2020-02-02, 10:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
5a) författare med rötter i staden (dock ej född här)
5b) som i en fejd anklagades för total lögnaktighet, innefattande även konjunktioner och bestämda artiklar

..hm... klurigt... tänkte "MÅSTE värka fram en gissning emedan jag satt igår under hockeyn och mha Google Maps "avverkade" Quebec, Dixie, Nordafrika, Indokina, you name it... femman luktar ju Dreyfusaffären men Zola stämmer ju inte alls... (detta egna ordbajsande får mig att tänka på Le mots... ).

Till tresiffrigt odds; Alexandria i Louisiana..?
Citera
2020-02-02, 11:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
..hm... klurigt... tänkte "MÅSTE värka fram en gissning emedan jag satt igår under hockeyn och mha Google Maps "avverkade" Quebec, Dixie, Nordafrika, Indokina, you name it... femman luktar ju Dreyfusaffären men Zola stämmer ju inte alls... (detta egna ordbajsande får mig att tänka på Le mots... ).

Till tresiffrigt odds; Alexandria i Louisiana..?

Bra gissning, du är nästan i rätt härad.

3c) klassisk replik ur "Mandomsprovet" kan ge ledning
Citera
2020-02-02, 11:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
"The Society of the Plastics Industry Inc" ligger ju i DC... stad i Södern m stor plastindustri..? Hm...

Kommer tyvärr vara offline ett tag - hoppas ingen hinner ta den! (och så sitter jag själv och ger vid-sidan-av leads -> clever guy... ...med lite tur en annan replik som åsyftas...
Citera
2020-02-02, 12:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Bra gissning, du är nästan i rätt härad.

3c) klassisk replik ur "Mandomsprovet" kan ge ledning

Nu föll poletten ner ”Folkliga” Demopolis, Alabama?
Citera
2020-02-02, 12:35
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nu föll poletten ner ”Folkliga” Demopolis, Alabama?

Jadå, visst ska vi till Demopolis.

Uppfinnaren är Waldo Semon som blev den förste att få fram en kommersiellt användbar PVC-plast. Undrar vad han hade sagt om han fått veta att "PVC-fri" idag är ett försäljningsargument.

Författaren Lillian Hellman härstammade från Demopolis på mödernet. Hon hade en fejd med författarkollegan Mary McCarthy:
The feud may have been simmering for many years before it boiled over on the Dick Cavett Show in 1980, where McCarthy called Hellman “a bad writer and a dishonest writer. . . . Every word she writes is a lie, including ‘and’ and ‘the.’” Incensed by what McCarthy said, Hellman sued her for libel to the tune of 2.25 million.
Din tur!
Citera
2020-02-02, 12:48
Medlem
Citat:
Jadå, visst ska vi till Demopolis.

Uppfinnaren är Waldo Semon som blev den förste att få fram en kommersiellt användbar PVC-plast. Undrar vad han hade sagt om han fått veta att "PVC-fri" idag är ett försäljningsargument.

Författaren Lillian Hellman härstammade från Demopolis på mödernet. Hon hade en fejd med författarkollegan Mary McCarthy:
The feud may have been simmering for many years before it boiled over on the Dick Cavett Show in 1980, where McCarthy called Hellman “a bad writer and a dishonest writer. . . . Every word she writes is a lie, including ‘and’ and ‘the.’” Incensed by what McCarthy said, Hellman sued her for libel to the tune of 2.25 million.
Din tur!

Tackar! Ny stad:

1) Nibelungenlied.

2) Datorspel.

3) Känt lokalt vin.
Citera
2020-02-02, 14:16
Medlem
Worms
Liebfraumilch
Datorspel
Worms är med i Nibelungenlied
Senast redigerad av lllllllllllll 2020-02-02 kl. 14:22.
Citera
2020-02-02, 14:20
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar! Ny stad:

1) Nibelungenlied.

2) Datorspel.

3) Känt lokalt vin.

Worms, men ledtråd 3 får jag inte till. Men 1 och 2, worms var faktiskt ett datorspel på unix som jag minns det.
Citera
2020-02-02, 14:22
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Worms, men ledtråd 3 får jag inte till. Men 1 och 2, worms var faktiskt ett datorspel på unix som jag minns det.

Ser nu att lllllllllllll hann före!
Citera
2020-02-02, 14:27
Medlem
Kulturmannen får gärna skriva en ny fråga om det är rätt. Jag hinner inte skriva nu.
Citera
2020-02-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Worms
Liebfraumilch
Datorspel
Worms är med i Nibelungenlied

Snyggt! Du vinner en flaska bra Liebfraumilch och valfri litteratur/datorspel Och frågan!
Citera
2020-02-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen

Det var rätt, med lllllllllllll-ad med någon minut. Frågan är din, lllllllllllll lämnade över den. En flaska Liebfraumilch ingår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in