2020-02-04, 12:23
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Enligt expressen är det nu 26 000 smittade. Skrivfel?

https://www.expressen.se/nyheter/kryssningsfartyg-satt-i-karantan-3500-isoleras/

Fake news, för att öka mer av din panik i detta stadiet
Citera
2020-02-04, 12:23
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Så djävla trött på dina korkade poster. Tänk dig ett hus. Under 2 månader har X antal smittade gått in. Y har rapporterats att de aldrig kommer ut, Z har kommit ut. Vi vet inte vad som kommer hända med X - Y - Z = ungefär 19000. Sen finns W också. Icke diagnosticerade. Din lågstadie uträkning bara skiter i 2 av 4 paramtrar ovan samt hur lång tid det tar för folk att komma ut eller stanna för evigt. De kan hända att dödligheten landar på 2.07 procent, men det kan också bli något helt annat. De finns fortfarande risk för 40% dödlighet (i kina) med det data vi har. Din djävla logik bidrar med 0.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot mig. Jag bara utgår från de officiella siffrorna.
Du nämner 40% dödlighet. Jag är mycket intresserad av var du får de siffrorna från. Det luktar alarmist och troll lång väg.
PS. Försök vara lite mer artig i dina kommentarer.

Kram!
Citera
2020-02-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Fortsatt trend med 15-20 nya fall per dag utanför Kina - tyder på att vi fortfarande inte har någon exponentiell tillväxt av fall utanför fastlandskina. Idag 4e februari vid lunchtid så var det 209 rapporterade fall, nästan prick på vad vår linjära modell hade förutsagt. Dock ser jag att det har varit ett dödsfall i Hong Kong, vilket ju är lite oroväckande, eftersom deras sjukvård tydligen ska vara rätt bra.

"tyder på att vi fortfarande inte har någon exponentiell tillväxt av fall utanför fastlandskina"

Det har vi väl ingen aning om? Kan ju lika gärna vara 200 000 smittade utanför Kina just nu... Vi har inte 6 miljarder människokroppar uppkopplade i realtid till någon automatiskt provtagning samt statistik.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Den absolut mest troligaste förklaringen är att sjukvården helt enkelt är överbelastad i Wuhan till den gräns att folk i kritiskt tillstånd som hade överlevt på annan ort, dör i Wuhan.
Det rimmar bra med regeringens beslut att bygga ett nytt sjukhus och det överensstämmer med videos man sett ifrån Wuhan där folk sitter med dropp hängandes ifrån taket, i väntrum.

Hubei är en inlandsprovins och kan vara marginellt mindre utvecklat än de andra mest tätbefolkade provinserna. GDP/per capita är t,ex lägre än i samtliga kustprovinser förutom två, Hainan och Liaoning. Men det är ändå en rikare provins sett till det hela.

En annan trolig förklaring är att Wuhan/Hubei är ground zero som du är inne på. Sjukdomsförloppet har varit aktivt där längst och ökad dödlighet är att vänta i resterande provinser också (det var om jag minns rätt väldigt få dödsfall även i Wuhan i början).

En mindre trolig men möjlig förklaring är att viruset har en minskat dödlighet ju längre tid som går (som du också är inne på). Influensavirus har en tendens att bli lindrigare ju fler människor de färdas genom. Dödligare variationer av viruset dödar sin värd och dör då själv ut (du smittar inte många om du tvingas ligga orörlig i sängen i 2 veckor), lindrigare variationer tillåter sin värd att fortsätta leva någorlunda aktivt och ökar således spridningsmöjligheterna. När det gäller ren mutation så har vi inga laboratorieresultat som indikerar det ännu.

Minst troligt, men möjligt. Du har en aktiv smittkälla i staden som fortsätter infektera människor. Rimmar bäst med bio-vapen, men som sagt minst troligt.

Mest troligt är att omvärlden bara ligger lite efter Wuhan i händelseförloppet och snart är i liknande men kanske inte riktigt lika illa, situationer.

Det verkligen alldeles för tidigt och säga att det har vänt.
Här är en film från ett tillfälligt sjukhus som byggs upp i Wuhan. Läkarna själva säger att det mer ser ut som ett slagfältsjukhus

https://twitter.com/chenqiushi404/status/1224651454041874432
Citera
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Alla sådana uträkningar skall tas med en stor nypa salt då ingen vet mörkertalet.
Ingen vet om det är 100k smittade, eller 5 milj smittade, lika så med dödstalet.
Antalet döda som redovisas är utifrån konstaterade fall, och det är en praktisk omöjlighet att testa alla som dör. eller misstänks vara smittade. Speciellt när liken skall brännas direkt. eller att folk låses in i sina bostäder.

Jo, jag TAR faktiskt dessa siffror med en nypa salt, jag ristar inte in dem i sten. Men man har väl rätt att syssla med lite matematik utan att folk blir otrevliga?
Citera
2020-02-04, 12:25
Medlem
Förstår att provtagningar tar tid. Och personal. En kinesisk sjuksköterska intervjuas. De tar prover från halsen, skyddsdräkterna är jobbiga att arbeta i. Man blir varm och måste ta paus.

https://twitter.com/CGTNOfficial/status/1224614561149403137
Citera
2020-02-04, 12:27
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det där funkar bara i slutförda utbrott när alla 19 500 bekräftade ännu "intagna" är endera döda eller friskförklarade, samt man bättre kan bedöma totalt antal smittade. I båda fallen är även experters gissningar väldigt spridda just nu.

För pågående utbrott måste man gissa lite... Om jag gissar 10% av de ännu "intagna" dör och att bekräftade antalet smittade är 20% av totala antalet får vi samma slutresultat, men på ett korrekt vis .

Antal döda + (Gissad %-andel döda av * (bekräftade - redan döda - friskförklarade)) / Antal bekräftat smittade * (1 / Gissad %-andel bekräftade fall av totalt antal smittade)

427+(0,10*(20624-427-667)/20624 * (1/0,20) = 0,023
~ 2,3%

Bra post! Tack! Jag gillar ditt sätt att räkna. Mycket möjligt att ditt sätt är mer realistiskt, även om din formula innehåller gissningar. Vi får helt enkelt titta tillbaka på dessa siffror när skiten har lagt sig!
Citera
2020-02-04, 12:28
Medlem
Utlys detta som en pandemi nu för det är just vad det är.
Citera
2020-02-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Förstår att provtagningar tar tid. Och personal. En kinesisk sjuksköterska intervjuas. De tar prover från halsen, skyddsdräkterna är jobbiga att arbeta i. Man blir varm och måste ta paus.

https://twitter.com/CGTNOfficial/status/1224614561149403137
tro väl f-n de, jobba i den utrustningen som mycket väl inte andas och nästan dygnet runt.
Citera
2020-02-04, 12:29
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot mig. Jag bara utgår från de officiella siffrorna.
Du nämner 40% dödlighet. Jag är mycket intresserad av var du får de siffrorna från. Det luktar alarmist och troll lång väg.
PS. Försök vara lite mer artig i dina kommentarer.

Kram!

Jag undrar lite hur det funkar?
Hur räknar man? Jag undrar av ren nyfikenhet alltså. Inte kritiskt.

Om 20 695 personer är smittade, så vet man ju inte utfallet för dem. Är inte det en osäker faktor så länge de varken dött eller tillfrisknat? Varför räknar man dödlighet på dem då när man inte vet nåt?

Det man vet är ju att:
731 pers har tillfrisknat, och 427 pers har dött.
Är det inte de som liksom är facit just nu? De har ju ett utfall som är säkert?

Förklara gärna för jag är inte haj på att räkna dödlighet.
Trevligt alltså. Jag undrar verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Lite mer info via SVT:
Går inte att utesluta smitta i Sverige
De tolv svenskar som återvänt till Sverige har av Folkhälsomyndigheten uppmanats att sätta sig i frivillig hemkarantän under två veckors tid, vilket innebär att de håller sig hemma och minimerar sociala kontakter.
Det går dock ännu inte att utesluta att de bär på viruset. Belgiska myndigheter uppger att den smittade kvinnan inte visar några symtom, men enligt Tengnell är det först när det sker som viruset kan upptäckas.

– Det syns inte på prover förrän symtom visas. Det är tidiga dagar ännu – de flesta som insjuknat har gjort det runt dag fem efter att de smittats. Fram tills dess får vi vänta, säger Tengnell.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-coronaviruset-fanns-pa-svenskarnas-plan

Det går alltså inte att upptäcka innan symptomen bryter ut och det är tydligen ca 5 dagar.

Hoppas nu att viruset inte smittar under den tid man är symptomfri.

Fast den belgiska kvinnan som testade positivt uppges ju vara symptomfri.
Citera
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Utlys detta som en pandemi nu för det är just vad det är.
I Kina eller globalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in