2020-01-31, 09:43
Medlem
LGDs avatar
Jag har för mig att jag läste om ett fall, i Finland, där flertal personer hade varit i kontakt med en smittad kinesiska. Någon som vet hur det är ställt med finnarna?
Citera
2020-01-31, 09:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kan inte stämma. Dock har vardera av Hong Kong och Thailand för tillfället 8 rapporterade fall - men inga döda. Vore spektakulärt om helt plötsligt hälften av de smittade i Hong Kong skulle ha kolavippat - och dessutom helt tyst om det i Hong Kong media som t.ex. https://www.scmp.com/news/china/society/article/3047753/chinese-premier-li-keqiang-arrives-wuhan-lead-coronavirus-fight
Den där matematiska modellen förresten gör antagandet att antal fall ökar med exakt 47,5% varje dag och att det är 2,1% dödlighet.
Det jag ser rapporterat i tidningsartikeln ovanför klockan halv elva på morgonen den 27e januari är 57 fall utanför Kina. Om spridningen är lika kraftig utomlands som inne i Kina så kommer vi i så fall se följande:
datum | antal fall utomlands
27 jan | 57
28 jan | 84
29 jan | 124
30 jan | 183
31 jan | 270
01 feb | 398
02 feb | 587
03 feb | 866
04 feb | 1277
05 feb | 1884
06 feb | 2778
07 feb | 4098
08 feb | 6045
09 feb | 8916
10 feb | 13151
vi får se hur det blir

Nu den 31a januari på morgonen så är det alltså 124 smittade utanför Kina. Enligt tabellen ovanför så skulle vi ha varit på 270 fall om viruset hade härjat fritt - men det har vi alltså inte, utan snarare tycks fallen öka mer linjärt. Dessutom så har vi ännu inga dödsfall utomlands, trots att det har gått över en vecka sedan många av patienterna fått diagnosen fastställd.
Jag skulle påstå att allt vi ser utomlands för tillfället tyder på att dödligheten är betydligt lägre än 15% - förutsatt att man har tillgång till god sjukvård då. Man kan tänka sig att det höga antalet dödsfall in Wuhan är ett resultat av att dom helt enkelt inte har tillräckligt med respiratorer, och att folk helt enkelt inte får den behandling de behöver.
Citera
2020-01-31, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Av de 8236 är typ 95% inlagda på confirmed-listan sista 10 dagarna.
Majoriteten har tid att tillfriskna eller dö ännu, 14 dagar symptomfri osv. 2% stämmer om alla tillfrisknar av dom där 95%:n

Alla siffror kommer såklart att öka så det mesta pekar nog på att den stannar där runt 2%. Några 10% blir det åtminstone inte.
Citera
2020-01-31, 09:45
Medlem
KlenmanStenhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så.. de har utrustning för att kunna hantera skadliga patogener.
Vad är det du menar, eller vad tror du att detta betyder snarare?

Tycker varken si eller så, men varför ska det Inte kunna komma därifrån? Varför ska alla haka upp sig på fladdermöss ormar och annat skit?
Ett mänskligt misstag och de får med sig skiten ut ifrån labbet?

Säkert skrivet i tråden av annat folk men hittills har jag bara bläddrat igenom ton av skitsnack och påhopp.

Vi får se helt enkelt om några veckor, spridning dödsfall och allt därtill..
Citera
2020-01-31, 09:48
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Falsk avmattning av siffrorna osv, jo visst men om du kollar på sifforna utanför Kina så är de väldigt lugna Thailand tex har haft 14 fall ganska länge nu osv har alla i hela världen slut på kit?

Mjo men det beror ju också på att regimen har sagt till hälsoministeriet att officiellt sluta rapportera smittofall.

Thailands Junta hanterar detta riktigt illa och sätter pengar från kineser och övrig turism framför att bekämpa spridning. Dom flesta länderna i regionen låter inte Kineser komma in längre och har slutat ge ut visum till dem. Thailand å andra sidan knappt diskuterar att göra detta och snyftar istället om att man inte vill sänka moralen hos kinesiska turister och att turister ska fortsätta spendera eftersom det finns inget att oroa sig för
Citera
2020-01-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Tänk er själva in i scenariot ni är i Sverige, ni känner er sådär halv dåligt ni vet lite feber lite hosta vi Svenskar är ju lärda till att inte kontakta någon sjukvård alls de första 7 dagarna vi mår dåligt och även efter det så är det verkligen inget vi ens går till akuten för, utan vi ringer vårdcentralen sitter i telefonkö i kanske 2 timmar pratar med en sköterska och får en tid 2 månader framåt i tiden,
Det är ganska solklart att inga fall kommer "märkas" i Sverige förens det verkligen är många som är smittade eller döda.

Men Alvedon kommer ta slut i hyllorna!
Citera
2020-01-31, 09:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenmanStenhard
Tycker varken si eller så, men varför ska det Inte kunna komma därifrån? Varför ska alla haka upp sig på fladdermöss ormar och annat skit?

Säkert skrivet i tråden av annat folk men hittills har jag bara bläddrat igenom ton av skitsnack och påhopp.

Och du bidrar till skitsnack genom att lägga ut en länk till ett labb vars uppgift är att forska och studera elaka virus och andra patogener. Dessa labb är byggda enligt gällande standarder, och att ett virus skulle rymma eller smugglas ut faller på sin egen orimlighet.

För du tror väl ändå inte att de som arbetar där är helt utan moral och yrkesskicklighet.

De flesta länder har labb av denna typen, är då alla misstänkta?
Citera
2020-01-31, 09:50
Medlem
Marcens avatar
Tycker det är märkligt att alla experter och dylika som uttalar sig manar till lugn, typ ”äsch, ingen fara, var inte orolig”. Lite oro i detta fall skulle bara innebära att folk är mer försiktiga och tar färre onödiga risker som ytterligare skulle sprida viruset. Så enkelt som att undvika folksamlingar under helgen, till exempel.

Senast läste jag att det på 1177.se gjorts 300 000 sökningar om coronaviruset, inom en vecka, men enligt 1177s presskontakt beror det nödvändigtvis inte på ökad oro. Man kan undra vad det annars kan bero på...
Citera
2020-01-31, 09:52
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Kemdräkt borde funka också?
Citera
2020-01-31, 09:53
Medlem
Madagascars avatar
Jag har tittat på uvecklingen över tid här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

Ser det inte ut som om spridningen med de senaste siffrorna faktiskt nu går mer långsamt!?
Citera
2020-01-31, 09:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlenmanStenhard

Jag håller med dig, en slumpmässig mutation på marknaden eller ett mänskligt misstag på P4 labbet, lika troligt båda två.
Citera
2020-01-31, 09:54
Medlem
Grollarens avatar
Det här är en Wikipedia men uppdateras löpande hela tiden.
Allt som finns att veta just nu. Verkar vara bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in