2020-02-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Frivillig karantän i 2 veckor?

Jadå, väntar bara tills Jonas, singel, 32 måste ut och köpa rövpapper och lite snus.
Får väl hans mamma göra och har dessa varit i karantän sen den infördes i wuhan så kan de ta bort de antal dagarna de var i karantän där
Citera
2020-02-02, 20:34
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I nuläget har vi en ökning med 130% på 4-dygn?

Lugnt?
Nej absolut inte. Men vi skulle ha en miljon döda i slutet av Februari.
Citera
2020-02-02, 20:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Vill veta. Är det säkert gå på bio?

I Wuhan eller i Hagfors?
Citera
2020-02-02, 20:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://apnews.com/910032f504fd6931ec1750939c4e862d

Den här artikeln listar problemen med Corona men tydligen är testerna osäkra också, både falska positiva och falska negativa.

Jag var på stan idag och fick lätt panik när jag såg en kinesisk familj på McDonald's. Löjligt men jag kände ett instinktivt obehag. Så då blev jag en liten prepper. Köpte ansiktsmask, handsprit, klorin, Ipren och engångshandskar.
Försökte också köpa antivirala medel men dom var tydligen receptbelagda så jag köpte mer C vitamin istället. Jag funderade på vattenreningstabletter och spritkök också.

Sen läste jag att en gräshoppsepidemi drabbat
Östafrika och Pakistan och började tänka på de 4 ryttarna. Den här tråden är nog inte bra för min mentala hälsa. 🙄
Skönt att höra, men låt inte domedagskänslorna störa vardagen, se situationen som ett pestlajv medan du i hemlighet spelar på båda sidorna. Att vara förberedd låser upp leveln ”calm” i det här spelet, lugna människor är rationella människor. 2019-nCoV kan dock vara början på ett nytt tänk i Sverige, jag har t ex lärt mig massor om den biologiska smutsen i offentliga utrymmen.
Citera
2020-02-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad konstigt.
De började inte testa resenärer förrän den 26:e januari:
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Prevent ion

Smittan började spridas 1:a december.
Hmm...
Hur många plan åkte mellan Sverige och Kina mellan den 1:a december och den 26:e Januari???
Inget?
Det går tom plan från kina till Sverige nu
Citera
2020-02-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I Wuhan eller i Hagfors?
Stockholm
Citera
2020-02-02, 20:38
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad konstigt.
De började inte testa resenärer förrän den 26:e januari:
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Prevent ion

Smittan började spridas 1:a december.
Hmm...
Hur många plan åkte mellan Sverige och Kina mellan den 1:a december och den 26:e Januari???
Ingen?
Om herren läser på lite så flygen som går från Sverige till Kina är:
Peking
Hong Kong
Shanghai
Av dessa så har Hong Kong 0 infekterade Peking 191 infekterade Shanghai 182 infekterade, Så jag tvivlar att ngn av de Svenska som flugit under den tiden utsatts för så jäkla stor risk om epicentret var i Hubei regionen, Dags sluta hålla på och köra alla smittade vi dör domedagsanalyser och annat passar i en konspirationstråd!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vill veta. Är det säkert gå på bio?

Naturligtvis så det säkert att gå på bio i Sverige, men visst, du kan åka på den vanliga vinterinfluensan och bli livrädd att du dragit på dig corona.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Stockholm

Risken är större att du blir överfallen av ett blattegäng än får viruset.
Citera
2020-02-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Även om de är sjuka?
Nej
Citera
2020-02-02, 20:40
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte vilka krav du har, experter på olika områden hittar du nog på andra ställen än här. Visst vore det kul med några epidemiologer och andra kunniga i tråden men dom skrämms nog snart bort av dryga människor. Personligen är väl detta vad jag vill ha, två ytterligheter som vågar skriva eller ställa frågor och sanningen är därimellan, lärorikt på många sätt. Är man på ett riktigt vetenskapligt forum är det bäst att vara tyst men då förstår man ofta inte heller vad dom lärda pratar om.

Ett vettigt bidrag någon annan postade tidigare, det var väl bra att man hängde här då?
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/exe552/coronavirus_faq_misconceptions_information_from_a/

Killen jobbar med statistik och tydligen med läkare och andra experter om man ska tro honom. Bra information och ha förklarar R0 väl. Det är mer en variabel som förändras utifrån hur samhället agerar mot epidemin med medvetenhet, kontroll av spridning och annat. R0 varierar över tid och man vill ha ned siffran till under 1, en funktion av vår respons till viruset. Som det är nu verkar R0 vara under 2 enligt honom. Kina har gjort ett ganska bra jobb och vi får se hur R0 kommer att vara i vårt land om det bryter ut. Låg antar ja eftersom vi får antas vara renliga och ha det mindre trångt.

Sen berättar han mer om bekräftade fall och död. Information ligger bakom med upp till 12 dagar nu pga brist på testkit och annat, vi i väst förväntas ha 3-4 dagars fördröjning. I övriga Kina är det nu 5 dagar. Data från Kina är nu 7-10 dagar gammal.

Han tar också upp det som varit i tråden tidigare och berkräftar det att Kina skriver dödsorsak annorlunda än det flesta i väst. Har man en annan möjligt dödlig sjukdom innan man blir smittad och sjuk av detta så blir det den sjukdomen som registreras. Antal döda i Kina av detta virus är lite missvisande då.

Dödstalen enligt honom är långt under 10% med stor säkerhet. Vad han tror just nu framkommer inte men låt säga under 1% då. Hur som helst illa med ett nytt virus för gamla och sjuka om det får spridning här.

Jag påstår inte att de som skriver här måste vara vetenskapsmän, men tråden ligger under fliken vetenskap, hälften minst, av inläggen här sorteras ju under trams och konspirationer.
Citera
2020-02-02, 20:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Igår ja. Idag ökade antalet misstänkta med ca 1500. Om du håller koll på officiella kanaler istället hade du vetat detta.
Igår ja, exakt. Hur ser den siffran ut i morgon? Jag pratar om att den ökar, vad pratar du om?

Om du, istället för att hela tiden käfta emot, bifogar en länk till de officiella kanalerna så skulle jag också veta. Svårt, det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in