2020-02-03, 01:13
Medlem
bombaccis avatar
Ordningsvakter går runt o väcker folk som ligger på bänkar eller sover på bussen, tåget o säger att det är förbjudet. De säger att en kan råka illa ut om en sover i trafiken.

De flesta av oss har ju somnat till i trafiken utan att ha blivit väckt på det sättet så det är förmodligen oftare fulla personer eller hemlösa som väcks av OV.

Men varför är det så farligt om en hemlös skulle sitta o sova på pendeltåget om hen inte stör någon?

Visst, när tåget ska tas ur trafik så förstår jag, men hade jag varit hemlös och fixat sl kort så hade jag gärna satt mig på en buss eller tåg och åkt fram o tillbaka på natten o sovit. Att det skulle vara speciellt farligt tror jag inte på. Visst risk att någon snor något, men det är en risk de flesta som vill sova säkert är medvetna om.

tycker det är en konstig ordningsregel. Tror personligen den finns mest för att ov ska kunna avvisa folk som ser trasiga ut.

Vad tycker ni om det här, och vad stödjer sig ov på? ses väl som ordningsstörning tror jag, men tja jag tycker ov borde chilla lite med sånt där. Låt folk sova om det inte är i rusningstrafiken eller när tåget ska tas ur trafik.
Citera
2020-02-03, 01:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ordningsvakter går runt o väcker folk som ligger på bänkar eller sover på bussen, tåget o säger att det är förbjudet. De säger att en kan råka illa ut om en sover i trafiken.

De flesta av oss har ju somnat till i trafiken utan att ha blivit väckt på det sättet så det är förmodligen oftare fulla personer eller hemlösa som väcks av OV.

Men varför är det så farligt om en hemlös skulle sitta o sova på pendeltåget om hen inte stör någon?

Visst, när tåget ska tas ur trafik så förstår jag, men hade jag varit hemlös och fixat sl kort så hade jag gärna satt mig på en buss eller tåg och åkt fram o tillbaka på natten o sovit. Att det skulle vara speciellt farligt tror jag inte på. Visst risk att någon snor något, men det är en risk de flesta som vill sova säkert är medvetna om.

tycker det är en konstig ordningsregel. Tror personligen den finns mest för att ov ska kunna avvisa folk som ser trasiga ut.

Vad tycker ni om det här, och vad stödjer sig ov på? ses väl som ordningsstörning tror jag, men tja jag tycker ov borde chilla lite med sånt där. Låt folk sova om det inte är i rusningstrafiken eller när tåget ska tas ur trafik.

Det är ett transportmedel, inte ett hotell. Att råka somna på tåget är väl inget att störa sig på, men om någon använder en plats på pendeln som säng och sover där i timmar, så går det utanför syftet med pendeltrafiken.
Citera
2020-02-03, 02:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Dom vill väl inte att kollektivtrafiken ska likna tredje världen mer än oundvikligt.
Citera
2020-02-03, 03:02
Medlem
Tripportreats avatar
Skulle det tillåtas så skulle snabbt de flesta hemlösa utnyttja kollektivtrafiken på det sättet vilket skulle vara ohållbart, jag tycker också det är ledsamt att se hemlösa bli avvisade men jag förstår varför det måste vara så.

//Tripportreat
Citera
2020-02-03, 03:07
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Skulle det tillåtas så skulle snabbt de flesta hemlösa utnyttja kollektivtrafiken på det sättet vilket skulle vara ohållbart, jag tycker också det är ledsamt att se hemlösa bli avvisade men jag förstår varför det måste vara så.

//Tripportreat

Fast det skulle bara tillåtas när det inte är stort tryck med resenärer så mer kring kl 19-07 (inkluderar nattbussar o liknande).

//Bombacci
Citera
2020-02-03, 04:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Fast det skulle bara tillåtas när det inte är stort tryck med resenärer så mer kring kl 19-07 (inkluderar nattbussar o liknande).

//Bombacci

Och då är man inne på en diskussion.

Passagerare:
”Men det är ju inte så många på tåget nu”

Ov:
Kanske det, men det fyller ju på hela tiden”

Osv osv.
Citera
2020-02-03, 04:33
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Personrån/stölder etc.

Sovande är inte helt sällan berusade av något slag och riskerar att skada sig själva i trafiken.
Citera
2020-02-03, 05:32
Medlem
Loveaffairs avatar
Håller med. Har själv råkat somna en gång när jag var riktigt full och är såklart mitt problem. Men tycker snarare tvärtom att det är betydligt farligare för såväl personen som omgivningen att avvisa någon som är full och dödstrött ut på gatan bland bilar och folk. Då är det bra mycket bättre att personen får sova och nyktra till.

Förstår att man kanske inte kan göra det fritt tillåtet men att aktivt väcka och slänga ut enskilda personer som sover lugnt på en bänk eller ett tågsäte i trafik förstår jag inte. Förstår däremot att det inte kan tillåtas helt med risk för att hoarder av framförallt zigenare skulle kunna slå läger. Har ju hänt på bland annat lekplatser. Ser framför mig en ansamling av filtar, stinkande konservburkar och massa jävla plast och skräp vilket zigenare lämnar var än de går.
Senast redigerad av Loveaffair 2020-02-03 kl. 05:41.
Citera
2020-02-03, 06:11
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Håller med. Har själv råkat somna en gång när jag var riktigt full och är såklart mitt problem. Men tycker snarare tvärtom att det är betydligt farligare för såväl personen som omgivningen att avvisa någon som är full och dödstrött ut på gatan bland bilar och folk. Då är det bra mycket bättre att personen får sova och nyktra till.

Förstår att man kanske inte kan göra det fritt tillåtet men att aktivt väcka och slänga ut enskilda personer som sover lugnt på en bänk eller ett tågsäte i trafik förstår jag inte. Förstår däremot att det inte kan tillåtas helt med risk för att hoarder av framförallt zigenare skulle kunna slå läger. Har ju hänt på bland annat lekplatser. Ser framför mig en ansamling av filtar, stinkande konservburkar och massa jävla plast och skräp vilket zigenare lämnar var än de går.
Du tror inte den informationen skulle sprida sig rätt snabbt hos de om de slutade avvisa enskilda personer? Att sluta avvisa enskilda personer är i praktiken samma sak som att göra det fritt tillåtet.

Kollektivtrafiken är inget härbärge, jag sympatiserar med de hemlösa men det skulle aldrig fungera tyvärr.

//Tripportreat
Citera
2020-02-03, 07:32
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Naturligtvis kan inte tåg och bussar bli härbärge men är det verkligen bäst att kasta ut en full person på gatan bland trafiken?
Vem har inte varit full på tuben/pendeltåget?
På en lördagskväll är det väl främst fulla människor som åker tub?

Efter att ha sett programmet tunnelbanan får jag en känsla av att ordningsvakter skapar konflikter medvetet då de väcker folk på väg hem från krogen genom att slänga ut dem bland bilar och bussar.
En vanlig svenssonfylla bör få åka hem istället för att bli avvisad medan missbrukare/hemlösa bör få annan hjälp.
Förstår att de motiverar det hela med att det är livsfarligt att ramla ner på spåret men är det verkligen säkrare att kasta av någon på en kanske främmande station för den? Denne ska vingla runt i trafiken för att i bästa fall hitta en busshållplats där det kanske kommer gå en buss (eller inte). Är det konstigt att folk blir förbannade och inte fattar vad OV håller på med? Vissa är aggressiva och bör såklart avlägsnas men det är absurt när de ska starta brottningsmatch bara för att någon är full och råkat somna.

Nä skilj på de som slår läger i tuben och vanliga resenärer på väg hem från krogen!
Citera
2020-02-03, 07:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Du tror inte den informationen skulle sprida sig rätt snabbt hos de om de slutade avvisa enskilda personer? Att sluta avvisa enskilda personer är i praktiken samma sak som att göra det fritt tillåtet.

Kollektivtrafiken är inget härbärge, jag sympatiserar med de hemlösa men det skulle aldrig fungera tyvärr.

//Tripportreat
Det är skillnad på en svenssonfylla och ztiggare som inte ens lagligen uppehåller sig i Sverige. Det är även skillnad på 24/7-knarkare och någon som druckit för mkt på firmafesten.

Ja det är skillnad på folk!
Citera
2020-02-03, 10:26
Medlem
halaltarzans avatar
Men har inte ordningsvakterna regler från SL/MTR att rätta sig efter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in