2020-02-03, 11:51
Medlem
Jag är snart färdigutbildad socionom och lönerna är som många vet väldigt låga. Betydligt lägre än sjuksköterskors, lärares och polisers som är de yrkesgrupper som politikerna alltid pratar om behöver högre lön. Finns det något parti som vill satsa på socionomers löner? Skulle gissa att det är något av partierna åt höger i såna fall, då vänstern samarbetar med LO som tycker att det är förfärligt att akademiker tjänar marginellt mer än arbetare, utan de tycker ju att arbetarna ska tjäna mer än vi som har pluggat. Är det någon som hört något parti prata om lönesatsningar för socionomer? Känner personligen redan innan jag är klar med utbildningen att det enda som kan få mig att stå ut med yrket är mycket högre lön.
Citera
2020-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Jag är snart färdigutbildad socionom och lönerna är som många vet väldigt låga. Betydligt lägre än sjuksköterskors, lärares och polisers som är de yrkesgrupper som politikerna alltid pratar om behöver högre lön. Finns det något parti som vill satsa på socionomers löner? Skulle gissa att det är något av partierna åt höger i såna fall, då vänstern samarbetar med LO som tycker att det är förfärligt att akademiker tjänar marginellt mer än arbetare, utan de tycker ju att arbetarna ska tjäna mer än vi som har pluggat. Är det någon som hört något parti prata om lönesatsningar för socionomer? Känner personligen redan innan jag är klar med utbildningen att det enda som kan få mig att stå ut med yrket är mycket högre lön.

Socionomer är överbetalda. Ingen vill höja era löner.
Citera
2020-02-03, 11:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du har valt fel utbildning om du vill ha en saftig lön.

Inga partier propagerar för höjda socionomlöner.
Pratas det lön inom politiken är det ju lärare, poliser, sjuksköterskor och undersköterskor som är gullegrisarna. Resten av befolkningen finns inte på den politiska lönekartan.
Citera
2020-02-03, 11:57
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa

Vänta nu. Du vill alltså arbeta med människor som är utsatta, men bara om du får bra betalt för det.

Ursäkta uttrycket, men hur i hela helsefyr har du kunnat komma in på denna utbildning utan att någon har reagerat på din cynism inför yrket?

Att något parti sedan skulle arbeta för att socionomer skulle få högre löner, i dagens Sverige. Du behagar skämta med mig.
När ekonomin går sämre och sämre så är det främst de som arbetar med utsatta människor som kommer att få ta smällen.
Det finns ingen chans i helvetet att någon politiker skulle sätta socionomer framför andra yrkesgrupper som ses som "viktigare" i samhället.
Citera
2020-02-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du har valt fel utbildning om du vill ha en saftig lön.

Inga partier propagerar för höjda socionomlöner.
Pratas det lön inom politiken är det ju lärare, poliser, sjuksköterskor och undersköterskor som är gullegrisarna. Resten av befolkningen finns inte på den politiska lönekartan.

Jo, har märkt att dessa yrken du nämner är de enda som anses viktiga i samhället.
Citera
2020-02-03, 12:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Socionomer är överbetalda. Ingen vill höja era löner.
Finns nog många som inte skulle kunna hantera struliga socmänniskor såsom Socionomer utan att få en hjärnblödning...
Inse att dessa hanterar svåra personer som ingen vill ta i med tång.
Har svårt att se gemene man hantera spottloskor och hot på soc dagarna i ända och känna sig överbetalda.
Citera
2020-02-03, 12:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Mig veterligen finns det inget parti som driver just höjda löner för socionomer men de så kallade högerpartierna är åtminstone de som är främst drivande för sänkt skatt på arbete, vilket i sin tur omfattar socionomer.
Citera
2020-02-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Vänta nu. Du vill alltså arbeta med människor som är utsatta, men bara om du får bra betalt för det.

Ursäkta uttrycket, men hur i hela helsefyr har du kunnat komma in på denna utbildning utan att någon har reagerat på din cynism inför yrket?

Att något parti sedan skulle arbeta för att socionomer skulle få högre löner, i dagens Sverige. Du behagar skämta med mig.
När ekonomin går sämre och sämre så är det främst de som arbetar med utsatta människor som kommer att få ta smällen.
Det finns ingen chans i helvetet att någon politiker skulle sätta socionomer framför andra yrkesgrupper som ses som "viktigare" i samhället.

Jag vill arbeta med att hjälpa utsatta människor men alla hot man får ta emot och den psykiska påverkan yrket har på en blir inte värt det när man inte får mer betalt än ett kassabiträde. Då sitter jag hellre i kassan på Ica och inte behöver leva under dödshot.

Man kommer in på en utbildning genom att söka in med sina betyg. Det sker inga personlighetstester inför antagningen om du trodde det. Människorna på utbildningen är allt ifrån vänsterpartister som inte bryr sig det minsta om lön och moderater som värderar lönen högt. I min klass diskuterar vi mycket kring lön och nästan alla svarar samma sak, att får man inte chefsjobb fort kommer man återgå till sina tidigare lågkvalificerade yrken med högre lön.
Citera
2020-02-03, 12:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför inte kombinera en halbra/halvdassig lön med ett yrke med mkt egentid där det inte går att mäta något resultat? Flera socionomjobb är ju som gjutna för det.
Dvs nöjd dig med en snittlön och använd tiden till vad du känner är nyttigt för dig.
Citera
2020-02-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Varför inte kombinera en halbra/halvdassig lön med ett yrke med mkt egentid där det inte går att mäta något resultat? Flera socionomjobb är ju som gjutna för det.
Dvs nöjd dig med en snittlön och använd tiden till vad du känner är nyttigt för dig.

Lönen är ju dock inte halvdålig utan heldålig. Jag har tidigare arbetat inom handels och skulle jag återgå till att vara butiksbiträde skulle jag ha ungefär 5000 mer i månaden än vad jag får i ingångslön som socionom i den kommun jag bor i. Jag kommer inte arbeta som socionom utan lönesatsningar. Jag kommer att ta min examen, söka chefsjobb (vet flera som fått det direkt efter examen) och får jag inget sådant kommer jag inte stå ut med att leva under dödshot till en lägre lön än den jag hade som butiksbiträde.
Citera
2020-02-03, 12:19
Medlem
scaredguys avatar
Finns ju socionomer som tjänar 80-100 k per månad! Plus du kan starta eget och bli mångmiljonär. Kolla bara på arbogakvinnan. Vet inte om kommunerna har råd o höja alla socionomers löner till 50-60 k dock..kanske om vi skär lite inom barnomsorgen och äldrevården?
Citera
2020-02-03, 12:21
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sd vill dra ner på bidragsinvandringen.
Det borde lätta arbetsbördan för bland andra socionomer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in