2020-02-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Sjukhusen är inte toppmoderna. Saknar en massa utrustning. De är så kassa att när man har en hälsoförsäkring här i Kina så får man flygtransport till HongKong där närmaste sjukhus med kvalitet finns. Det är ren bullshit att kinesiska sjukhus är avancerade, då de inte har utrustning för att analysera prov ens.
Vart i kina bor du ? I dom städer jag bott i och där jag bor nu finns bra sjukvård såväl för enkla som för svåra åkommor. Om man behöver uppsöka en akutmottagning så finns doktorer och sköterskor där ganska på momangen, inga långa väntetider.
Provtagningar får man svar på efter bara en kort väntetid, utrustningen i dom labben är toppmoderna.
En liten men som jag ändå tycker bra detalj är att på dom stora sjukhusen är där skyltat också på engelska, även så också på PLA sjukhusen där förvånansvärt många doktorer pratar bra engelska.
Jag är bekant med ett par läkare som håller sig uppdaterade på hög nivå genom regelbundet deltagande på seminarium runtom i Europa och USA.
Citera
2020-02-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej, det kan vi inte alls.

Jag tycker faktiskt det är intressant att se er svänga fram och tillbaka med era konspirationsteorier.

Kina kan omöjligt göra rätt, ni hittar alltid en anledning till att det skulle vara mörkat. Tacka fan för att detta händer i kommunistlandet istället för i västvärlden, där har man tillräckligt med stake för ordentliga åtgärder medan vi i pisse-Sverige sätter folk i ”frivillig karantän”.

Funkade utmärrkt med frivillig hemkarantän i Kanada under SARS-epidemin. Är det pisse-Kanada också menar du? Eller har vi alla dött i SARS nu och sitter och skriver från våra gravar?
Citera
2020-02-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, jag har inte missat någon bit. Det är en smittskyddsåtgärd. Kremering nära sjukhuset så fort som möjligt.
Sätt dig ner, läs artikeln. De nämner till och med familj med namn som vittnar om att anhörig dog innan test, och kremerades direkt, och då ej hamnade i statistiken.

Sedan kollar du dagliga updates, kollar Hubeisiffrorna, och läser att de enbart uppdaterar testade fall med utvecklad lunginflammation.

Du har väl egen analysförmåga och förmåga att ta till dig uppgifter som är framför näsan?
Citera
2020-02-03, 15:39
Medlem
Jag läste någonstans att det finns en risk gällande Afrika att sjukdomen inte upptäcks i många länder där pga avsaknad av testkit. Hittills har det väl officiellt bara varit något enstaka fall där, medan tex USA och Europa har hittat rätt många. Tror ni det är för att sjukdomen inte har nått mer än någon enstaka person i hela Afrika eller är det så att den har fri spridning där i nuläget, utan att det finns strategier för att upptäcka och hantera den? Kina har ju massor av affärsverksamhet i Afrika så rimligtvis åker ju kineser dit också(?)
Citera
2020-02-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Enl. vad som framkommer i intervjun är han det inte. Sedan kan ju ingen veta säkert, varför han nu sitter i karrantän.
Reportern ställde ju till och med frågor om hur det känns att veta att två i den evakuerade gruppen konstaterats smittade.
Jaja han kanske inte var smittad då ..fast han satt i karantän långt från övriga samhället.
Citera
2020-02-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Enligt min bedömning så börjar situationen stabilisera sig. Kinas kraftfulla insatser börjar få effekt och i omvärlden är läget helt under kontroll. Jag vill nu uppmana alla som sprider oro i den här tråden till eftertänksamt.

Alltså vad baserar du det på? Vi har ingen aning om man vad försigår i Kina, det finns inga siffror eller statistik som i realtid följer 1 miljard människors hälsa. Det kommer med stor sannolikhet ta tid innan vi får mer klarhet... Miljontals människor är isolerade i sina hem, vi har tyvärr ingen aning om deras status ...
Citera
2020-02-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-Anonymous
Jag läste någonstans att det finns en risk gällande Afrika att sjukdomen inte upptäcks i många länder där pga avsaknad av testkit. Hittills har det väl officiellt bara varit något enstaka fall där, medan tex USA och Europa har hittat rätt många. Tror ni det är för att sjukdomen inte har nått mer än någon enstaka person i hela Afrika eller är det så att den har fri spridning där i nuläget, utan att det finns strategier för att upptäcka och hantera den? Kina har ju massor av affärsverksamhet i Afrika så rimligtvis åker ju kineser dit också(?)

Ja man kan befara det värsta. Det bor en hel del kineser i bl.a Kenya. Byggs järnvägar etc. m.h.a kinesiska pengar. Kineserna vill givetvis komma åt naturresurserna. Det kan hinna gå långt i Afrika innan det hörs något därifrån fast vi får hoppas på det bästa.
Senast redigerad av Konrad 2020-02-03 kl. 16:31.
Citera
2020-02-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Sätt dig ner, läs artikeln. De nämner till och med familj med namn som vittnar om att anhörig dog innan test, och kremerades direkt, och då ej hamnade i statistiken.

Sedan kollar du dagliga updates, kollar Hubeisiffrorna, och läser att de enbart uppdaterar testade fall med utvecklad lunginflammation.

Du har väl egen analysförmåga och förmåga att ta till dig uppgifter som är framför näsan?

Om du menar gubben som hade viral pneumonia så har nog hans dödsorsak noterats korrekt. Vad tycker du ska stå på kremeringsslipen? Den officiella diagnosen kom någon gång i mitten av januari, och det tog nog någon tid innan man alla maskiner hade ändrats. Tycker den här artikeln liknar en amerikansk artikel som verkar ha försvunnit. Det här är nog en artikel där varken de anhöriga eller journalisten begriper sig på vad som är vad.
Citera
2020-02-03, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Alltså, ju mer man tänker på de här svenskarna i "hemkarantän", desto värre blir det...

De får alltså gå ut, men ska "undvika platser där det finns mycket folk". Men tänk om någon av dem tuppar av någonstans, på sin promenad! Antingen p.g.a. plötsligt uppblossande Corona-symptom, eller av någon annan orsak. Och så kommer någon ont anande, och ska återuppliva dem, i värsta fall göra konstgjord andning... Och har inte en aning om att personen sitter i karantän!!! För jag utgår ifrån att de ej heller har försetts med något tecken på klädseln, eller en bjällra som de spetälska brukar/brukade ha, eller något sådant... Ingen vet vilka dessa personer är, ingen vet var i landet de finns, ingen har någon beredskap att vara försiktig...

Det är en nivå av naivitet och flathet från Folkhälsoinstitutet, MSB och Regeringen, som nästan inte går att förstå...
Citera
2020-02-03, 16:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du har en karta här om du scrollar ner en halv sida.
men de officiella siffrorna kom inte igång förrätt ca 24/1
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Mest övergripande och överblickbar har Johns Hopkins University / gisanddata
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Den har dock legat nere under förmiddagen.

Hade myndigheterna/partiet reagerat tidigare skulle skadan vara mycket mindre. Redan i slutet av december var smittan lokaliserad till Seafood market som den 1 januari stängdes. Det påstods att den skulle renoveras men den korrekta orsaken var att den skulle saneras och desinficeras.

New Coronavirus Spread, China’s Old Habits Delayed Fight
At critical turning points, Chinese authorities put secrecy and order ahead of openly confronting the growing crisis and risking public alarm or political embarrassment.729]Du har en karta här om du scrollar ner en halv sida.

https://www.nytimes.com/2020/02/01/world/asia/china-coronavirus.html

Dessutom tilläts ett nyårsfirande där Wuhan är värd för denna årliga bankett. Alltså massor av familjer samlas och bjuder på ca 13000 rätter exakt vilket datum framgår inte men artikeln är från 21 januari.

Enligt China News Network är detta platsen för den tjugonde Wanjia-banketten i Baibuting-samfundet i Wuhan. Sedan 2000 har samhället varit värd för Wanjia-banketter på nyårsdagen, och nu har det gått 20 år.

Årets Wanjia-bankett presenterade mer än 40 000 familjer i Baibuting-samhället sina egna 13 986 rätter och samlades för att prata om livets värme och nya förändringar.

https://news.sina.com.cn/s/2020-01-21/doc-iihnzhha3843904.shtml

Sidan är på kinesiska men funkar med med översättning.
Citera
2020-02-03, 16:07
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-Anonymous

Ja, förmodligen har alla tänkande människor insett att Afrika är något man verkligen bör oroa sig för. Det finns inte ett enda rapporterat fall från något land där.
Brist på tester, brist på info?, flera andra mkt vanliga sjukdomar med liknande symptom.. Finns säkert många anledningar och teorier.
Det arbetar tydligen en dryg miljon kineser där, och enligt en artikel jag läste (ingen källa tyvärr, kommer inte ihåg var jag såg den ) så studerar ett stort antal från Afrika i Kina. Så nog finns viruset där också, det tvivlar nog ingen på egentligen.
Citera
2020-02-03, 16:11
Medlem
Det lär ju ha varit väldigt många som lämnade Wuhan innan staden sattes i karantän. Finns det någon siffra på hur många av de fallen i Kina utanför Wuhan som egentligen kom därifrån?
Man kan ju i alla fall se att det är väldigt få nya fall utanför Wuhan. Jag tror att man lugnt kan säga vid det här laget att viruset inte är särskilt smittsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in