2020-02-01, 15:11
Medlem
NHC (Kinas motsvarighet till svenska Folkhälsomyndigheten) ger ut statistik om:
Bekräftade, misstänkta, och allrvarliga fall av 2019-nCoV. Även per provins.
Dödsfall och återhämtning.
Antal människor som satts i karantän respektive släppts ur karantän.

Källa
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#Cases_statistics
http://wjw.wuhan.gov.cn/front/web/list2nd/no/710
http://www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/list_gzbd.shtml
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vad kan man göra själv i förebyggande syfte? Finns lite artiklar om att C-vitamin fungerar på virus.

Kan det stämma?

https://riordanclinic.org/2014/02/high-dose-int

inte som antiviral. lök och vitlök i alla dess former har antivirus funktion

men C vitamin hjälper dig att uppehålla ett bra immunförsvar.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Detta låter väldigt positivt, och inger hopp.

Matti Sällberg, professor i laboratoriemedicin, berättar här om hur arbetet går till med att framställa vaccin på ett nytt sätt. Det handlar om ett syntetiskt vaccin.

Det är möjligt att videon redan ligger i tråden (?) men jag tycker den i sammanhanget är så viktig att jag gärna ser att fler får tillgång till den.

Videon saknar direktlänk. Scrolla ner en bit på sidan för rätt video.

https://www.expressen.se/gt/corona-smittade-kvinnan-isoleras-med-dubbla-dorrar/

Vem fan kommer våga ta det vaccinet efter debaclet med svininfluensan? Visst om man är över 80 kanske det är värt det. Men att unga friska ta ett vaccin ställer bara till mer elände.
Citera
2020-02-01, 15:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Standardförloppet för Corona är att man helt plötsligt börjar kräkas blod och sedan dör man inom 30 sek... det är i alla fall vad jag hört från en kompis.
Nej det stämmer inte. Viruset angriper
* luftvägar
* lymfkörtlar
* immunförsvaret
* lungorna

Men även efter att man känner sig bättre kan kroppen gå in i chock, eller sepsis, vilket är vad man sett när folk segnar ner plötsligt.
Citera
2020-02-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Källa?
Haha "dött på gatorna etc." Du är föör skön!

Videor där folk ligger på marken folk panikar över. Kan lika gärna vara nån som svimmat, hjärtinfarkt osv.
Citera
2020-02-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Resten av världen ligger ca 2 veckor efter Kina om man tittar på antalet smittade. Så kan vi ha motsvarande läge i tex Thailand om två veckor? EU borde dröja lite till då de första fallen kom senare.
Snarare 1,5 månad efter. En kinesisk man berättar ju om taxichaufförer som i mitten av dec varit livrädda att åka till marknaden då det ska cirkulera ”SARS” där. Förmodligen har de haft flera fall, men velat hålla tyst om det. Men när första personen dog så var de tvungna att gå ut med det då de insåg att de tappat kontrollen eftersom det kom in fler och fler smittade och började bli KAOS.
Citera
2020-02-01, 15:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Ja, skönt att ökningen verkar ha avtagit ganska mycket.
Va?? 23-25 januari var ökningen smittade ca 30-50 pers. 25-27 januari ca 100 pers. Sen 150 pers. Och nu 200 pers?

Ursäkta, men jag ser inte något bra med detta. Se min signatur för siffror länkar
Citera
2020-02-01, 15:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Precis! Och med tanke på hur sjukt många kinesiska turister som har det så är det sannolikt över 100 000 som har det.

Jag är inte så mycket för gissningslekar. Håller mig hellre till verifierade fall och vedertagna teorier. Det enda jag kan sträcka mig till är att det troligtvis finns ett mörkertal och de gäller givetvis smittade, sjuka, avlidna och friska, men inget jag räknar på eller med.
Citera
2020-02-01, 15:15
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vem fan kommer våga ta det vaccinet efter debaclet med svininfluensan? Visst om man är över 80 kanske det är värt det. Men att unga friska ta ett vaccin ställer bara till mer elände.

Du får ta hänsyn till det exponentiella eländet som sker om folk inte tar vaccin. 10000 smittade när halva befolkningen är vaccinerade kan ge upp emot miljonen smittade utan vaccin.

Tänk därtill trycket på vården.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 15:18.
Citera
2020-02-01, 15:16
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Jag kan inte heller ladda sidan men statistik från NHC återrapporteras här (under 'Case statistics) https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#Cases_statistics

I första tabellen rapporteras misstänkta fall, och bekräftade fall. Jag skulle tro att det gäller insjuknade i 2019-nCoV i stort och inte enbart insjuknade i viral lunginflammation. Men det kräver kanske en förtydling.

Sedan finns det de som menar på bristfällig rapportering ifrån Kinas håll men det är en annan diskussion.

Fast Hubei skriver i sina rapporter att de bara rapporterar in inlagda på sjukhus med diagnosticerad lunginflammation, inte smittade, det är dessa siffror som NHC presenterar och som står på Wiki, jag har jämfört och NHC rapporterar vidare rakt av. Ha tålamod och ladda sidan ska du få se vad dom själva skriver.

Det pågår ingen kartläggning över antal smittade i Kina, bara utomlands.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Va?? 23-25 januari var ökningen smittade ca 30-50 pers. 25-27 januari ca 100 pers. Sen 150 pers. Och nu 200 pers?

Ursäkta, men jag ser inte något bra med detta. Se min signatur för siffror länkar

Förut var det en fördubbling av smittade varannan dag, nu är det kanske knappt 50%ig ökning varannan dag.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
10.000 igår, 12.000 idag. Ingen exponentiell ökning, det var ju skönt!
Kan det inte vara så att man med dessa siffror tenderar att underskatta ökningen då antalet människor som ska testas växer och lab klarar inte belastningen och/eller får slut på testkit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in