2020-02-02, 18:02
Medlem
2019-nCoV virusets närmsta släkting som hittats i det vilda är RaTG13 viruset som hittades 2013 i en fladdermusbajs i en grotta i Yunnan provinsen. Viruset har sedan forskats på i labbet i Wuhan(!) 100-150 mil från Yunnan.

Dom segment från "HIV" som hittats existerar mycket riktigt, men finns också på massivs andra ställen och kan ha kommit någon annan stans ifrån. Så slutsatsen Indierna gjorde är förhastad.

Källa: Science

Sannolikheten att viruset skulle börja spridas naturligt just på marknaden i Wuhan och inte någon av övriga miljontals lika grisiga fladdermusmarknader runt om i Kina, får väl diskuteras vidare i konspirationsforumet..
Citera
2020-02-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
jag vet inte hur det var i det tyska planet från början. Meningen med det franska planet var endast friska passagerare. Tyskarna kan ju ha gjort en annan bedömning och även tagit smittade med sig.

Nej, de testade ju positivt efter ankomst?

De kan ju dock ha tagit febernedsättande för att få komma med på planet.
Citera
2020-02-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej, de testade ju positivt efter ankomst?

De kan ju dock ha tagit febernedsättande för att få komma med på planet.
det är inte alltid tester visar rätt från första början
Citera
2020-02-02, 18:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angående hemtagningen av svenskarna från Frankrike så kan jag tänka mig att det sker en nattflygning. Regering och FHI vill absolut inte ha någon uppmärksamhet kring detta, när de promenerar ut och sätts på flygbussen från Arlanda.
Citera
2020-02-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Dock oklart om hon verkligen var symptomfri. Det verkar finnas osäkerhet kring detta och eventuellt översättningsfel.
Möjligen var det så att hon redan hade börjat må lite dåligt men tog mediciner typ Alvedon/Ipren (alltså motsvarande utländska mediciner) mot symptomen och därför inte kände av symptomen under arbetsmötena i Tyskland.

Var har du läst detta? Kan du länka? Tack.
Citera
2020-02-02, 18:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Finns det också ohygieniska marknader där, och äter befolkningen fladdermöss o andra råa djur där också?

Det vet jag faktiskt inte. Det enda jag vet om Shenzhen är att vloggaren Naomi Wu kommer därifrån, bildgoogla gärna på henne.
Citera
2020-02-02, 18:19
Medlem
Kinesiska myndighetet har förtigit kännedom sedan 1 december 2019, och därmed missat en chans att förhindra spridningen.
Citera
2020-02-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Verkar som att viruset är ganska ofarligt om det stannar kvar i typ hals/näsa, men att det ganska lätt tar sig ner till lungorna och orsakar lunginflammation, kanske därefter sprids vidare i kroppen via blodet. Undrar om Sverige har några effektiva antivirala läkemedel att använda i sådana här fall. I Sverige får man alltid höra att om det är virus så kan man inget göra och det går oftast över av sig självt. Men det är inte säkert om det gör för det här viruset om det väl kommer till lungorna.
Det var alltså första smittade person i USA som fick utmärkt övervakning, vård, antibiotika (mot misstänkt bakteriell lunginflammation), syresättningsjälp och nya antivirala mediciner under utveckling.
Här finns info om läkemedel i beredskapslager: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/smittskyddslakemedel-i-beredskapslager/
Citera
2020-02-02, 18:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående hemtagningen av svenskarna från Frankrike så kan jag tänka mig att det sker en nattflygning. Regering och FHI vill absolut inte ha någon uppmärksamhet kring detta, när de promenerar ut och sätts på flygbussen från Arlanda.

Vill verkligen Corona-Malin att smittan sprids i Sverige eller är hon bara korkad? 14 dagar karantän är ju det alla andra länder kör med.
Citera
2020-02-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var felaktigt enligt tyska myndigheter. Hon var sjuk och själmedicinerade sig.

Var du hittat dessa uppgifter? Länk?
Citera
Moderator
v50s avatar
Agenda som sänds i SVT2 kl 21.15 kommer handla om coronaviruset
Citat:
Coronaviruset sprids till allt fler - och Världshälsoorganisationen WHO har utlyst globalt nödläge. Hur farlig är smittspridningen, hur påverkas världsekonomin och varför får Kina så mycket beröm för sin krishantering?

Johan Giesecke, WHO-rådgivare i smittskyddsfrågor, Björn Olsen, professor infektionssjukdomar, Malin Oud, Raoul Wallenberginstitutets Kina-avdelning och Frédéric Cho, expert på kinesiska handelsrelationer.
https://www.svtplay.se/kanaler?expand=svt2%2Csvt1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little-bone
Var har du läst detta? Kan du länka? Tack.

Det har funnits länkar till artiklar om detta i tråden igår, min historik är för lång och det går inte att hitta något i den. Kanske de som postade länkarna kan hjälpa till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in