2020-02-02, 23:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har bara läst att det är Sverige som skiter i karantän. Finns det fler länder som struntar i karantän?
USA har inte haft det förrän från idag, och även fortsatt är det hemkarantän som i Sverige om du inte varit i drabbade områden.
Spanien skickar folk som exponerats för smittan på en egen ö men verkar strunta i resten.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Danmark tror jag.

Så bisarrt skita i karantän. Vad är problemet med att ta det säkra före det osäkra? Konsekvensen av att starta en epidemi är sjukt mycket större än karantän av ett fåtal.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Finns det statisk på om de var sjuka innan? Är det äldre personer? Är det helt 100% friska från början?

Är inte det sådant du skulle ha läst innan du började tycka en massa om superviruset du inte tror på?
Citera
2020-02-02, 23:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det inkommer dagligen folk från Kina till Arlanda med Air China. Jag vet själv en person som kom till Sverige från Kina i helgen.

Förvånar mig dessvärre inte.. Även icke svenska medborgare antar jag?
Citera
2020-02-02, 23:28
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/svenskar-aker-hem-fran-viruszonen-i-morgon/

Helt otroligt! De som har kommit till Sverige nu visar sig ha rest tillsammans med de 20 som är kvar i Frankrike med misstänkt smitta. De ska nu åka hem och försättas i "frivillig hemkarantän". De ska alltså på frivillig basis sitta hemma i 14 dagar och uppmärksamma möjliga symptom, inte röra sig utåt. Yeah, right. Sveriges hälsomyndighet och våra ansvariga politiker är ett skämt! Hur tillåts de leka men andra människors hälsa? När alla andra länder tar smittan på största allvar spelar vi som vanligt som att vi vet bäst.

Snälla nyp mig någon så jag vet att jag inte drömmer...
Senast redigerad av starshipp 2020-02-02 kl. 23:30.
Citera
2020-02-02, 23:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Utgår från att tex arbetarna på Webasto var tyskar?
De var tyskar, såvitt jag hört, bara besökande kinesiskan som inte var.
Den smittade kvinnan i Jönköping sades vara svensk, alltså svensk svensk. Men jag kan inte bekräfta.

Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Finns det någon lista över alla döda? (Så att man kan få en överblick hur sjukdomens dödlighet ter sig till ålder)
Nej och det kommer du aldrig få, det har inte ens Xi.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är inte det sådant du skulle ha läst innan du började tycka en massa om superviruset du inte tror på?

Jag ställer frågor till personen som hypar upp statisken? Källkritisk till lägga upp information som kan leda till att andra människor kanske får sån panik att de går hoppa ut från balkongen ikväll pga viruset kommit till sverige i ett flygplan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Rykande färsk rapport från Hebei, google translate:

From 02:00 to 24:00 on February 2, 2020 , 2103 new cases of pneumonia caused by new coronavirus infection were added in Hubei Province (including: 1033 cases in Wuhan, 82 cases in Huangshi City, 44 cases in Shiyan City, 107 cases in Xiangyang City, and Yichang City). 39 cases, 166 cases in Jingzhou City, 16 cases in Jingmen City, 28 cases in Ezhou City, 169 cases in Xiaogan City, 244 cases in Huanggang City, 50 cases in Xianning City, 74 cases in Suizhou City, 6 cases in Enshi Prefecture, 29 cases in Xiantao City, and Tianmen City 16 cases). There were 56 new deaths in the province (among them: 41 in Wuhan, 2 in Jingzhou, 4 in Jingmen, 2 in Ezhou, 2 in Huanggang, 2 in Suizhou, and 3 in Tianmen). 80 new hospital discharges (among them: 53 in Wuhan, 8 in Huangshi, 2 in Shiyan, 1 in Yichang, 2 in Jingzhou, 3 in Jingmen, 2 in Ezhou, 5 in Huanggang, Enshi Prefecture 4 cases).

As of 24:00 on February 2, 2020, Hubei Province has reported a total of 11,177 cases of pneumonia caused by new coronavirus infection (including 5142 cases in Wuhan, 334 in Huangshi, 256 in Shiyan, 548 in Xiangyang, and 392 in Yichang. 499 cases in Jingzhou City, 345 cases in Jingmen City, 306 cases in Ezhou City, 918 cases in Xiaogan City, 1246 cases in Huanggang City, 296 cases in Xianning City, 458 cases in Suizhou City, 111 cases in Enshi Prefecture, 169 cases in Xiantao City, and 115 cases in Tianmen City , 35 cases in Qianjiang City, 7 cases in Shennongjia Forest District), 295 cases have been cured and 350 deaths (among them: 265 in Wuhan, 2 in Huangshi, 1 in Yichang, 6 in Jingzhou, and 11 in Jingmen (15 cases in Ezhou City, 14 cases in Xiaogan City, 17 cases in Huanggang City, 5 cases in Suizhou City, 3 cases in Xiantao City, 10 cases in Tianmen City, and 1 case in Qianjiang City). At present, 9618 cases are still being treated in the hospital (including 1223 cases of severe cases and 478 cases of critical cases), and they are all undergoing isolation treatment at designated medical institutions. A total of 56,088 people were followed up, and 48,171 people are still under medical observation.

http://wjw.hubei.gov.cn/fbjd/dtyw/202002/t20200203_2018272.shtml, nyss

Jag tycker som sagt det är mer intressant vad som händer utanför kina, men det är glädjande att vi ser en minskning både procentuellt och sett till antal bekräftade fall. Men wuhan är nog väldigt hårt belastade, så siffrorna kan vara högre. Men utanför kina så är sjukhusen inte är lika hårt belastade, och vi ser fortfarande ingen större ökning utanför kina, vilket är glädjande, och vi borde ha sett en större ökningen internationellt om det var så illa som många vill framhäva det som.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Egentligen ingenting. Det bara råkar smitta enklare än andra typer av coronavirus.

Det är relativt?

Säger inte Folkhälsomyndigheten att viruset inte är särskilt smittsamt, att det krävs nära kontakt för att smittas?

På flygplan och flygplatser är man nära varandra.
Citera
2020-02-02, 23:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vart är statisken över vad det är för människor som dör? Vad är det för bakgrund? Ligger det sjukdomar innan patienten dör? Är det enbart kopplat till Corona viruset?

All information finns i tråden och på internet.
För helvete läs åtminstone basic info på nätet innan du börjar bladdra.
Det finns ingen som orkar sitta och mata dig med alla uppgifter för att du inte orkar ta reda på något själv.
Citera
2020-02-02, 23:30
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart som fan att viruset kan mutera och döda hela mänskligheten. Jorden kan även träffas av en meteorit i morgon. Det är bara att spekulera på. Men innan detta virus börjar ta miljontals liv är inte spanska sjukan en vettig jämförelse.
Men för oss som vill ligga ett steg före är det försent att agera, när väl en miljon pers har dött.

Rädsla och uppmärksamhet vid sådana här situationer är en evolutionär fördel.
Citera
2020-02-02, 23:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Helvete vad ni överdriver era jävla hypokondriker.

Hur känns det att bli lurade av media som små får?

Inget kommer hända. Europa är i stort sätt fredat. Det har bara varit några enstaka fall av smittade.

Shit ni kommer inte dö, sluta snacka om munskydd och skit.
Är väl de som var med på matematiklektionerna i högstadiet som oroar sig för några enstaka fall i Europa.
Har du en smittad som inte sätts i karantän och ett R0 på 1,3 per dygn så kommer inom tio dygn ca 13 personer vara smittade. Men då så, lugnt.

Men efter 61 dagar så är det teoretiskt sett 8,9 miljoner personer i Sverige som kan ha fått smittan. De flesta kommer nog klara detta galant. Men inte alla.

Är man bara först ut så tror jag inte det är någon fara så du tänker helt rätt, kör på för nu finns det vård att få. Om två månader kan det bli liite svårare att få adekvat vård om du får komplikationer.
Är väl ingen som vet hur detta slutar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in