. Avlastningsveckor.

All over the Place. Överallt och ingenstans. Oroliga.
Famlar runt. Greppar. Desperata.
Kanske hög energi inledningsvis.
Ju högre förväntningar, ju hårdare fall, ju större besvikelse om copingstrategierna inte fungerar och de positiva resultaten uteblir.

Ja. Det gick fel för länge sen.
Men det är exakt vad som som sker om det så är sorg, kris, utbrändhet, stress.
Den sjuke ser det inte förrän kroppen eller psyket.kollapsar.
Det hade kanske varit bättre än att de fortsätter och försöker klara sig själva och sjunker in i farligare domäner.

Brevet ger inte hintar om att allt var barnens fel. Det påvisar extrem livsleda vilket syns vid depression:

: "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening."
Senast redigerad av develi 2020-02-05 kl. 14:14.
Citera
2020-02-05, 14:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Om föräldrarna ansåg att allt var barnens fel så tror jag inte att dom var så dumma att formulera brevet på så sätt att det skulle avslöjas. Att man tolkar brevet som att allt är barnens fel tror jag är en personlig upplevelse.
Citera
2020-02-05, 14:12
Bannlyst
Citat:

Bra beskrivning på föräldrarnas dåliga copingstrategier i en svår situation.

Människor (barn som vuxna) är ganska kompetenta så länge allt flyter på. Det är under kris och utmaningar som våra förmågor prövas och i detta fall kan man konstatera att föräldrarna inte höll för trycket, varken var för sig eller tillsammans. Istället blev de varandras sämsta tänkbara rådgivare och ingen av dem förmådde att bromsa tåget som var på väg in i bergsväggen.

Sen tror jag inte att föräldrarna i brevet menade att det "var barnens fel" utan att det var för "deras skull" de gjorde det. För att rädda dem från ett öde värre än döden - pseudoaltruism. Den ena vanföreställningen (fel eller rädda) är dock inte sämre eller bättre än den andra eftersom båda leder till samma katastrofala resultat.
Citera
2020-02-05, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Människor (barn som vuxna) är ganska kompetenta så länge allt flyter på. Det är under kris och utmaningar som våra förmågor prövas och i detta fall kan man konstatera att föräldrarna inte höll för trycket, varken var för sig eller tillsammans. Istället blev de varandras sämsta tänkbara rådgivare och ingen av dem förmådde att bromsa tåget som var på väg in i bergsväggen.

Sen tror jag inte att föräldrarna i brevet menade att det "var barnens fel" utan att det var för "deras skull" de gjorde det. För att rädda dem från ett öde värre än döden - pseudoaltruism. Den ena vanföreställningen (fel eller rädda) är dock inte sämre eller bättre än den andra eftersom båda leder till samma katastrofala resultat.
Jag tror deras personlighet är farlig. Biter ihop, löser det internt, jobbar på.
Familjeförsörjaren och Superma..
Tills det sipprar fram på slutet och folk inser nån kris, men inte vidden av hur långtgående och illa det de facto är.

Två såna av samma sort och tighta som lim blir inte bra. När depressionen väl invaderar hemmet som smygande, svart slime.
Senast redigerad av develi 2020-02-05 kl. 14:29.
Citera
2020-02-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Det är samma sak som att skylla på barnen, anser jag.
Citera
2020-02-05, 14:50
Medlem
Citat:

Förmodligen fanns det flera sätt att lätta på bördan strategiskt och långsiktigt. Läkarbesök för barnen, sjukgymnastik/simning, terapi utan föräldrarnas närvaro etc etc. Avlastningsveckor. En slags regelbundenhet i tillvaron.

Ja. De fann ingen eller inget att förlita sig till. Full fart in i kaklet. Ensamseglare i storm på öppet hav utan land i sikte och utan hopp att någonsin nå en stormskyddad hamn. Om man ändå kommet att drunkna så kan man välja tillfället i alla fall. Hur kan människor vara så ensamma?
Citera
2020-02-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja. De fann ingen eller inget att förlita sig till. Full fart in i kaklet. Ensamseglare i storm på öppet hav utan land i sikte och utan hopp att någonsin nå en stormskyddad hamn. Om man ändå kommet att drunkna så kan man välja tillfället i alla fall. Hur kan människor vara så ensamma?

Helt klart. De ville inte visa någon - vad de själva kanske ansåg - "svaghet" utåt. De valde själva den felaktiga vägen som ledde till katastrofen.
Citera
2020-02-05, 16:41
Bannlyst
Citat:
Det är samma sak som att skylla på barnen, anser jag.

Ok, jag ser en en distinktion mellan incitamenten "rädda" och "skylla på", men vi behöver inte tycka lika.
Jag tror möjligen att "rädda" är föräldrarnas egen bild av vad de gjorde, medan "skylla på" är den moraliserande omvärldens omdöme, så vi kanske pratar om två olika saker.
Citera
2020-02-05, 16:48
Bannlyst
Citat:
Helt klart. De ville inte visa någon - vad de själva kanske ansåg - "svaghet" utåt. De valde själva den felaktiga vägen som ledde till katastrofen.

Om de ens hade hjälp utanför "pakten" som ett alternativ. Somliga människor har så dåliga copingstrategier att de inte kan be om hjälp på ett konstruktivt sätt. Behöver inte handla om obehag av att uppvisa svaghet. Valet hjälp finns helt enkelt inte i deras repertoar. En rigiditet som blir påtaglig först när man ställs inför en för svår utmaning.
Citera
2020-02-05, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror deras personlighet är farlig. Biter ihop, löser det internt, jobbar på.
Familjeförsörjaren och Superma..
Tills det sipprar fram på slutet och folk inser nån kris, men inte vidden av hur långtgående och illa det de facto är.

Två såna av samma sort och tighta som lim blir inte bra. När depressionen väl invaderar hemmet som smygande, svart slime.

Ja, hela familjen blev offer för föräldrarnas gemensamma tillkortakommanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in