Citat:
Ursprungligen postat av
misteriosa
Jag är snart färdigutbildad socionom och lönerna är som många vet väldigt låga. Betydligt lägre än sjuksköterskors, lärares och polisers som är de yrkesgrupper som politikerna alltid pratar om behöver högre lön. Finns det något parti som vill satsa på socionomers löner? Skulle gissa att det är något av partierna åt höger i såna fall, då vänstern samarbetar med LO som tycker att det är förfärligt att akademiker tjänar marginellt mer än arbetare, utan de tycker ju att arbetarna ska tjäna mer än vi som har pluggat. Är det någon som hört något parti prata om lönesatsningar för socionomer? Känner personligen redan innan jag är klar med utbildningen att det enda som kan få mig att stå ut med yrket är mycket högre lön.
Vänta nu. Du vill alltså arbeta med människor som är utsatta, men bara om du får bra betalt för det.
Ursäkta uttrycket, men hur i hela helsefyr har du kunnat komma in på denna utbildning utan att någon har reagerat på din cynism inför yrket?
Att något parti sedan skulle arbeta för att socionomer skulle få högre löner, i dagens Sverige. Du behagar skämta med mig.
När ekonomin går sämre och sämre så är det främst de som arbetar med utsatta människor som kommer att få ta smällen.
Det finns ingen chans i helvetet att någon politiker skulle sätta socionomer framför andra yrkesgrupper som ses som "viktigare" i samhället.