2020-02-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej "3 000 000 smittade om två veckor med nuvarande spridningstempo." var inte långt från sanningen:

Antalet sjuka i den exponentiella fasen som rådde för en vecka sedan följde y=46*1.5147^x d är x är antal dagar efter 16 januari.

Om det spridningstempo som rådde då hade fortsatt så skulle vi idag (dag 18) haft 81000 smittade, 3.4 miljoner smittade vid dag 27 (12februari) och 41 miljoner smittade vid dag 33 (17 februari).

De enorma insatserna i Hubei och speciellt Wuhan där människor låst in sig har naturligtvis minskat spridninghastigheten. Däremot stämmer ovanstående tillväxttakt bra för vissa av de andra regionerna, t.ex. Jiangxi:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UF2pSkFTURko2OvfHWWlFpDFAr1UxCBA4JLwlSP6KFo/edit#gid=0

Problemet med viruset är inte primärt sjukdomens farlighet utan dess smittsamhet som ger en hög andel sjuka i befolkningen och en enorm belastning på samhället både ekonomiskt och sjukvårdsmässigt. Det gör att folk inte får den vård de behöver. Antal sjuka i flera provinser är nu motsvarande som i Hubei för en vecka sedan men där har myndigheterna inte gjort samma åtgärder för att minska smittspridningen.

I The Lancet så publicerades 31 januari en forskningsartikel med följande slutsats

Det är ju just därför som man inte bara kan ta en matematisk formel ur grundskolematematiken och höfta till. Det är inte så det funkar i verkligheten. Hade det gjort det så hade vi haft 1 miljon döda i SARS 2003. Det blev drygt 8000 fall. R0 för SARS ligger på 2-5.

De närmaste veckorna blir kritiska för att se om mortalitet för nCoV kommer att hålla sig på en relativt låg nivå eller om den kommer att börja stiga som den gjorde för SARS vid ungefär samma tidpunkt i förloppet.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Någon som sett vad detta kan tänkas kosta för Kina och övriga länder typ USA? Enda siffrorna jag sett är JPM och dom säger 0,4 av bnp för USA och 0,3 för Kina

Det är ju verkligen Kinas ekonomiska motor som är under lockdown.
http://archive.is/HLAN0

Kineserna förlorade 400 miljarder dollar när börsen i Shanghai öppnade efter nyårsledigheten.

https://youtu.be/98ueQ_UyiEQ

Jag tror det kommer fortsätta i morgon, även fler börser lär följa.
Någon som tror på köpläge?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Oj, du blev upprörd. Är du kines? Du behöver bara se på bilderna från dessa marknader för att se hur det står till i Kina. Sen kan man jämföa det med hur det ser ut på en bondgård i Sverige.

Testa.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Virus och sjukdomar sprider sig urartat i ett extremt tätbefolkat land som Kina och de är nog tillräckligt smarta för att förstå varför man ska sköta hygienen.

Så vem är du att bestämma om vad folk förtjänar din underlägsna lilla fjant?
Vart nånstans ser du skillnaden på djurhållningen där och den som finns här hemma? Jämför djurhållningen, alltså samma djur som både äts i Kina och i Sverige. Vad är skillnaden?

Retoriska frågor på lättläst svenska för schimpanser. Du kommer inte nog inte kunna ge en bra förklaring eftersom du verkar vara mycket sämre än schimpanserna.

Överraska mig.

Jag är svensk men om vi tänker i dina banor så skämmer du ut oss din jävla lågstatusmänniska.
Det var ingen som försvarade kineser.
Du tror att du har högre moral än dem för att din mellanhand uppfattas som humanare inom djurhantering. Du valde inte det. Du är minst lika ohygienisk och du är ännu mer omoralisk i sinnet som dessutom försöker framstå som nånting bättre när du i själva verket är en hycklare som borde hålla sin käft stängd när det kommer till djurhantering.
Citera
2020-02-03, 23:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tyskland hade enligt någon artikel skickat en jäkla massa. Antar att andra länder gjort detsamma, men inga konkreta siffror.

The foreign ministry said countries including South Korea, Japan, Kazakhstan and Hungary have donated medical supplies.

Tian Yulong of the industry ministry said earlier Monday that authorities were taking steps to bring in masks from Europe, Japan and the US,
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Källa på det tack, och då trovärdig källa så som who. Inte ett twitter inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har immunförsvaret rensat bort viruset bör immunförsvaret ha det i minnet, således påbörjas bekämpningen av viruset omgående när det påträffas igen, viruset hinner inte etablera sig, immunförsvaret dödar snabbare än viruset förökar sig.

Är inte det syftet med att vaccin, att skapa antikroppar som direkt övermannar viruset innan det hinner föröka sig?
Så kanske det kan vara. Direkt övermanna skulle jag inte vilja kalla det för när folk dör 11 dagar efter att de sökt sjukvård, som i ett fall i Kina.

Än så länge är det bara en tes, en teori, att man får ett lite snabbare respons på ncov från immunförsvaret om man redan haft det och överlevt.
https://www.aljazeera.com/news/2020/01/coronavirus-spread-protect-200130115539072.html
Some level of immunity will naturally develop over time, but this means that those with compromised immune systems, such as the elderly or sick, are most at risk of becoming severely ill or dying from the coronavirus.

De gissar bara.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Hubei rapporterade runt 22:10 igår. Detta blir bara mer och mer fördröjt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag är svensk men om vi tänker i dina banor så skämmer du ut oss din jävla lågstatusmänniska.
Det var ingen som försvarade kineser.
Du tror att du har högre moral än dem för att din mellanhand uppfattas som humanare inom djurhantering. Du valde inte det. Du är minst lika ohygienisk och omoralisk i sinnet för du försöker framstå som nånting bättre när du i själva verket är den största hycklaren som borde hålla sin lilla käft stängd om djurhantering.

Haha, LOL. Ohygienisk i sinnet? Lägg ner spliffen och återkom till ämnet.

Tycker du själv att kineserna verkar ha mysiga marknader med uppenbarligen smittosamma djur? Något du vill ha i Sverige?
Citera
2020-02-03, 23:06
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Redan är ju 250 000 insjuknade i Kina, du tror väl inte på de officiella siffrorna?

Alltså du får lugna ner dig tycker jag, det känns som du försöker få ut din panik du har genom att dra dina teser och din känsla att du har rätt till alldeles för stort. Inget illa menat men tar du mycket av din information och analysera med hjärnan eller hjärtat?
Citera
2020-02-03, 23:07
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det kom in för typ en minut sen. en vuxen nr 12 ett barn nr 11 de senaste minuterna. Men jag vet inte säkert för jag kan inte tyska.
Jag ligger på en livechatt där folk från hela världen liverapporterar från deras egna nyheter. Ett litet helvete att hitta rätt i informationen.

Vad är det för chat. Har du lust att länka invite om det inte är privat?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alla borde skicka så mycket som möjligt. Samt sätta fart på produktionen - materiel bör inte vara det som saknas ..

Absolut. Jag svarade på inlägget om Tysklands hjälp att vi borde skicka allt vi har, då det kan hjälpa till att stävja utbrottet och kanske slipper vi skiten här.

Sedan beställer vi bara nytt materiel från Indien eller sydamerika, medans Kina nu är upptaget med att ta hand om sitt.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej något vaccin finns inte - än. Kan ta mycket lång tid. (månader.. upp till ett år)

Experten Giesecke, rådgivare till WHO, säger att det mycket längre tid än så. 5-10 år
Citera
2020-02-03, 23:09
Medlem
Grollarens avatar
Gammal kvinna från York död i Corona virus.
Kommer på BBC om en stund.

Obekräftade uppgifter från livechatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in