2020-02-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Hur lyckas man tappa en treåring så denne dör? Min son har varit tre och de är fan tåliga. Om man inte håller dem upp och ner å tappar dem rätt ner (har inte gjort det själv iofs). Och varför erkänner hon att hon gjort det om hon vill komma undan med det? Kunde ju sagt att han ramlat på egen hand. Var det föräldrarna som ringde och berättade?

Det finns åtminstone två saker i den här tråden vi kan konstatera och hoppas att alla droppar:

1. Att barnet skulle blivit tappat. Det är bara en konstig formulering i Expressen. Tappat=förlorat. (Expressen skriver "tappat", Aftonbladet skriver "förlorat").

2. Att det skulle ha tagit 25 min för polisen att hitta kroppen. Det var 25 min mellan uppdateringarna.
Citera
2020-02-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Hur lyckas man tappa en treåring så denne dör? Min son har varit tre och de är fan tåliga. Om man inte håller dem upp och ner å tappar dem rätt ner (har inte gjort det själv iofs). Och varför erkänner hon att hon gjort det om hon vill komma undan med det? Kunde ju sagt att han ramlat på egen hand. Var det föräldrarna som ringde och berättade?
Jag mailade Expressens journalist:

Fråga:
Tappade hon verkligen ungen?
Eller är det din eller advokatens svenska som är dålig, och det är förlorade som menades?
Svar:
Hej!
Tack för ditt mejl. Om du vet hur en tidningsartikel är uppbyggd så ser du att det är ett citat. Det är alltså advokaten som säger så.
Mvh Linette

Jag:
Ok. Underligt att Aftonbladet har citerat att advokaten sa förlorat.
Linette:
Vi har inte samma citat som Aftonbladet eftersom vi är två olika tidningar, och därmed har gjort två olika intervjuer. Inte alls särskilt märkligt.
Tappa går ju tolka som förlora också, men advokaten är – som sagt – ordagrant citerad. Tack ändå för så vänligt framförda synpunkter...
Mvh Linette

Jag har även mailat Aftonbladet och frågat, men har inte fått något svar.
Edit: Jag mailade advokaten och frågade, då kom jag på att han kanske inte är född i Sverige, och det är därför han sagt tappat istället för förlorat.
Senast redigerad av anniesbrev 2020-02-01 kl. 21:53.
Citera
2020-02-01, 21:53
Medlem
CharlieRs avatar
Men herregud ge er. Barnet har inte fysiskt tappats, det skulle behöva falla mot en jävla spetsig sten eller ner för flera våningar för att dö av att tappas i den åldern. Det är bara en advokat som uttrycker sig muppigt, han kanske precis snackat på engelska med någon annan.
Citera
2020-02-01, 21:55
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om det nu är så att mamman tappat det
så kan barnet fallit så illa att det brutit nacken och skadat hjärnstammen och förlängda märgen eller fått ett dödligt trauma mot huvudet som tex skallfraktur eller stor blödning i hjärnan.*

Jag gissar dock på shaken baby syndrome, vilket barn upp till fem år kan dö av.
Barnet kan ha varit ängsligt och gnälligt och ja..... pappan verkar ju uppenbarligen utgöra en risk med tanke på utlåtandet.

Tidningen har skrivit fel eller så uttryckte hon sig klantigt. Jag tror inte hon menar att mamman har tappat sitt barn. Hon menar väl förlorat?
Citera
2020-02-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Tidningen har skrivit fel eller så uttryckte hon sig klantigt. Jag tror inte hon menar att mamman har tappat sitt barn. Hon menar väl förlorat?
Tidningen har inte skrivit fel, advokaten sa så. Se mitt inlägg ovan.
Citera
2020-02-01, 22:01
Medlem
tinkyminkys avatar
Kvinnans advokat heter P. Oehme. Har googlat mig till att "Oehme" är tyskt. "Tappat ett barn" är säkert en felsägning, bör tolkas som "förlorat".
Citera
2020-02-01, 22:03
Medlem
Hej Flashback har följt er på distans men tar nu steget in. Två saker har jag att tillföra denna diskussion.

1. Inom Region Östergötland har ambulansen inte något mandat att dödförklara någon. En läkare måste komma fysiskt till platsen och göra det. Däremot kan man välja att ej påbörja återupplivningsförsök om skador är av sådan art att de ej är förenliga med liv.

2. Norrköping news första beskrivning av vilket skick barnet var i när man hittade henne stämmer. Därav brott mot griftefriden.
Citera
2020-02-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Kvinnans advokat heter P. Oehme. Har googlat mig till att "Oehme" är tyskt. "Tappat ett barn" är säkert en felsägning, bör tolkas som "förlorat".
Fast.... På riktigt?
Ok.. må så vara att hans efternamn är tyskt.
Men är det inte lite väl...... Nånting..... Att därifrån anta att han är tysk och talar tyska?

Hmm... Vilka har vi mer?
Ulf Dinkelspiel... Undrar vilka uttalanden han kan skylla på sin tyska bakgrund?
Jan Scherman låter synnerligen tyskt. Hur är hans kunskaper i svenska språket?

See my point?
Citera
2020-02-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxman86
Hej Flashback har följt er på distans men tar nu steget in. Två saker har jag att tillföra denna diskussion.

1. Inom Region Östergötland har ambulansen inte något mandat att dödförklara någon. En läkare måste komma fysiskt till platsen och göra det. Däremot kan man välja att ej påbörja återupplivningsförsök om skador är av sådan art att de ej är förenliga med liv.

2. Norrköping news första beskrivning av vilket skick barnet var i när man hittade henne stämmer. Därav brott mot griftefriden.

Hur vet du att den första beskrivningen stämmer?
Citera
2020-02-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxman86

Kan du ge oss den rätta beskrivningen om ifall huvudet var av, eller om det var skiljt från kroppen?
Citera
2020-02-01, 22:09
Medlem
ArkanoidQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky

Kan upplysa om att Per Oehme är svensk och skicklig på att formulera sig. Det är normalt sett inte en kille som uttrycker sig klumpigt. Min uppfattning är att om han säger "tappat" så menar han "tappat". Men håller med om att det är oväntat detaljerad information i det här läget, så jag är själv lite konfunderad.
Citera
2020-02-01, 22:09
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok, rent konkret. Vad skulle ni ha för rutin i just detta fall, tror du?

Skulle det vara på min arbetsplats så skulle en läkare behöva kallas ut. Osäker på vad de har för rutiner på ambulansen tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in