2020-02-04, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Exakt vad ska Sverige göra?

Bra fråga.

Vad skulle vi gjort om Ebola blivit luftburet med R0 15-30?

Folkhälsomyndighetens övertalesexpert AT säger ju själv att man ännu inte vet allt om viruset, smittsamhet med mera, man avvaktar och ser hur det utvecklar sig.

Försiktighetsprincipen enligt det kursiverade här ovanför är väl inte för mycket begärt om viljan att förhindra en epidemi är genuin.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Smittklockan tickar vidare. ⏱
Citat:
”There are currently 20,704 confirmed cases worldwide, including 427 fatalities.”

2,788 serious
632 recovered
23,214 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Så Sverige kommer inte ens testa personerna vi flugit hem? Det tar vi om de uppvisar symptom? Hur vet dom att de inte har viruset ändå??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJGn4X/smittad-kvinna-pa-planet-med-wuhan-svenskar
"Hur många har blivit friska?

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska"

Så det låga antalet friskförklarade som jag var övertygad var korrekt eftersom det konsekvent refererats till från olika källor, det är bara en trådsanning?
Tegnell har rätt?
Eller har han blivit galen?
Citera
2020-02-04, 17:11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Och i Sverige låtsas man fortfarande som att det regnar. Denna flathet börjar göra mig riktigt förbannad. Vad krävs för att Sverige ska reagera? Dödsfall?

Den ansvarige för svensk hantering av återvändare heter Anders Tegnell. Han hävdar att sjukdomen inte smittar svenskar i lika hög grad som andra européer. Därför införs inte någon karantän i Sverige, som i övriga Europeiska länder.

Siffran är uppe i 20704 smittade nu: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 17:11
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Bra inlägg, tack.
Som jag ser det, är problemet att varken msm eller populationen i Sverige varken vet in eller ut. Ingen vet var de skall sätta sin tillit, inräknat mig själv - även om jag faller inom kategorin som misstror allt vad som publiceras i statlig (läs; msm) media såpass mycket att jag förutsätter motsatsen till det som publiceras att vara sann.

Ändock, jag tar mitt sunda förnuft tillfånga, och handlar därefter. Min fråga till de mer insatta; finns det någon länksamling till inofficiell media publicerad från Kina (raderad, eller fungerande)?

Kuriosa: Bor i mindre ort och idag såg jag en domedagsprofet läsa ur GT utanför en frekvent besökt inrättning i staden för första gången i mitt liv.

Någon här länkade ett klipp ifrån low rating media att en professor som tyckte USA:s regering inte gjorde tillräckligt, han sa åt alla människor som känner symtom även om du inte varit i närheten av människor från kina. Vad jag fattat det som visar symtom som förkylning. Hur stor jävla press blir inte på redan sjukhusen när dem redan gå på knäna. Har läst och sett säkerhetsvakter och att de får ha hjul på bord för skydda sig. Hur tror du det ser ut när paniken över detta kommer ske? Folk kommer springa till sjukhuset för testa sig, vilket gör ännu mer press på vården, folk blir mer hotfulla för att de känner inte regeringen gör tillräckligt. Om smittan sprider sig och vi hä i värst världen får en större ökning så kan jah förstå men just nu ser jag inte det, och då får man försöka sluta bygga upp sin panik till skyhöga nivåer
Citera
2020-02-04, 17:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Smittklockan tickar vidare. ⏱
Två till hann vi med.

Citat:
There are currently 20,706 confirmed cases worldwide, including 427 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 17:13
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
alla som kommer hem från utomlands ska till karantän - tyvär i dessa tider sitt hemma på ärsle och låt bli att resa! annars ska du sitta i karantän och betala för det själv! Vi kan inte solidariskt offra oss för de äventyrslystna!!

Men vi ska låta männislor som flyr "krig" få gratis vård, tandvård boende osb? När statisk visar att fler dör i skjutningar i sverige än i kriget? :/
Citera
2020-02-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska"

Så det låga antalet friskförklarade som jag var övertygad var korrekt eftersom det konsekvent refererats till från olika källor, det är bara en trådsanning?
Tegnell har rätt?

Intressant. Vad är det som blivit felöversatt? Siffrorna? Ordet ”friskförklarad”?
Den officiella siffran är alltså fel, vi ska istället lyssna på Tegnell som anger det korrekta antalet till ”säkert tusentals” ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 du nämner inget om de t muterade virusen
2 hur i HELVETE kan det vara lågrisk att bli smittad om 6 via samma arbetspwblir smittade?

Ja vad jag kan se så måste R0 ligga högre än SARS som har ett R0 på 2-5. Tror man har underskattat det en del.
Citera
Medlem
Citat:

Tegnell har rätt?

Det finns knappt någon som har blivit frisk. Såvitt jag vet inte heller tjejen som togs in på sjukhus i Sverige. Jag läste om Thailand. Där testar man olika blandningar av preparat, bland annat HIV-medicin, men man kan inte bota patienterna, endast minska symptomen. Det har också visat sig att patienter som har visat negativt i flera tester ändå bär på viruset.
Detta virus är med andra ord ungefär som HIV fast det sprids som förkylning.
Citera
2020-02-04, 17:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Tegnell har rätt?

De som friskförklarats tillhör troligtvis en grupp som först har sökt vård, konstaterats ha smittan och sedan genom behandling har tillfrisknat. Det finns säkert tusentals som inte tillhör den specifika kategorien som på egen hand tillfrisknat. Men sådana luftsiffror är helt idiotiskt att spekulera kring.
Citera
2020-02-04, 17:16
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Två till hann vi med.

Lägger till att 632 också blivit friskförklarade. Varje gång du uppdatera fokusera också på fallen som blir f riskförklarade så folk som inte går in och läser länkarna ser att många också blir f riskförklarade... annars blir det mer vatten i glaset...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in