2020-02-03, 08:13
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det verkar vara en ökning med ca. 2000 personer rapporterade smittade per dag, är det så många testkit som de har per dag?

Över 20.000 misstänkta fall pga av att man saknar testkit?

I början var det en fördubblingstid på 2 dagar av bekräftade fall, senaste dagarna 3. Låter vara osagt om det beror på att folk inte kan tas in pga platsbrist eller att vi går åt rätt håll än så länge.
Citera
2020-02-03, 08:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
South China Morning Post har gjort en informationsfilm om vad man vet om detta nya virus:

https://www.youtube.com/watch?v=Zru5REL9ANg

(Den är jättebra och informativ, det är bara en konstig sak: Alla jag har sett falla döda eller sjuka ner på gatan i Kina på grund av detta virus (och det finns en massa sådana filmer) har faktiskt varit unga. Men i filmen pratar man om det gamla vanliga med influensor nämligen att gamla och redan sjuka drabbas hårdast.)
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
De yngre du sett är inte sjuka, utan de är sjukhuspersonal som kollapsar av utmattning. Likaså den "döde" läkaren som låg orörlig på sjukhusgolvet. Han har fått mat och vila och mår bättre nu.
Öh nej?
Varför uttalar du dig om vad Loquita sett?
Jag har sett ssmma sak. Ett tiotal filmer inspelade under några dagar i januari, där folk 20-35 ca faller ihop mitt i restaurangen, mitt i gatan, på tågperrongen, på väg uppför trappan osv osv.

Har DU missat dessa?
Citera
2020-02-03, 08:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är inte alla tjänster på denna nivå det? Här har vi en utbildad läkare, som doktorerat och sedan tycks ha gjort en postdoc i epidemiologi, ser ut att ha kompetens som krävs för jobbet. Vem hade hellre sett på posten, en certifierad foliehatt?

Tror du för övrigt att de som sitter på motsvarande positioner i alla de länder som stoppat inresande från Kina, samt satt sina egna evakuerade i karantän vid hemkomsten, är "certifierade foliehattar"? Jag blir lite rädd av det där tänket du och vissa andra har, att våra svenska experter för tillfället alltid har rätt - och alltid vet bättre än även experter i andra civiliserade länder, som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nya Zeeland och USA...
Citera
2020-02-03, 08:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, men man har ju även levande virus och laborerar med för att ta fram vaccin, sådant görs ju också i P4 anläggningar.

Vaccin för människor brukar vara ämnade att användas människor.

Men jag köper att en olycka eller ett misstag i den här tråden ska betraktas som en konspiration om det är bestämt att det ska vara så, dock missat det i så fall.

Den gängse uppfattningen i forskarvärlden tycks i alla fall vara att ett virus har muterat på en matmarknad och det låter trots allt rimligt.
Kom igen nu. Det är väl ändå ingen som tror på matmarknaden som källa längre.
Superviruspatogenlabbet i Wuhan ligger 16 km från marknaden.

Amerikanska senatorer uttalar sig om "political virus" och ord som "lab grown" och "man made" hörs allt oftare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Öh nej?
Varför uttalar du dig om vad Loquita sett?
Jag har sett ssmma sak. Ett tiotal filmer inspelade under några dagar i januari, där folk 20-35 ca faller ihop mitt i restaurangen, mitt i gatan, på tågperrongen, på väg uppför trappan osv osv.

Har DU missat dessa?

En av dessa fallande personer har dykt upp i flera filmer här i en sjukhussäng ätandes och mående bra efter omständigheterna. Det är en läkare som hade jobbat i fyra dygn utan vila. Flera av de andra filmerna talar om samma sak. Vad är det du inte förstår?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu har de isolerat corona-virus från ett handtag.

See new Tweets
Conversation
China Daily
@ChinaDaily
The nucleic acid of the novel #coronavirus was found on the door handle of a confirmed patient's home. It's the first time that Guangzhou has found it in an external environment, prompting the public to pay more attention to hand hygiene and other indirect transmissions of virus.

Frågan är ju då, kan det finnas tillräcklig mängd virus på ett handtag för att smitta en människa?
Citera
2020-02-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frågan är ju då, kan det finnas tillräcklig mängd virus på ett handtag för att smitta en människa?
Ja om man slickar på fingrarna eller i övrigt kommer i kontakt med sina egna slemhinnor efter att man tagit i handtaget.

EDIT: Men corona kan inte ta sig in genom huden.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-03 kl. 08:22.
Citera
2020-02-03, 08:20
Medlem
Sist jag såg på statistiken var det 11k nu är det 17k wtf. Det har bara gått 2-3 dagar emellan?
Citera
2020-02-03, 08:21
Medlem
En doktor som undersökt en av patienterna i Franrike har nu fått viruset...

https://www.europe1.fr/sante/info-europe-1-coronavirus-le-parcours-troublant-du-medecin-contamine-pres-de-paris-3947122

Men det är lugnt, vanligt folk vet nog bättre :/
Senast redigerad av Stopplykta 2020-02-03 kl. 08:24.
Citera
2020-02-03, 08:22
Medlem
Hulkapulkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Sist jag såg på statistiken var det 11k nu är det 17k wtf. Det har bara gått 2-3 dagar emellan?
Senaste tre dagarna har siffrorna varit ca 12.000, 14.000, 17.000
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Läsvärd artikel i nyimes. Intressant att så många kineser jobbar i Afrika och att de flesta länder där inte kan detektera viruset. Vad händer om viruset sprids ohämmat i Afrika? Hur många Afrikaner kommer göra allt för att fly norrut?

“It’s very, very transmissible, and it almost certainly is going to be a pandemic,” said Dr. Anthony S. Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Disease"

"The virus’s most vulnerable target is Africa, many experts said. More than 1 million expatriate Chinese work there, mostly on mining, drilling or engineering projects. Also, many Africans work and study in China and other countries where the virus has been found.

If anyone on the continent has the virus now, “I’m not sure the diagnostic systems are in place to detect it,” said Dr. Daniel Bausch, head of scientific programs for the American Society of Tropical Medicine and Hygiene, who is consulting with the W.H.O. on the outbreak"

https://www.nytimes.com/2020/02/02/health/coronavirus-pandemic-china.html
Citera
Medlem
Konstigt att Taiwan och Hong kong har så få smittade. Kommer dessa öka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in