Hej, när man har på Viasat blir det som så att två mörka remsor flyter upp och ner över bilden hela tiden vilket är ganska irriterande. Det verkar inte vara någonting med scart-sladdarna i alla fall och jag har inte tappat boxen i marken eller någonting. Vet någon vad det kan tänkas vara?
Har definitivt inget med Viasats sändningar att göra i vart fall, eftersom sändningarna emanerar centralt från 36000 meters höjd och går in likadant hos samtliga abonnenter. Blir det sändningsfel med den typen av effekt, så drabbar det alla.
Antar att din fråga egentligen skulle lyda något i stil med att du upplever jobbiga störningar på din TV-skärm när du har din satellitmottagare ipluggad.
Lämna mer info: har problemet plötsligt uppstått, eller är det alltid så? Är det samma problem på okodade kanaler? Blir det någon skilnad om du ansluter via RF i stället för scart?
Är det en nokia box? Iså fall är det stora nätlyten som är kass, strecken kommer pga att växelström läcker igenom. Har repat åtskilliga, händer nog på 99% av nokias boxar förr eller senare.
Om inte avståndet är för långt kanske jag kan hjälpa, pm isåfall.
Kolla även att du inte har t.ex. anslutit radio sladd till din TV, det kan också störa, iofs bara vissa TV apparater som har detta.
En kompis körde vanlig analog kabel TV, han klagade på dålig bild, visade sig vara just denna antenn sladd för radio i TVn som introducerade störningarna.
Annars tippar jag på att det är box-problem. Prova att låna en viasat box av någon du känner, plugga in och kör en dag eller två, funkar allt är det bara fixa ny box från viasat.
Plus att då vet du att allt annat, sladdar osv är OK.
Kolla även att du inte har t.ex. anslutit radio sladd till din TV, det kan också störa, iofs bara vissa TV apparater som har detta.
En kompis körde vanlig analog kabel TV, han klagade på dålig bild, visade sig vara just denna antenn sladd för radio i TVn som introducerade störningarna.
Annars tippar jag på att det är box-problem. Prova att låna en viasat box av någon du känner, plugga in och kör en dag eller två, funkar allt är det bara fixa ny box från viasat.
Plus att då vet du att allt annat, sladdar osv är OK.
Ovan finns förklaringen i klartext beskrivet, hör man symptomen så rör det sannolikt om läckande växelspänning. självklart är felet i boxen