2020-02-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har bara läst att det är Sverige som skiter i karantän. Finns det fler länder som struntar i karantän?

Danmark tror jag.
Citera
2020-02-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I princip hela världens nyhetsbyråer finns på plats i Kina, precis som WHO. Lögner hade avslöjats relativt fort.

Hela städer är ju satta i karantän? Media kommer inte in där?
Citera
2020-02-02, 23:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Alla de tre highlightade siffrorna ökar jämfört med vad som rapporterades föregående dygn i Hebei, inkl de friskförklarade.

Jag hade hoppats på färre dödsfall men jag är glad för accelererande antal friskförklarade.

Ökat antal smittade o döda. När ska deras extrema åtgärder synas i en nedåtgående trend?
Citera
2020-02-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Finns det statisk på om de var sjuka innan? Är det äldre personer? Är det helt 100% friska från början?

Experterna på Agenda sade idag att det inte endast är gamla och svaga/sjuka som kan bli svårt sjuka.
Citera
2020-02-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja, angående utlänningar är de i alla fall strikta.
Hur är Sveriges och andra länders policy mot utlänningar som varit i Kina?

Det inkommer dagligen folk från Kina till Arlanda med Air China. Jag vet själv en person som kom till Sverige från Kina i helgen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har bara läst att det är Sverige som skiter i karantän. Finns det fler länder som struntar i karantän?
Det var några danskar och norrmän med på britternas plan i förrgår. Jag har inte hört om de sitter i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
De har fått rekommendationer att isolera sig själva men de har inga krav på sig. De lär inte sitta 14 dagar ensamma inomhus, förr eller senare går nån av dom ut. Till brevlådan, till soptunnan, kvartersbutiken osv. Tvätta i gemensam tvättstuga kanske. Mamma, pappa, barn, syskon, vänner som hälsar på ”lite snabbt”. Men de kan ju omöjligt smitta oss, det har ju Folkhälsomyndigheten ”lovat” oss👍🏼

Nog för att de flesta lär sköta det någorlunda och inte ränna i kollektivtrafiken, biografer, konserter, hockeymatcher e.tc., men det räcker att en av dem smittar ner kassörskan på ICA, som i sin tur smittar ner tio kunder, som inte har en tanke på att de kan ha Corona då de inte varit i Kina, och går till jobbet och lämnar barnen på dagis fast de hostar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Snälla!

Från någon som är smittad, och som producerar kopior av viruset så klart!
Ja det är väl självklart. Jag menar den sekudära smittan som fu påstår är möjlig.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
För det första, läs på om normalitetbias

För det andra, viruset har precis börjat. Vet vi ens vad dess R0 är och hur pass väl den sprids mellan människor? Spanska sjukan var en strain av svininfluensan som drabbade främst unga hårt, på grund av en reaktion triggad av immunförsvaret. Men denna reaktion kom väl först på hösten? Under vintern/våren var den ganska mild. Virus kan muteras. Det kan corona också göra. Först läser vi om gamla och sjuka som de primära dödsfallen, men det kan komma att ändra sig.

Jag vill inte sprida panik, men med tanke på att viruset har en lång inkubationstid och låg dödlighet så ska vi inte underskatta hur snabbt den kan sprida sig.

Citera mig gärna igen om några dagar så får vi se hur många bekräftade sjukdomsfall det finns.

Klart som fan att viruset kan mutera och döda hela mänskligheten. Jorden kan även träffas av en meteorit i morgon. Det är bara att spekulera på. Men innan detta virus börjar ta miljontals liv är inte spanska sjukan en vettig jämförelse.
Citera
Medlem
Vad hade ni gjort om ni hade blivit satta i hemkarantän? Hem till min familj är det sista stället jag hade åkt till i alla fall.

Erbjuds de återvändande åtminstone något ordnat alternativ? Eller ska de checka in på vanliga hotell med andra gäster?

Jag fattar inte. Alla lär ju inte bo i ensamhushåll.
Citera
Medlem
1000001s avatar
Finns det någon lista över alla döda? (Så att man kan få en överblick hur sjukdomens dödlighet ter sig till ålder)
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
22:08: 2,103 new cases and 56 new deaths in Hubei province, China. (Source)

Jaha det var ju en ökning det.
Fler döda än igår.
För att vara en vanlig förkylning enligt somliga i tråden, så är den rätt så dödlig.

Vart är statisken över vad det är för människor som dör? Vad är det för bakgrund? Ligger det sjukdomar innan patienten dör? Är det enbart kopplat till Corona viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in