2020-02-03, 20:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan.

Slutet av Februari? Som ökningen ser ut nu i samtliga regioner, det har etablerat sig med 500-1000 officiellt smittade i stort sett i varje stor region och ökar exponentiellt överallt, så varför inte.

Med tanke på de episka åtgärder som Kina tar (som krossar deras ekonomi), så tror jag nog de kan se något sådant som att 1.7% av befolkningen stryker med, ja.
Citera
2020-02-03, 20:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vi fick också Mail från våra barns skola idag

Det är väl inte konstigt att människor blir oroliga när agerandet i andra länder, flygbolag och svenska företag tar till helt andra åtgärder men föräldrar skall låtsas som det är som vanligt när det gäller deras egna barn.
Misstänker att föräldrarna till de barn som inte varit i Kina inte ens kan få reda på om det finns barn i skolan som har varit i Kina.
Citera
2020-02-03, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Står du fast vid 20-30 miljoner döda i februari? Detta skrivet för en vecka sedan.

Jag misstänker att VitruvianskeMannen har fel på kulramen, lämna in på lagning, fattas några kulor.

Ärligt talat begriper jag inte hur hen har kommit fram till sådana siffror.

Rena domedagssiffror och ingenting talar för att det kommer att slå in ens efter februari.
Citera
2020-02-03, 20:47
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det låter ju lovande.

Undrar om kineserna kommer ta med sig nånting av det här, när/om det väl blåser över. Det kanske är läge att stänga ner dessa helvetes marknader och ge fan i att äta orm och fladdermus?
Så idiotiskt att det här fick ske från första början.

Som trogen tittare av det där programmet som visar tullen i Australien har jag alltid baxnat över allt vidrigt skit kineser tar med sig för att äta. Jag hoppas du har rätt.
Citera
2020-02-03, 20:48
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du visar ju själv hur ökningen går från 26% till 20% under loppet av några dagar. Alltså är det inte en exponentiell ökning.

Jag var tvungen att leta upp mitt gamla FB-lösenord, efter att du hade prognostiserat total domedag med en 40% ökning per dag.

Exponentiell är den väl förvisso, bara att värdet förändras?
Citera
2020-02-03, 20:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unclebob
Tack för intressant länk! Fascinerande att det är såpass stor skillnad i överlevnad att ligga på mage

?

Skall man ligga på mage om man får problem med andningen?
Citera
2020-02-03, 20:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, och det är ju inte så konstigt när det finns folk i tråden som realtidsuppdaterar så fort siffrorna ändrar sig.

Breaking,,,,,,,2 nya smittade i Kina.

Senaste,,,,,,1 avliden i Hubei.

Det blir många breaking då, med 2800 nya smittade per dag, närmare bestämt 1400 st per dag eller ca 1 per minut. Jag är inte säker på att jag ser så många i tråden.

Sen är det mycket mer troligt att smittosiffran i Wuhan ligger runt 200000-400000 (eller högre) än de officiella 18000, baserat på procenten smittade av de som tas hem till Europa.
Citera
2020-02-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det blir många breaking då, med 2800 nya smittade per dag, närmare bestämt 1400 st per dag eller ca 1 per minut. Jag är inte säker på att jag ser så många i tråden.

Sen är det mycket mer troligt att smittosiffran i Wuhan ligger runt 200000-400000 (eller högre) än de officiella 18000, baserat på procenten smittade av de som tas hem till Europa.
Skärp dig och försök vara lite seriös! Det här är faktiskt inget skämt som vi diskuterar.
Citera
2020-02-03, 20:53
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag misstänker att VitruvianskeMannen har fel på kulramen, lämna in på lagning, fattas några kulor.

Ärligt talat begriper jag inte hur hen har kommit fram till sådana siffror.

Rena domedagssiffror och ingenting talar för att det kommer att slå in ens efter februari.

Vi vet alla hur det kommer låta. "Lägg på sju nollor, Kina ljuger, mörkertalet är stort, dödstalet är egentligen högre, yadayadayada".
Citera
2020-02-03, 20:54
Medlem
Arktizs avatar
Citat:

Rena konspirationsteorier som INTE hör hemma i den här tråden, när ska du fatta att detta är extremt uppförstorat och att det inte kommer bli någon pandemi.
Citera
2020-02-03, 20:55
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du har fel.

Exponentialfunktionen skrivs på formen y = a*b^x där a och b är konstanter.

Det finns många andra icke-linjära funktioner, t ex y = e^sqrt(x) osv.

Tänk dig själv om procentsatsen fortsätter att minska linjärt med 2 procentenheter per dag (som man ser om man ökar VitruvianskeMannens studie bakåt i tiden). Vad händer då om 10 dagar?
OK, inom SIR-modelen och dess derivat så faller dynamiken ut på ett sådant sett att man kan passa en exponentiell funktion till I(t) utan större bekymmer.

Naturligtvis så kan jag inte passa en exponentiell funktion till antalet infekterade i all framtid. Men det är ju inte så man menar. Säger man att man ser en exponentiell tillväxt just nu så menar man att passar man datan mot en exponentiell funktion så blir felet litet.

Visst, andraderivatan kanske är något negativ i dagsläget men det kan lika gärna vara brus. I vilket fall så är det fullt rimligt att kalla tillväxten för exponentiell. Liksom man säger att företag växer exponentiellt, att utsläppen har växt exponentiellt osv.
Citera
2020-02-03, 20:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Som ökningen ser ut nu i samtliga regioner, det har etablerat sig med 500-1000 officiellt smittade i stort sett i varje stor region och ökar exponentiellt överallt, så varför inte.

500-1000 i stort sett varje stor region? Vad pratar du om?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-02-03 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in