2020-02-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag diagnostiserade inte jag läste kommentarerna. Om du påstår att du är läkare och anser att en respiratorisk kollaps är något som sker på sekunder gratulerar jag dig till ditt Nobelpris.

Haha detta kommer från sjuksköterskan som plötsligt blev statistiker, epidemiolog och sakkunnig inom virus överlevnad och transmissibilitet via oorganiska ytor. Grattis till årets kasta sten i glashus.

Jag har den största respekt för din yrkeskår, men du drar lite väl stora växlar på ditt yrke i denna tråd.

(Edit: Jag gör lite avbön då jag efter att ha skrivit ser att du erkänt tex misstag ang aerosol osv, det gör dig till en bra debattör i mina ögon, så jag tar tillbaka lite av udden i mitt inlägg och ber om ursäkt om det lät hårt. Jag tycker många lekmän gör ett jättebra jobb att hitta information och föra den vidare, du är också en av dom såklart.)
Senast redigerad av Dompan75 2020-02-04 kl. 22:37.
Citera
2020-02-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
WHO sa väl också på pressträffen att genomsnittliga sjukhusvistelsen i Hubei/Huwan var 20 dagar
medans övriga delar av världen är den 9 dagar. Det är en markant skillnad.
Ja, men det kan mycket väl bero på brist på resurser också.

Eller något annat. Knappast pga att viruset är elakare där, selekteringen bör inte ha hunnit med tillräckligt många värdar för det.
Citera
2020-02-04, 22:24
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
WHO är väldigt tydliga på att epicentret i Wuhan ska stoppas, det tolkar jag som att där är den dödligaste smittan
Om Novel-coronaviruset är ursprunget från en Fiskmarknad låter jag vara osagt, MEN om jag hade i krigssyfte tillverkat ett virus som ska slå ut ett land och dess befolkning med hög smitta initialt och som sedan avtagit för ett övertagande så är 2019-Ncov faktiskt helt perfekt och som sedan avtar till en vanlig influensa.

Bara man inte får nya epicentrum så... i Zhejiang och Guangdong tex, över 100 ökning stabilt nu dag för dag och 1000 kan spricka vilken natt som helst. Det är inte lika avspärrat som Wohan ännu.
Citera
2020-02-04, 22:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
WHO är väldigt tydliga på att epicentret i Wuhan ska stoppas, det tolkar jag som att där är den dödligaste smittan
Om Novel-coronaviruset är ursprunget från en Fiskmarknad låter jag vara osagt, MEN om jag hade i krigssyfte tillverkat ett virus som ska slå ut ett land och dess befolkning med hög smitta initialt och som sedan avtagit för ett övertagande så är 2019-Ncov faktiskt helt perfekt och som sedan avtar till en vanlig influensa.

Blev lite förvånad över de uttalandet. Wuhan sitter i karantän och kan inte smitta vidare. Visserligen måste människorna där få hjälp men det var nog inte anledningen till det starka uttalandet.
Kan de vet något som vi inte vet?
Citera
2020-02-04, 22:25
Medlem
Citat:

Hmmm. Måste vara ett misslyckat experiment då viruset slår ut de gamla och lämnar de stridsdugliga stående i det här fallet. Eller så är det Kinas Magda Andersson som vill bli av med pensisar. Fast de har väl inte ens så mycket till pension där. Större "nytta" av viruset här i Sverige med pensisar med rätt till pension. Det är kanske däför FHM ger blanka fan.
Citera
2020-02-04, 22:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Återupprepning, men...
...det är i te så att det är belastningen på sjukvården som gör att dödligheten är så hög I Wuhan?

Nu är det inte bara i Wuhan som dödligheten är hög. I Hongkong är det 1 av 17, d.v.s minst 5,8%. Observera att det är 0 tillfrisknade i Europa än så länge enligt officiell statistik.
Citera
2020-02-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Beror på hur man tänker här, av de bekräftade är det ju faktiskt en rätt stor del som är allvarligt eller kritiskt status.
Men om man sedan lägger till okända "icke bekräftade" gruppen kan ju andel allavarliga vara ganska litet om säg 500 000 är smittade. Men du beaktar inte den gruppen heller i beräkningen.

Det är sannolikt en stor mängd smittande i Wuhan i skrivande stund som inte blivit diagnostiserade. Det är just det som är poängen, statistiken i Wuhan är selekterad och visar inte alla smittade. Därför är det bättre att följa "primärfallen" som dyker upp i andra länder (och på andra platser i Kina). Dessa är mer representativa för "alla smittade", dvs inkluderar alla som får både milda och svåra symptom.
Citera
2020-02-04, 22:26
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Det är ju jäkligt imponerande om de lyckats hantera hundratusentals sjuka per dag, utöver sedvanliga influensor etc. Tolkar det sin direkt relaterat till virusutbrottet att de öppnat 15 000 feberkliniker.

Förutsatt att inte många dött i okategoriserad feberrelarerad sjukdom är det fantastiska nyheter! Det skulle dessutom förklara de starka åtgärderna som vidtagits.

Om användbar data delas från klinikerna kan forskarna snart komma med vettiga rapporter med statistiskt signifikant underlag.

Sammanlagda siffran. Samma med alla som är sjuka, det är den sammanlagda siffran och antal friskförklarade och döda tas inte bort från totalen.
Citera
2020-02-04, 22:28
Medlem
Citat:
Återupprepning, men...
...det är i te så att det är belastningen på sjukvården som gör att dödligheten är så hög I Wuhan?

Det är inte alls lika stor belastning på vården någon annanstans.

Det är väldigt många faktorer som spelar in.

Mutationer i viruset lär inte vara huvudorsaken. Farligheter muteras inte bort via selektion annat än om det gynnar viruset spridning, vilket inte är fallet än. Det bör därför vara någon annan orsak till dödligheten i Wuhan.

Jag tror ju detta är ett artificiellt virus och därför tror jag att man har sett till så att den maligna arvsmassan ska mutera bort ganska snabbt. Det är precis så som ett perfekt biovapen skall fungera. I början extremt dödligt men då det sprider sig över världen så faller de riktigt elaka komponenterna bort.

Jag tror detta virus är väl utprovat på både djur och människor. Kina har en omfattande organhandel och man använder till exempel dödsdömda för att ta organ från. Jag tror att de även kan använda misshagliga personer som försökskaniner i laboratorier.

https://www2.freedomunited.org/news/organ-harvesting-large-scale-in-china/?gclid=CjwKCAiAyeTxBRBvEiwAuM8dneMRk5ebTwXpSLT5H7v w4QWFnUIHgKH7TwQ1EKrY0gWFPE169gX2uRoCrvAQAvD_BwE

https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_harvesting_from_Falun_Gong_practitioners_in_ China
Citera
2020-02-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Haha detta kommer från sjuksköterskan som plötsligt blev statistiker, epidemiolog och sakkunnig inom virus överlevnad och transmissibilitet via oorganiska ytor. Grattis till årets kasta sten i glashus.

Jag har den största respekt för din yrkeskår, men du drar lite väl stora växlar på ditt yrke i denna tråd.
Jag har inte påstått att jag har någon spetskompetens inom de där områdena däremot ingår alla de där ämnena i ssk-utbildningen möjligen med undantag för statistik och jag har inte påstått mig vara någon fena på just det.

Har du något i sak att erinra mot den fakta jag postar är du däremot välkommen.
Citera
2020-02-04, 22:29
Medlem
För er som inte redan sett denna video, se den... Folk dör som flugor, måste vara många tusentals döda vid detta laget:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=285&v=1uBlAOTdLN0&feature=emb_ title

Tror ni helt kan glömma och avfärda sago siffrorna och statistiken som publiceras.
Senast redigerad av taozen 2020-02-04 kl. 22:36.
Citera
2020-02-04, 22:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja, men det kan mycket väl bero på brist på resurser också.

Eller något annat. Knappast pga att viruset är elakare där, selekteringen bör inte ha hunnit med tillräckligt många värdar för det.

Visst brist på resurser har de säkerligen. Jag tror lekmannamässigt att de mer eller mindre har samma smittkälla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in