2020-01-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Varför sätter man inte ett land i karantän efter ett utbrott?

Ingen får lämna tills man kan garantera har kontroll.

I det här fallet är det Kina. Det skulle omedelbart resultera i en global ekonomisk kris.
Citera
2020-01-31, 17:50
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Hogst markligt!! Ekot 16:00 rapporterade on detta som forsta kalla efter vad jag vet. 15 djavla timmar!!!
Men artikeln har ju uppdaterats...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Klart att det spelar roll.
För varje plan som flyger minskar chansen att få detta under kontroll.
20% är en väldig underskattning av worst case scenario.
Viruset har redan muterat en gång och kan mutera igen. All flygtrafik i världen skulle naturligtvis ha stoppats på en gång.

100% döda är worst case scenario... Tror du på det själv? Jag tycker 20% var väldigt brutalt tilltaget, extra med flit.
Det känns rätt omöjligt att bedöma vad som skulle hända om "all flygtrafik i världen" skulle stoppas direkt men för mig känns det uppenbart att konsekvenserna skulle bli rätt ödesdigra. Antagligen bra mycket värre än konsekvenserna från viruset.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Den där siffran är inte smittade, den siffran är en sammanslagning av Kinesiska siffror, som räknar inlagda på sjukhus på grund av lunginflammation, och övriga världens smittade.

Jag är fullt medveten om att Kinas uppgifter inte har något värde alls.
Det intressanta med att följa siffran är nu att antal smittade från omvärlden börjar komma in, och vi kanske äntligen kan få ett vettigt värde på smittsamhet och dödlighet.
Citera
2020-01-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Om hon inte har nära kontakt med någon kan det inte överföras.
Fast att sitta på ett flyg och andas är att vara i väldigt nära kontakt med folk. Att sitta på en buss/tåg/taxi hem är att ha kontakt med någon. I små utrymmen kan även droppsmitta smitta utan att man fysiskt tar på någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Nu har det tydligen kommit till Jönköping också. Jag är inte så orolig för min egen skull då jag bor ute i nada men det är helt klart oroväckande att myndigheter verkar ha noll kapacitet att hantera akuta problem.

Det är inte bara oroväckande. Det är ett hemskt faktum, att förhålla sig till dygnet runt.

Jag är i övre medåldern, och har sett tillräckligt många exempel på statens, kommuners och företags oförmåga att hantera kriser. Jag litar inte på myndigheter.

Ingen räddar oss ovanifrån.

Vi får ta hand om varandra.

Stockholm kan för fan inte sköta sin akutvård ens...

Kommer en pandemi hit är vi körda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Matte är inte din grej va? Eller logiskt tänkande? Hur många som dör vs överlever vet du inte under tiden majoriteten fortfarande är sjuka.

Högst osannolikt att dödligheten skulle ligga på 50%. Ligger den på 2% är redan det väldigt hög dödlighet.

Behöver inte matte för att överleva. Det jag utgår ifrån är ren och skär logik. Det verkar du inte en humm om så jag utgår ifrån att du är relativt lågutbildad.

Och till skillnad från dig sitter jag inte och gråter över 2% dödlighet när det handlar om ett virus. Mitt glas är halvfullt.

Vad som sker är att coronna viruset håller på att besegras. Ni kan sluta oroa er nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winona
Totalt 10.000 människor som smittats hittills. Ändå har viruset lyckats ta sig till 25+ länder redan. Jag är verkligen inget mattesnille men probabiliteten för det känns extremt låg. Omöjligt låg nästan.
ja om 10.000 Kineser e smittade och lyckas smitta folk i 25 länder??

Visst en del av de som är smittade i andra länder är kineser tex i finland. men borde matematiskt vara omöjligt att 10.000 pers skall kunna smitta 25 länder under sadan kort tid
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Intressant bild om hur smittsamt viruset är_

https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-smittsamt-ar-det-nya-coronaviruset-6986061?fbclid=IwAR0Hg7Z6WGNQTys4R7bF4vgKHzOgu2bmT VQh7z-ApHFG AFfQ44wv0PDUP6I#6986082

Sorry om det redan delats---

Slår vad om att positionen kommer att revideras. På tok för tidigt för att veta hur smittsamt eller dödligt viruset är.
Citera
2020-01-31, 17:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
100% döda är worst case scenario... Tror du på det själv? Jag tycker 20% var väldigt brutalt tilltaget, extra med flit.
Det känns rätt omöjligt att bedöma vad som skulle hända om "all flygtrafik i världen" skulle stoppas direkt men för mig känns det uppenbart att konsekvenserna skulle bli rätt ödesdigra. Antagligen bra mycket värre än konsekvenserna från viruset.

Det är ingenting jag sitter och gissar.
Det gör jag inte utan grund. I sådana fall skriver jag att jag gissar vilt. Det gör jag inte här.
Detta är siffror från som jag skrivit om tidigare i tråden, en simulering från Bill Gates Foundation i samarbete med ett universitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men vad jag förstår säger folkhälsomyndigheten att viruset inte smittar utan symtom , tvärt emot vad jag hört andra säga, så därför är dom lugna med att hon inte haft kontakt med någon efter hon visat symtom.

Du vet att deras uppgifter är 1 veckor daterade? Förra gången sade det att det inte smittar mellan människor särkilt effektivt när i princip hela omvärlden fått insikt om det.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Är det någon som vet om någon som insjuknat i västvärlden behövt intensivvård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in