Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-31, 22:19
  #7177
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vilka fördelar kommer vi märka av brexit?

England vill nog gärna se kapital flyta in i landet. Nu är ju araber och ryssar redan i London med mycket kapital. Med ett nytt vitt ark att skissa på tror jag Boris vill rensa upp i landet och utveckla England. En tanke är att ha förmånliga skatteregler för de förmögna som bosätter sig i landet. Kanske inte i nivå med Monaco, men åt det hållet. Även frikostiga investeringsbidrag till företag som vill satsa på den arbetskraft som finns. Tror att Boris grejar detta, med devisen. Keep calm and carry on.
Citera
2020-01-31, 22:41
  #7178
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Förlorarna EU länderna, vinnarna = UK i det långa loppet då UK kan sätta sina egna avtal och pressa EU. Även om EU säkerligen kommer vara hårda förhandlare i avtalen. Men både Schweiz och Norge tycks ju klara sig väldigt bra utan EU, England kommer bli mer likt dessa länder och bestämma sin egen politik. Nackdelen för UK kan ju vara att exporten av varor blir för dyr för köparna vilket gör att man inte köper UK produkter, liksom importen blir dyr för UK vilket gör att engelsmännen får köpa mer inhemska produkter.

Schweiz och Norge a speciella avtal med EU som tvingar dem att anpassa sig på olika sätt efter hur EU är strukturerar.

Norge måste bland annat följa vissa av EU lagarna för att få fortsätta ha sin öppna gräns mot Sverige och Finland
Citera
2020-01-31, 23:11
  #7179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Förlorarna EU länderna, vinnarna = UK i det långa loppet då UK kan sätta sina egna avtal och pressa EU. Även om EU säkerligen kommer vara hårda förhandlare i avtalen. Men både Schweiz och Norge tycks ju klara sig väldigt bra utan EU, England kommer bli mer likt dessa länder och bestämma sin egen politik. Nackdelen för UK kan ju vara att exporten av varor blir för dyr för köparna vilket gör att man inte köper UK produkter, liksom importen blir dyr för UK vilket gör att engelsmännen får köpa mer inhemska produkter.

Fast köper det mer inhemskt blir det ju hållbart då sk hållbar utveckling är ett ord som tjatas på rejält inom samhällsfrågor
Citera
2020-01-31, 23:47
  #7180
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag firar verkligen i kväll, och kollar på BBC (enda vakan jag har). De har kört sedan klockan 18 svensk tid.

Nu är det 13 minuter kvar till Storbritannien reser sig fri från sina bojor!
Låt oss fira tillsammans!
Citera
2020-01-31, 23:50
  #7181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Fast köper det mer inhemskt blir det ju hållbart då sk hållbar utveckling är ett ord som tjatas på rejält inom samhällsfrågor

Ja det kan bli mer lönsamt att tillverka inhemska produkter och matprodukter beroende på hur dyra tullarna blir. Man får ju även mer bestämmanderätt i många frågor.
Citera
2020-01-31, 23:56
  #7182
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag firar verkligen i kväll, och kollar på BBC (enda vakan jag har). De har kört sedan klockan 18 svensk tid.

Nu är det 13 minuter kvar till Storbritannien reser sig fri från sina bojor!
Låt oss fira tillsammans!

Det är inte utan att man är lite avundsjuk...

Hoppas det blir den succé man hoppas på så att det kan inspirera fler.
Citera
2020-01-31, 23:58
  #7183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är inte utan att man är lite avundsjuk...

Hoppas det blir den succé man hoppas på så att det kan inspirera fler.

För Sverige är det förmodligen inget att fira, om vi inte själva går ur EU då vi kommer få högre EU avgift och sämre handel mot UK.
Jag var för EU den dag vi gick med men idag är jag nästan helt emot allt vad EU står för, det är ju bara rena översittare där som styr för mycket.
Citera
2020-01-31, 23:59
  #7184
Medlem
Madagascars avatar
So long, farewell, au revoir, auf wiedersehen
Citera
2020-02-01, 00:06
  #7185
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Underbart att höra God Save The Queen ljuda över Londons gator. Gåshud, unison sång.

Samarbete mellan nationer är bra. Handel är bra. Kontrollerbara gränser är bra. Olika kulturer är vackra och ska få leva vidare i underbart samförstånd.

Jag tror inte globalisterna i EU förstår hur stark folkets önskan att få leva i länder är.
Länder. De har funnits sedan tusentals år och är en extremt stark del av den mänskliga kulturen.
Citera
2020-02-01, 00:06
  #7186
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
För Sverige är det förmodligen inget att fira, om vi inte själva går ur EU då vi kommer få högre EU avgift och sämre handel mot UK.
Jag var för EU den dag vi gick med men idag är jag nästan helt emot allt vad EU står för, det är ju bara rena översittare där som styr för mycket.

Skadeglädjen är inte den enda sanna glädjen...
Man kan faktiskt glädjas över andras framgångar.

Jag röstade NEJ! och skulle göra det igen och igen och igen. Enda jag med EU jag kan tänka mig att rösta JA. till är Swexit eller möjligen, om så skulle vara uppe på förslag, en fullständigt upplösning av hela EU.
Citera
2020-02-01, 00:07
  #7187
Medlem
Dom på SVT låter verkligen dystra.
Citera
2020-02-01, 00:16
  #7188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Förlorarna EU länderna, vinnarna = UK i det långa loppet då UK kan sätta sina egna avtal och pressa EU. Även om EU säkerligen kommer vara hårda förhandlare i avtalen. Men både Schweiz och Norge tycks ju klara sig väldigt bra utan EU, England kommer bli mer likt dessa länder och bestämma sin egen politik. Nackdelen för UK kan ju vara att exporten av varor blir för dyr för köparna vilket gör att man inte köper UK produkter, liksom importen blir dyr för UK vilket gör att engelsmännen får köpa mer inhemska produkter.


Alla är förlorare, EU är en större marknad än UK vilket gör att UK blir den stora förloraren. UK kommer att behöva göra större förändringar av konstitutionell art. Vi får se vad som händer.
Norge följer till väldigt stora delar EU:s lagar utan större inflytande. Vad skyddar dem? Sitt fiske lite lamm och vad mer?
Brexit, är resultatet misslyckad effektivisering. Istället för att satsa på utveckling av de egna leden har man tagit in billig arbetskraft.
Hör liknande tongångar från mina tidigare arbetare. Noll vilja att förbättras, bara mer pengar. Resultatet blir till slut att det kommer polacker, litauer och tar över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback