2020-02-03, 09:53
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
I Hubei ligger dödligheten av viruset på ca. 3 procent och i övriga Kina på under 2 promille, ganska anmärkningsvärt ändå.

Kan bero på att övriga provinser än så länge har tillgång till intensivvårds/respirator platser?
Eller att viruset muterat till mindre farligt, eller en kombination av dessa.
400-700 fall i de närmsta provinserna efter Hubei(11k+) med en fördubblingstid på ca 3-4 dagar kan ju få antalet platser att bli en bristvara snart om det inte ännu är.
Senast redigerad av boored 2020-02-03 kl. 09:56.
Citera
2020-02-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Underbaaart att allt går så bra i Inglourious People's Republic of China, Siam gnome.
Nu pratar vi barackerna.
1 Hur ska de gå på toaletten när inga rör är dragna?
2 Hur ska de tvätta händerna eller dricka vatten (om man kan dricka kranvatten i Kina) när inga rör är dragna?
3 Hur ska de värma upp barackerna när inga element finns?
De bilder jag såg på sjukhusbaracker: små celler med galler fästa på utsidan. Dvs du kan inte bända bort dem inifrån.
Citera
2020-02-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
Egentligen inte, då dödligheten naturligt stiger när sjukvården går på knäna av antalet sjuka.
Till en viss gräns kan alla allvarligt sjuka få hjälp men sen finns de inte tillräckligt många sjukvårdsplatser helt enkelt.
Om 1000pers blir smittade i sverige så kommer dödligheten va extremt låg men om 100.000 personer skulle bli smittade o behöva vård så kommer dödligheten genast att öka drastiskt.
De är just de som är faran i detta.

Ok, det förklarar varför man bygger nya sjukhus, de kanske borde även fundera på att flytt sjuka folk till andra regioner i landet.
Senast redigerad av Slacker- 2020-02-03 kl. 10:01.
Citera
2020-02-03, 09:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
De bilder jag såg på sjukhusbaracker: små celler med galler fästa på utsidan. Dvs du kan inte bända bort dem inifrån.
Ja de är kistor helt enkelt.
Citera
2020-02-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Underbaaart att allt går så bra i Inglourious People's Republic of China, Siam gnome.
Nu pratar vi barackerna.
1 Hur ska de gå på toaletten när inga rör är dragna?
2 Hur ska de tvätta händerna eller dricka vatten (om man kan dricka kranvatten i Kina) när inga rör är dragna?
3 Hur ska de värma upp barackerna när inga element finns?

De bildar så såg jag toaletter. De kan använda portabla värmekällor. Är det någon lyx? Nej behövs det? Nej. De behöver en säng och vara isolerade. Samt få viss vård. De svårare fallen får man flytta.
Citera
2020-02-03, 09:57
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Såklart. Men han menar på att man ska släppa in alla utan NÅGON kontroll (för att det inte är effektivt...ehm?)
Alla får eventuellt lite råd om vad de ska göra om de blir sjuka

Gosse, vi ligger illa till om en luftburen Ebola skulle spridas över klotet. Vi skulle dö av handlingsförlamning. Det är inget fel på Kineser, men dom är här som turister eller affärsmän, dom behöver inte vara här. Håll mötet på webben för sjutton.
Citera
2020-02-03, 09:59
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag går efter de siffror som är rapporterade, sedan kan det finnas ett stort mörkertal av både smittade av viruset och som har dött av det, absolut.

Ja, fast utöver att du räknade på något med siffror som inte finns så drog du en slutsats av det och det senare kan man absolut inte göra.
Citera
2020-02-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Analyserna i början gjordes på laboratorium, inte på sjukhus. Sjukhusen har inte utrustning för detta. Japan, Tyskland och USA skickade testutrustning så att man skulle kunna testa detta på sjukhus. Dessa börjar nu ta slut, det är därför man ber om mer internationellt. Den kinesiska utbildningskulturen klarar enbart av att kopiera saker, och klarar därför inte av att framställa dessa själva.

jag håller med att man verkligen kan diskutera deras utbildningskultur men att de endast klarar av att kopiera är ren lögn.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Intellectual_Property_Indicators
Citera
2020-02-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kan dock vara värt att notera att vädret i Wuhan bara är några få grader varmare än på Västkusten och i sydsverige just nu, så temperaturen ute kan inte rädda oss...

Det är bra om det är varmt. Virusen trivs i kyla. Det vet vi ju egentligen alla att sjukdomar oftast härjar på vintern, både förkylningar och influensor. Så det är ju i alla fall bra att det går mot varmare tider.
Citera
2020-02-03, 10:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Stabilt antal nya testade per dag visar nog på hur många man klarar av att testa varje dag. Gissar på att många fler är smittade, men att spridningen nu avtagit.
Men du tycks inte se den stora skillnaden mellan i Hubei och utanför Hubei.
Citera
2020-02-03, 10:03
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
döda/diagnosticerade är inte "dödlighet" medans det händer.
Eftersom dessa är det enda officiella siffrorna vi har att gå på, så är detta det närmaste en siffra på dödlighet vi kommer. De må inte vara perfekta, men om alternativet är att gissa, så håller jag mig hellre till officiella siffror.

Dödligheten har varit väldigt stabil också, vilket är ett tecken på trovärdighet.
Citera
2020-02-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skulle inte tror att de klara mer än en halv minut utan fukt men nu gissar jag och jag gillar egentligen inte att gissa, Det här beror på att kapseln inte kan fungera i en torr miljö.

Och ja, luftfuktigheten har betydelse eftersom det, i hög luftfuktighet, tar längre tid att torka ut viruset.

(Höljesförsedda virus är beroende av sin kapsel och är faktiskt mer känsliga än virus utan kapsel. Ett exempel på det är att calicivirus (utan kapsel) överlever i magsaften trots att den har ett mycket lågt pH.

Corona skulle inte överleva i magsaften eftersom dess kapsel skulle förstöras och hela viruset blir förstört.)
Bra information från dig i tråden och vill bara lägga till ...

How 2019-nCoV Spreads
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html

Citat:
It’s important to note that how easily a virus spreads person-to-person can vary. Some viruses are highly contagious (like measles), while other viruses are less so. There is much more to learn about the transmissibility, severity, and other features associated with 2019-nCoV and investigations are ongoing.

Coronavirus can spread on contaminated surfaces, experts warn
https://nypost.com/2020/01/30/coronavirus-can-spread-on-contaminated-surfaces-experts-warn/

WHO avslöjar att nya evidens antyder att sjukdom kan spridas bara genom att vidröra nedsmittade ytor. Det är oklart hur länge detta virus kan överleva på ytor.

Om vi jämför med SARS och MERS.

Effects of Air Temperature and Relative Humidity on Coronavirus Survival on Surfaces
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/

• SARS-CoV kan överleva på ytor under gynsamma förhållanden i 28 dagar. Vid 20°C mellan 5-28 dagar.

Survival of aerosolized coronavirus in the ambient air (MERS)
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021850217302239

• MERS-CoV har hög överlevnad jämfört med vanlig influensa.
  • Avaktivering av viruset är mer effektivt i högre tempraturer och lägre luftfuktighet.

Vad jag vill säga med detta är att det råder stor osäkerhet hur det kan smitta. Huvudelen är naturligtvis nära kontakt med någon som är smittad med 2019-nCoV och har symtom. Svenskar framstår som naiva som inte sätter folk i riktig karantän och rengör alla prylar om dom kommer från Wuhan och sen kontrollerar av alla från Kina. Bara min lilla åsikt och är ingen som helst expert, bara nyfiken och kritisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in