2020-02-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kletskiten
Hittar ingen offentlig forskningsrapport om att ”Söderköping jobbat enligt en modell”

Jag är omhändertagen enligt LVU som barn. Kommer för evigt att vara tacksam över det. Är ganska säker på att det handlar (utan forskning att hänvisa till) om att man inte tar barnen i tid. Att man inte har högre krav på hur och var placering sker.

Jag är åtminstone glad att jag föddes

Missförstå mig rätt. Forskning pekar på att barn som tas från sin ursprungsfamilj oftast får det väldigt trassligt i livet (och givetvis finns det också tack och lov - dem det går bra för).

Vidare gäller det även barn som lever kvar i sin ursprungsfamilj - de får oftast också det väldigt trassligt i livet (men uttrycket maskrosbarn kommer ifrån att en del klarar sig ur sånt relativt bra ändå).

Det enda som verkar ha haft framgång i Sverige är jättedyrt - och det var projektet Nexus i Söderköping. Det handlade om samtal och nätverk. Barnen bodde kvar i sina familjer och HELA nätverket dvs familjer soc skola vänner släkt sjukvård missbruksvård osv träffades OFTA och alla jobbade tillsammans och gemensamt för att det skulle bli bättre. Det är det enda jag hört har fungerat.

OM du är intresserad finns en rapport om deras modell här:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www2.mucf.se/butiksadmin/showDoc/4028e58a002287c2010022d07a870036/Rapport4.pdf&ved=2ahUKEwjS-e-tkLDnAhVli8MKHSAiDkU4ChAWMAR6BAgJEAE&usg=AOvVaw04A VKFqgihhQT0sYsM2eia

Sen är det ju bra att du är glad att du lever! Det får vi hoppas och önska att alla är! Mitt mindre lämpliga uttryck var mer tänkt som att "vissa borde inte få skaffa barn".
Citera
2020-02-01, 11:42
Medlem
Hur har man kunnat bedöma att det är för barnets bästa att flytta tillbaka till dessa föräldrar?
Hur har man ens kunnat överväga tanken?
Hur många barn lider inte på grund av att man tar focus på förälderns rätt till sitt barn istället för att se till barnets bästa?
Citera
2020-02-01, 13:05
Medlem
Morriisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren
Kan detta vara P*trik? https://minfil.com/B1F00bS2na/A665AEF4-A54F-4D3A-9FDD-0F0E8C879E8B_jpeg

P*trik Lingm*n (P*trik Putt* P*tt*rsson) om dom 2 namnen är samma person så liknar personen på bilden en som kallades för Putt*. P L står skriven på en adress där Putt* är uppväxt.

(*=a,e)
Citera
2020-02-01, 13:05
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Om det är P L (vilket just nu verkar troligast) gissar jag att det här inlägget omnämner honom. Finns många bilder i det så gissningsvis är någon av dem på honom.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156544598471962&id=58760196 1

Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Antagligen för att RG ska få bostadsbidrag. Själv lär han ha en helt ok lön som kökschef på krog och catering på helgerna. Som han säger själv (i intervjun med NT) att jobbet innebär stor stress och press.

Snälla gör det inte till trådsanning att PL är samma PL som denna kökschef innan det är fastställt till 100%.
Nog för att det förekommer droger i restaurantbranschen men jag får iaf känslan att barnets föräldrar inte är etablerade i samhället om man säger så.
Citera
2020-02-01, 13:09
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morriiss
P*trik Lingm*n (P*trik Putt* P*tt*rsson) om dom 2 namnen är samma person så liknar personen på bilden en som kallades för Putt*. P L står skriven på en adress där Putt* är uppväxt.

(*=a,e)

Han verkar ju ha bytt namn. Han är skriven på en adress där det bor två äldre personer med namnet P*ttersson. Det är förmodligen hans föräldrar.
Citera
2020-02-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Snälla gör det inte till trådsanning att PL är samma PL som denna kökschef innan det är fastställt till 100%.
Nog för att det förekommer droger i restaurantbranschen men jag får iaf känslan att barnets föräldrar inte är etablerade i samhället om man säger så.
Det verkar relativt osannolikt att PL:s namne som står skriven i en helt annan del av landet skulle arbeta just i Norrköping av alla ställen.
Citera
2020-02-01, 13:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb

Han kanske har börjat ett nytt och ordentligt liv. Den anhörige som var tillsammans med mamman kanske är en ny kille, barnets "styvpappa".
Citera
2020-02-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det jag menar är att ingen förutom en läkare får väl fastställa att en person är död innan polisen går ut med det? Någon trodde att det tog 25 minuter för polisen att hitta barnet. Min tanke var att det tog 25 minuter för en läkare att 1. Ta sig dit 2. Utesluta minsta möjliga tecken på aktivitet i hjärtat 3. Dödförklara

Jag trodde att sånt var rutin, men jag kan absolut ha fel.
Sjuksköterska kan göra den kliniska undersökningen av kroppen om det finns uppenbara tecken på död. Om man tidigt drog en ambulans eller akutbil i det aktuella fallet så kan den besättningen konstatera dödsfallet i samråd med SOS-läkare per telefon eller radio.
Citera
2020-02-01, 13:59
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Antagligen för att RG ska få bostadsbidrag. Själv lär han ha en helt ok lön som kökschef på krog och catering på helgerna. Som han säger själv (i intervjun med NT) att jobbet innebär stor stress och press. Inte ovanligt med amfetamin i det yrket. Så man kan kombinera missbruk med ett jobb. Man måste bara ha en bra jävla relation med sin chef som låter en fortsätta.

Då är frågan vad RG gör om dagarna? Hon lär ju också behöva jobba nått?

Ja... Det är ju ett ämne som inte hör till tråden egentligen men man blir ju nyfiken på hur dom lyckats placera sig just i den lägenheten... Jag tror dock inte att det handlar om fusk och skit för dom är så pass kända av myndigheterna och har varit det i många år så det borde va svårt för dom att bluffa till sig en "lyxlägenhet".
Det finns andra sätt att lyckas bo fint utan att behöva fuska.
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-01 kl. 14:44.
Citera
2020-02-01, 14:07
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Fy fan för bidragsfuskare, hon får säkert bostadsbidrag i och med att han skrivit sig hos föräldrarna. Nån borde anmäla till FK.

Tycker ändå att eftersom dom är så pass kända hos myndigheterna som dom är och har varit det i många år, så borde det vara svårt för dom att fuska. Myndigheterna känner dom för väl.
Det finns andra sätt att lyckas bo stort eller fint utan att behöva fuska.
Senast redigerad av elva9tolv 2020-02-01 kl. 14:43.
Citera
2020-02-01, 14:30
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberdag
Hur har man kunnat bedöma att det är för barnets bästa att flytta tillbaka till dessa föräldrar?
Hur har man ens kunnat överväga tanken?
Hur många barn lider inte på grund av att man tar focus på förälderns rätt till sitt barn istället för att se till barnets bästa?

Det där är väl som en lottodragning. Vissa får tillbaka vårdnaden trots att dom är livsfarliga medan andra som är värdiga sin chans på riktigt aldrig får chansen. Det är aldrig samma regler för alla. Det beror helt på vem/vilka myndighetspersoner som får ditt ärende på sitt bord.
Citera
2020-02-01, 14:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Fy fan för bidragsfuskare, hon får säkert bostadsbidrag i och med att han skrivit sig hos föräldrarna. Nån borde anmäla till FK.

Han kanske bor hos föräldrarna. Förhållandet med barnets mamma kanske är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in