2020-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. över 2700 kritiskt sjuka nu. Positivt tänkt att alla de kommer att klara sig i överfyllda sjukhus.

Räkna med att de som är smittade med milda symptom är inte med i statistiken. Det bor 10 miljoner i staden och det finns många med riskfaktorer.
Citera
2020-02-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Tack för ditt svar,
Jag vill inte måla Fan på väggen men som tur var så verkar dödligheten avta ju mer viruset lämnar Wuhan.
Det jag tycker är missvisande är sidor som ex. John Hopkins grafer som är uruselt gjorda och som WHO rapporterar till, varför inte jämföra själv på https://ncov.r6.no/ där du kan jämföra fastlandet Kina mot Huie provinsen eller mot övriga världen.

Återupprepning, men...
...det är i te så att det är belastningen på sjukvården som gör att dödligheten är så hög I Wuhan?

Det är inte alls lika stor belastning på vården någon annanstans.

Det är väldigt många faktorer som spelar in.

Mutationer i viruset lär inte vara huvudorsaken. Farligheter muteras inte bort via selektion annat än om det gynnar viruset spridning, vilket inte är fallet än. Det bör därför vara någon annan orsak till dödligheten i Wuhan.
Citera
2020-02-04, 22:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag tror det är kurvorna som jämför Kina med Hubei - som är hoppingivande. Dvs att Kina inte följer samma kurva som Hubei.
Sedan jämförs också Kina med resten av världen - och dom verkar vara ganska lika (?) - vilket också är positivt för Kina..

Absolut, men det som är oroande är att kurvorna fortsätter uppåt, de avtar inte förutom utanför Kina och det beror givetvis på olika länders sätt att mota i grind som kommer att var låga någon inkubationstid.
Med öppna gränser som vi har i Sverige så är det bara en tidsfråga, sanna mina ord innan det börjar spridas här hemma. En kvinna från Kina i Tyskland smittade 10st efter ett besök på 3 dagar, tänk vad som hade hänt om hon inte hade hört av sig om att hon var smittad?
Citera
2020-02-04, 22:11
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag läste det också men jag kunde inte utläsa om dessa kunde vara symtomfria smittbärare, det skulle ju i så fall öka spridningen

Mmmm med det övriga han säger så antar man ju det. Annars är ju dessa personer egentligen irrelevanta i sammanhanget.
Citera
2020-02-04, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
När är man frisk? All hosta/symptom försvunnit, negativ i test för viruset? Det min beräkning visar är att det är en stor skillnad på epicenter och övriga i dödlighet, vilket i sig säger att informationen från epicenter inte kan användas för att beräkna den sanna dödligheten. Förklaringen ligger i att det är de svårast sjuka (och de med riskfaktorer) som syns i statistiken.

Kan kanske förklaras med att många har trängts på sjukhusen, högre koncentration virus i luften, större dos rakt ner i de nedre luftvägarna, nytt virus, tar ett tag innan immunförsvaret börjar bekämpa med kraft, därför hinner viruset att öka antalet viruspartiklar i de nedre luftvägarna, David mot Goliat?

Vi har inte sett en liknande utveckling i till exempel Europa, kanske beror på att de smittade inte har trängts i trånga sjukhus?
Citera
2020-02-04, 22:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Räkna med att de som är smittade med milda symptom är inte med i statistiken. Det bor 10 miljoner i staden och det finns många med riskfaktorer.

Nyss skrev du så här.

Citat:
Antalet avlidna personer/antalet personer som diagnostiserats med sjukdomen.

Hur ska du ha det?
Citera
2020-02-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nyss skrev du så här.

Hur ska du ha det?

Vad menar du? De som är i epicenter har bara de sjukaste personerna med i statistiken, därav är dödligheten 3 %. Andra ställen i Kina och övriga världen har fall som kommer därifrån och då kan man räkna på dessa siffror som är säkrare. Skillnaden är att dödligheten är betydligt lägre, 0,2-0,5 % och beror sannolikt på att de får med milda såväl som svåra fall i statistiken. Inte så i Wuhan.
Citera
2020-02-04, 22:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Återupprepning, men...
...det är i te så att det är belastningen på sjukvården som gör att dödligheten är så hög I Wuhan?

Mutationer i viruset lär inte vara huvudorsaken. Farligheter muteras inte bort via selektion annat än om det gynnar viruset spridning, vilket inte är fallet än. Det bör därför vara någon annan orsak till dödligheten i Wuhan.

WHO är väldigt tydliga på att epicentret i Wuhan ska stoppas, det tolkar jag som att där är den dödligaste smittan
Om Novel-coronaviruset är ursprunget från en Fiskmarknad låter jag vara osagt, MEN om jag hade i krigssyfte tillverkat ett virus som ska slå ut ett land och dess befolkning med hög smitta initialt och som sedan avtagit för ett övertagande så är 2019-Ncov faktiskt helt perfekt och som sedan avtar till en vanlig influensa.
Citera
2020-02-04, 22:20
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
The daily number of patients in fever clinics across the country has declined as the country continues its rigorous measures to fight a novel coronavirus outbreak, the NHC official said.

National data showed that the country's fever clinics received a total of 220,865 patients on Monday, 7 percent lower than the previous day, said Jiao, adding that the figure has been declining for days, which is gradually easing the burden on medical staff working in fever clinics.

Det är ju jäkligt imponerande om de lyckats hantera hundratusentals sjuka per dag, utöver sedvanliga influensor etc. Tolkar det sin direkt relaterat till virusutbrottet att de öppnat 15 000 feberkliniker.

Förutsatt att inte många dött i okategoriserad feberrelarerad sjukdom är det fantastiska nyheter! Det skulle dessutom förklara de starka åtgärderna som vidtagits.

Om användbar data delas från klinikerna kan forskarna snart komma med vettiga rapporter med statistiskt signifikant underlag.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Återupprepning, men...

WHO sa väl också på pressträffen att genomsnittliga sjukhusvistelsen i Hubei/Huwan var 20 dagar
medans övriga delar av världen är den 9 dagar. Det är en markant skillnad.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Javisst, de flesta verkar ha milda symptom. Vad du ser är skillnaden mellan de i epicenter mot övriga, vilket ringer klockan att de i epicenter är en selekterad grupp, de sjukaste.

Beror på hur man tänker här, av de bekräftade är det ju faktiskt en rätt stor del som är allvarligt eller kritiskt status.
Men om man sedan lägger till okända "icke bekräftade" gruppen kan ju andel allavarliga vara ganska litet om säg 500 000 är smittade. Men du beaktar inte den gruppen heller i beräkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
WHO är väldigt tydliga på att epicentret i Wuhan ska stoppas, det tolkar jag som att där är den dödligaste smittan
Om Novel-coronaviruset är ursprunget från en Fiskmarknad låter jag vara osagt, MEN om jag hade i krigssyfte tillverkat ett virus som ska slå ut ett land och dess befolkning med hög smitta initialt och som sedan avtagit för ett övertagande så är 2019-Ncov faktiskt helt perfekt och som sedan avtar till en vanlig influensa.
Jag tolkar det som att man måste stoppa det där för att det är utom kontroll. Kan bli så även på andra platser.

Men det kan också vara så att WHO vet att kineser/asiater drabbas värre än andra delar av världen baserat på sina gener.

Eller så är det något annat.

Jag betvivlar dock att viruset skulle tappa i farlighet när det lämnat Wuhan. Det är för kort tid för det. Kanske nästa år att det är mindre farligt då selekteringen då hunnit med tillräckligt många värdar på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in