2020-01-31, 19:08
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Botswana har sitt första fall:
https://twitter.com/ayemojubar/status/1223305356341907457?s=21
Då är det kört om det kommit till Afrika.
Citera
2020-01-31, 19:08
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Står att de kommer testas innan de kliver ombord. Stanna i Frankrike, kollas en gång till om någon är sjuk, sen kollas igen i Sverige innan de går av sen får de sitta i hemkarantän i 14 dagar med läkarbesök en gång om dagen.
Om uppgifterna i Aftonbladet stämmer.

Läkarbesök en gång om dagen tror jag inte på. Möjligtvis att de har kontakt med vården en gång om dagen, men förmodligen får det bara uppgiften att hör av er om ni börjar bli sjuka.
Citera
2020-01-31, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Jag har då iallafall läst olikat tidningar i världen (inkluderat andra nordiska tidningar), kollat på Youtube klipp med erkända forskare som är sakkunniga inom området. Den objektiva "sanningen" i världen just nu är att viruset smittar utan att det ger symptom. Det är bara i Sverige dessa uppgifter utmålas som en myt.

Du är för lättlurad. Detta är ett klipp från Europas ECDCs RRA från idag:

"Further information is needed to assess the role of potential asymptomatic cases and cases with mild symptoms in the dynamics of the outbreak in order to address current uncertainties concerning the level of risk of sustained human-to-human transmission, and the effectiveness of control measures focussing on symptomatic case detection. If asymptomatic or mild cases are able to transmit the virus, this would indicate that detection of individuals who pose an infectious risk could not be based only on clinical history and examination."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jo det är säkert bästa att du bunkrar upp och låser in dig för några år. Vi har ju faktiskt 1 smittspridare i landet och om du är +70 med lågt immunförsvar finns det 15% chans att du dör. Ifall du träffar smittspridaren. Och ifall du blir infekterad.

Om jag var du skulle jag oroa mig mer för att någon dödsnazist eller dylikt får för sig att du är för dum för att leva. Du har betydligt högre risk att dö om du ställer utanför valfri krog i sverige vid stängningsdags.

Det lät kanske lite väl olycksbådande så jag får väl tillägga att jag har precis samma risk.

Dö? Det är sjuk jag inte vill bli..
Citera
Medlem
I en ny studie (har inte blivit peer-reviewed ännu) så hamnar R0 på 4.08, vilket innebär att varje smittad i genomsnitt smittar 4 andra.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.01.27.20018952v1.full.pdf

Resultaten diskuteras här: https://www.youtube.com/watch?v=Nmrm0mk5928
Citera
2020-01-31, 19:11
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag får uppfattningen att det är fler människor som tycker att alla är foliehattar som inte håller med dem än de som ifrågasätter Sovjetunionen. Kina will fuck everything up.

Begriper inte riktigt vad du säger. Kanske hakade jag upp mig på att Sovjet inte längre finns så hur kan man ifrågasätta unionen? Jag gjorde en liknelse, jag tror du kanske missförstog denna? Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-01-31, 19:12
Medlem
En epidemiolog från folkhälsomyndigheten var med i dagens Studio Ett i P1. Han gav ett väldigt svajigt och osäkert intryck samtidigt som han verkade ta det hela med en klackspark vad gäller Sveriges del. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1637
Intervjun börjar vid 1:39:00 sist i programmet.
Senast redigerad av tictaco 2020-01-31 kl. 19:15.
Citera
2020-01-31, 19:13
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT Rapport nu:

Det ligger döda människor på gatorna i Wuhan. Man får se en man som ligger raklång och avliden på trottoaren. Senare ser man personal i Hazmat-dräkter ta hand om kroppen och alldeles intill förlorar en kvinna med barnvagn fattningen och springer därifrån.

Är det sådana scener vi får se även i Sverige?

Ja, det var riktigt obehagliga scener. Förstod inte hur han hade hamnat där, hade han bara fallit ner död? Eller hade de lagt ut honom på gatan?
Citera
Medlem
Läser nu att kinesiska forskare gått ut med att det inte verkar som att man får någon immunitet av coronaviruset utan riskerar att bli smittad igen.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048320/china-coronavirus-deadly-day-hubei-record-high-42-patients-die

Någon kunnig som skulle kunna förklara hur det ens är möjligt? Viruset muterar konstant, eller?
Citera
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du är för lättlurad. Detta är ett klipp från Europas ECDCs RRA från idag:

"Further information is needed to assess the role of potential asymptomatic cases and cases with mild symptoms in the dynamics of the outbreak in order to address current uncertainties concerning the level of risk of sustained human-to-human transmission, and the effectiveness of control measures focussing on symptomatic case detection. If asymptomatic or mild cases are able to transmit the virus, this would indicate that detection of individuals who pose an infectious risk could not be based only on clinical history and examination."
Hela världen är lättlurad förutom Sverige, precis som vanligt.
Citera
2020-01-31, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Kan ha tagit ett flyg den 22 januari. Om hon har valt billigaste alternativet så är det rimligt att landa 24 januari. Då kan hon ha mellanlandat på fler flygplatser och haft långa stopp.
varför skulle hon mellanlanda?? flygen gar väl direkt wuhan till hennes bostad i jököping

saledes har hon ej träffat andra människor under resan
Citera
2020-01-31, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
nCov kan ha ett så högt R0-värde som 4.1:
https://twitter.com/chrismartenson/status/1223298356425834496

Ganska lågt värde, i jämförelse har mässlingen 12-18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in