2020-02-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, och vad många inte tänker på är att en vanlig väg in, för mikroorganismer, är ögonen - undvik att peta i och runtom ögonen innan handtvätt.

Hur livsdugligt just detta virus är utanför värdorganismen får vi nog svar på inom kort, men innan dess rekommenderar jag var och en att läsa på lite om mikroorganismer, infektionssjukdomar och hur man minimerar risken för att smittas. Inte minst då det är "vanlig" influensaperiod också, kostsam för både den enskilde och samhället i stort...
Så är det absolut. Det finns mycket info på nätet om hygien för att skydda sig mot smitta.
Citera
2020-02-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
En doktor som undersökt en av patienterna i Franrike har nu fått viruset...

https://www.europe1.fr/sante/info-europe-1-coronavirus-le-parcours-troublant-du-medecin-contamine-pres-de-paris-3947122

Men det är lugnt, vanligt folk vet nog bättre :/

Värre än så, läkaren undersökte två patienter som inte hade viruset, men tolken som var symptomfri hade viruset och det uppdagades senare. Läkaren smittades alltså från tolken som läkaren inte ens undersökt.

Frågan är om läkaren var oförsiktig och tog tolken i hand, eller hur detta kunnat ske?
Citera
2020-02-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det är faktiskt inte så vanligt att folk bara faller ner på gatan, mitt i sin dagliga aktivitet, särskilt inte unga eller medelålders människor. Slaganfall brukar väl för övrigt inte se ut som folk dör stående och bara trillar ner? Det ser mer ut som att balanssystemet plötsligt slås ut än som att de fått slag eller hjärtattack. Men hur som helst, det här viruset verkar ha en rätt låg dödlighet i jämförelse med andra dödliga faror och det är ju tur eftersom det förmodligen kommer att sprida sig.

Nja, vanligt och vanligt. Ett tag då knarkare sökte sig till våra områden här så låg det en kollapsad människa skulle jag säga ofta här omkring i centrala Stockholm. Och de var unga. Nu har området "sanerats" så det är lugnt och senast jag ringde efter ambulans för några år sedan så var det en äldre person.

De kinesiska videos jag sett vevar runt samma bilder så någon masskollaps har jag inte heller sett därifrån. Snarare masspammande. Wuhan har fler invånare än Sverige så klart att det är någon som kollapsar.
Citera
2020-02-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är det DU inte förstår?
sjukhuspersonal filmerna är EN SAK.
TIOTALET FILMER PÅ FOLK SOM FALLER IHOP TILL SYNES DÖDA I ALLMÄNHETEN ÄR EN ANNAN SAK.

Vilken av de här två sakerna är det Loquita och jag diskuterar?

Tro inte för ett jävla ögonblick att du ska få säga sån här missvisande skit oemotsagd!!
Vad tror du själv?

Ett tips är att det här är en infektionssjukdom där de som avlider drabbas av lunginflammation.
Citera
2020-02-03, 08:33
Medlem
Citat:
Kom igen nu. Det är väl ändå ingen som tror på matmarknaden som källa längre.
Superviruspatogenlabbet i Wuhan ligger 16 km från marknaden.

Amerikanska senatorer uttalar sig om "political virus" och ord som "lab grown" och "man made" hörs allt oftare.
Amerikanska senatorer tror även att en gud skapade jorden på sju dagar, intelligent design och att den globala uppvärmning är en skröna. Bland annat. Inga att hålla i handen när blåser.
Citera
2020-02-03, 08:33
Medlem
Citat:
Tack du.
Jag hörde från en vän som inte minns var hon läste det att de svenkar som kommit hem från Wuhan har testats och bedömts som osmittade, men är kvar i karantän. Jag tycker det låter tvetydigt.

Gisanddata funkar inte längre för mig. Kanske har ngt program pajat. Vet att det finns flera livefeed-kartor.
Vore tacksam för en länk till sådan, gärna med karta.
Svenskarna lär smittas om 5 dgr. Var ju sjuka på deras plan.
Citera
2020-02-03, 08:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weppi
Konstigt att Taiwan och Hong kong har så få smittade. Kommer dessa öka?

Hong Kong strejkas det i för att få gränsen till Kina stängd. Bra engagemang där när politikerna inte gör vad de ska. Hoppas de lyckas få den stängd

Taiwan kör ju screening men då det visat sig att screening är ineffektivt så borde ju fler fall dyka upp där.
Citera
2020-02-03, 08:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det krävs ju att någon nyst, spottat eller så, på handtaget helt nyligen, fr att scenariot med smittan ska bli trolig.

Det räcker ju inte med att någon nyser ett antal meter ifrån dörren. Det ger inga mängder som kan smitta.

Vi är helt överens, att man måste föra smittan till sina andningsorgan för att smittas.

Men vad sker om viruset på handtaget eller annan yta binder till dammpartiklar som av vinddraget virvlar runt i luften, är det uteslutet att en människa kan smittas genom att andas in partiklarna?

Alltså, koncentrationen partiklar uppnår en mängd som räcker för smitta, är det uteslutet?
Citera
2020-02-03, 08:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Viruset har sedan muterat minst två gånger: från djur till människa sedan från människa till människa.
Ja och nu säger de att våra husdjur kan smittas också. Expressen igår hade en artikel med djur med ansiktsmasker. Inte klokt.
Citera
2020-02-03, 08:36
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Tack du.
Jag hörde från en vän som inte minns var hon läste det att de svenkar som kommit hem från Wuhan har testats och bedömts som osmittade, men är kvar i karantän. Jag tycker det låter tvetydigt.

Gisanddata funkar inte längre för mig. Kanske har ngt program pajat. Vet att det finns flera livefeed-kartor.
Vore tacksam för en länk till sådan, gärna med karta.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Nämnde det i tidigare inlägg. Expressen säger att den smittade kvinnan mår bra men befinner sig i karantän och kommer troligtvis vara det i några veckor framöver. Helt normalt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
En doktor som undersökt en av patienterna i Franrike har nu fått viruset...

https://www.europe1.fr/sante/info-europe-1-coronavirus-le-parcours-troublant-du-medecin-contamine-pres-de-paris-3947122

Men det är lugnt, vanligt folk vet nog bättre :/
Intressant.

Läkaren gjorde "hembesök" hos kinesiska turister på hotell i paris.
Citera
Medlem
Ett sjukhus levererat. Då är det här bygget sjukhus nr 2 i Wuhan som ska vara klart 5 feb, antar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=fbi3n258KtY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in