2020-01-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och du bidrar till skitsnack genom att lägga ut en länk till ett labb vars uppgift är att forska och studera elaka virus och andra patogener. Dessa labb är byggda enligt gällande standarder, och att ett virus skulle rymma eller smugglas ut faller på sin egen orimlighet.

För du tror väl ändå inte att de som arbetar där är helt utan moral och yrkesskicklighet.

De flesta länder har labb av denna typen, är då alla misstänkta?

Men håll käften din jävla desinformatör, du har haft fel i majoriteten av dina uttalanden. Faktum är att det inte alls är ovanligt. SARS har läckt fr labb i Beijing flertal ggr. Detta labb i Wuhan är klass 4, de värsta varianterna finns där, och det är militär forskning. Man har varnat för detta labb i flera år din idiot.
Det betyder inte att nuvarande epidemi är från labbet, men DEFINITIVT INTE de idiotier du påstår helt grundlöst heller.

"In fact, the SARS virus had ‘escaped’ multiple times from a lab in Beijing, according to the Nature article."

https://www.google.com/amp/s/www.followcn.com/china-built-a-lab-to-study-sars-and-ebola-in-wuhan-and-us-biosafety-experts-warned-in-2017-that-a-vi rus-could-escape-the-facility-thats-become-key-in-fighting-the-outbreak/amp/
Citera
2020-01-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Kan någon förklara varför man vidtar så stora åtgärder och wto nödlägeklassar virusutbrottet när man samtidigt säger att det inte är värre än vanlig influensa/förkylning?

Det verkar vara värre än en vanlig influensa och förkylning, ytterst få som blivit smittade har tillfrisknat.
Citera
2020-01-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag kollar ibland på sky news live på youtube. Det har varit försenat flera gånger men nu är det i alla fall i luften. Planet är bara halvfullt men ändå är det flera britter kvar i Wuhan som vill hem - det verkar inte vara så bra organiserat. Det är några norrmän, danskar och spanjorer ombord. Några svenskar verkar inte finnas ombord.

Du kan även kolla flight EB8471 på flightradar24

De ska landa ca kl 14 (CET)
Ok, tack för info
Citera
2020-01-31, 11:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Min gamla mor ringde just för att berätta att hon sett "en cyklande kines med munskydd".

Jag garvade ordentligt, men hon verkade inte riktigt förstå humorn i det hela. Tanten har inte panik, men är ändå lite uppskrämd.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Men håll käften din jävla desinformatör, du har haft fel i majoriteten av dina uttalanden. Faktum är att det inte alls är ovanligt. SARS har läckt fr labb i Beijing flertal ggr. Detta labb i Wuhan är klass 4, de värsta varianterna finns där, och det är militär forskning. Man har varnat för detta labb i flera år din idiot.
Det betyder inte att nuvarande epidemi är från labbet, men DEFINITIVT INTE de idiotier du påstår helt grundlöst heller.

"In fact, the SARS virus had ‘escaped’ multiple times from a lab in Beijing, according to the Nature article."

https://www.google.com/amp/s/www.followcn.com/china-built-a-lab-to-study-sars-and-ebola-in-wuhan-and-us-biosafety-experts-warned-in-2017-that-a-vi rus-could-escape-the-facility-thats-become-key-in-fighting-the-outbreak/amp/
Snälla någon tro inte på allt som skrivs på dessa konspirationssiter enda syftet dem har är likt i tråden skapa oreda och misstro och det går människan på i dessa lägen, Läs media som är trovärdigt klarar man inte av det och ta in real fakta måste man ha en duktigt stor fantasi!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja har du oskyddad sex riskerar du få drypan, eller vad menar du?
Jag menar att Öresundstågen är fulla av flygresenärer från hela södra Sverige samt turister från Kastrup.
De kan bära smitta med sig, tex alla pensionärer från Thailand. Hur stor är risken att smittas om en infekterad sitter och hostar och nyser i en tågvagn?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
jag tror han försökte säga att man kan inte skydda sig speciellt effektivt mot virus med hjälp av masker.

Åh, okej, ja jag är av samma uppfattning, se mina tidigare inlägg för fullständig redogörelse, om det önskas.

Frågan är bara vem han är som påstår en massa saker om viruset, han har upptäckt någon detalj som talar för att viruset är skapat i laboratorium.

Vill veta vad det är för snubbe för att bedöma trovärdigheten.
Citera
2020-01-31, 11:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag menar att Öresundstågen är fulla av flygresenärer från hela södra Sverige samt turister från Kastrup.
De kan bära smitta med sig, tex alla pensionärer från Thailand. Hur stor är risken att smittas om en infekterad sitter och hostar och nyser i en tågvagn?

Ja, om du varit på semester i Kina/Thailand har risken att dö i trafiken varit mycket mycket större än att dö i denna influensa, så hur hanterar du risker är frågan.
Använd munskydd och handsprit om du vill se ut som en tönt, det kan skydda till viss del.
Citera
2020-01-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Källa på detta? Både Kina och Indien har ju ett grasserande mansöverskott så det är väl Gurra som har en plan.
Ja, det kanske jämnar ut det lite isf...
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3048295/men-may-be-more-prone-coronavirus-women-chinese-study-finds
Citera
2020-01-31, 11:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Kan någon förklara varför man vidtar så stora åtgärder och wto nödlägeklassar virusutbrottet när man samtidigt säger att det inte är värre än vanlig influensa/förkylning?

Förkylningen är symptomen.
Multiple organ failure är sjukdomen.
Citera
2020-01-31, 11:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min gamla mor ringde just för att berätta att hon sett "en cyklande kines med munskydd".

Jag garvade ordentligt, men hon verkade inte riktigt förstå humorn i det hela. Tanten har inte panik, men är ändå lite uppskrämd.

Då kan du lugna henne med att jag såg ganska många på Ströget i Köpenhamn förra året, och då fanns åtminstone inte det här viruset i omlopp.

Asiater går ofta med munskydd varhelst de befinner sig.
Citera
2020-01-31, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det verkar vara majoriteten män som blir smittade. Är det för att de är sämre på att tvätta händerna rent generellt eller beror det på något annat tror ni?

Anledningen till detta är att Det är ett av segregerade samhällerna. Wuhan har en enorm arbetsinkraftsinvandring av män från övriga Kina för industrierna. Det är dessa män som lämnar staden vid det kinesiska nyåret. Motsvarande har staden Dongguan i Guangdong, där 4 av 5 personer är kvinnor. Därför är män i Wuhan överrepresenterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in