2020-01-30, 09:18
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Har inte varit inne i tråden så mycket de senaste dagarna, men verkar som jag har/hade rätt. Blir värre hela tiden och snart får ni se fallen i Sverige också.

Och inte för att göra er oroliga utan beredda, det kommer bli mer än "ett par enstaka fall"..

Folk som inte inser detta, är dumma i huvudet.

Syftar just nu på Arktiz och OY i tråden, två idioter.

Jag storhandlade och var klar i måndags. Jag kommer jobba hemifrån tills det är över. Tack för att du inte får mig att känna mig dum i huvudet.

Alla som säger att det här är lugnt. Ni har rätt. Gå ut och lev som vanligt. Var bland stora folkmassor. Tvätta inte händerna. Dra några skämt med en corona-öl. Glöm inte lime-biten.

Vad är senaste officiella siffrorna? Det är tyst nu.
Citera
2020-01-30, 09:20
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jamen vi får väl se. Jag har sagt 2-3% hela tiden och står fast vid det. Jag kommer hänga ut alla foliehattar inklusive dig när vi sen har svart på vitt. Var så säker.

Kommer du då också tacka för dina nya kunskaper om skillnaden mellan mortalitet och letalitet, som du inte hade en aning om?
Citera
2020-01-30, 09:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ny info från CNN just:

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-29-20-intl-hnk/index.html

(jag föredrar fakta och att länka, och inte egna hitte-på klipp och klister på imgur)

Health expert says there's no way to predict when coronavirus will peak
An expert from the World Health Organization said the peak of the Wuhan coronavirus outbreak can't be predicted.

"There is no scientist nor sage on the planet that will tell you when the peak of this epidemic will occur," Dr. Michael Ryan, executive director of the WHO Health Emergencies Programme, told reporters today.

"The peak will occur as soon as we put together a package of interventions that are designed to stop the virus," Ryan added. "So we need to focus not on where the peak is; we need to focus on our actions in the coming days and weeks."

Detta låter faktiskt lite oroväckande. Som att WHO inte alls vet vad man ska göra, bara att det kommer att öka.
"The peak will occur when we've put together an intervention to stop the virus" - wtf
"We need to focus on our actions" - wtf? Vilken intern skrev den här skiten?

Översatt till svenska blir detta:
"Virusets topp kommer sammanfalla med vår intervention att stoppa viruset".
VADDÅ övertro till sig själva? Deras interventionspaket ska stoppa viruset? Vad fan menar de? Vad har det med peaken att göra?
och "Vi behöver fokusera på våra handlingar" - BITCH WHAT? Fortsätt rulla tummarna medan folk dör, byråkrater, för det är så det låter!
Citera
2020-01-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Kommer du då också tacka för dina nya kunskaper om skillnaden mellan mortalitet och letalitet, som du inte hade en aning om?
Mortalitet betyder dödlighet. Dödligheten i viruset är 2-3%. Varsågod! Nu vet du... Tacka mig nu eller senare
Citera
2020-01-30, 09:23
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, andelen på 20% som får lunginflammation måste betraktas som både hög och allvarlig, då lunginflammation inte är att leka med. Lunginflammation dödar många även yngre och friska, särskilt i mer svagt utvecklade länder med begränsade resurser.

Som tur är så har utvecklingen av lunginflammationsbehandlig gjort stora framsteg de senaste 20 åren. Enligt länken nedan så är det numera circa 16% dödlighet om man får ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) men har tillgång till state of the art-behandling (hålls nedsövd, prone position). Detta ska jämföras med 40% dödlighet för 20 år sedan, om enbart en ventilator kopplades in på samma sätt som gjordes på 90-talet.

Risken är väl dock att man inte kommer få den bästa behandlingen om det är stor belastning på sjukvårdssystemet - såsom blir fallet under ett stort sjukdomsutbrott. Kan tänka mig att det är läget just nu i t.ex. Wuhan.
https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ
Citera
2020-01-30, 09:23
Medlem
Citat:
Att vi kommer få enstaka fall här i Sverige tror jag vi alla redan är medvetna om.Foliehattarna tror dock att alla kommer bli smittade vilket såklart bara är fånigt

Då passar jag in hos foliehattarna då. Kanske har en lite mindre täckande foliehatt dock än folie-experterna här inne.
Hur ställer du dig inför det faktumet att det verkar smitta även fast man inte har några symptom, och symptomen inte visar sig förens 5-7 dagar?
Citera
2020-01-30, 09:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Du vet inte vad jag talar om?
Ja jag nämnde ju just honom för att det är det enda exemplet på en wuhan kines som genom VPN lagt ut video senaste dygnet; på kinesisk video sidor finns det inget, det är total blackout på videos från Wuhan 3 dygn bak, förutom att regeringen bygger ett sjukhus.

11 miljoner människor bor i Wuhan och det finns ”en” person som lägger ut en video och du förstår inte vad jag talar om ? Vad är det du inte förstår ?.

Ok då förstår jag. Så weibo och alla andra kanaler är nedstängda? Ja det var märkligt, undrar hur han får tag på filmerna då.
Tänkte om han själv funnit dem på kinesiska sidor (eftersom vi inte kan kinesiska blir det svårt för oss)
Citera
2020-01-30, 09:27
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Mortalitet betyder dödlighet. Dödligheten i viruset är 2-3%. Varsågod! Nu vet du... Tacka mig nu eller senare

Eh, ok. Du har alltså fortfarande inte fattat. Alternativet är för dumtrög för att erkänna när du har fel. Vilket är det?

Mortalitet anges inte i % utan i fasta tal per 1000 invånare (oftast). Mortalitet relaterar till population.

Letalitet (en sjukdoms dödlighet uttryckt i % döda av antal insjuknade) är det du menar (utan att fatta det).

Har det klarnat nu lille läkarwannabe?
Citera
2020-01-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Som tur är så har utvecklingen av lunginflammationsbehandlig gjort stora framsteg de senaste 20 åren. Enligt länken nedan så är det numera circa 16% dödlighet om man får ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome) men har tillgång till state of the art-behandling (hålls nedsövd, prone position). Detta ska jämföras med 40% dödlighet för 20 år sedan, om enbart en ventilator kopplades in på samma sätt som gjordes på 90-talet.

Risken är väl dock att man inte kommer få den bästa behandlingen om det är stor belastning på sjukvårdssystemet - såsom blir fallet under ett stort sjukdomsutbrott. Kan tänka mig att det är läget just nu i t.ex. Wuhan.
https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ
Om man drar paralleller till spanska sjukan så dog nästan alla då av sekundär bakteriell lunginflammation. Med antibiotika och modern behandling mot lunginflammation hade dödstalen varit radikalt annorlunda.

Det här är värre på så sätt att antibiotika inte biter mot lunginflammationen. Dessutom är det som du skriver så att om väldigt många blir smittade så kanske bara en bråkdel av de som får lunginflammation får den vård de behöver, och då kan dödstalen skjuta i höjden.
Citera
2020-01-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Var står det att endast 20% utvecklar lunginflammation?
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200128-sitrep-8-ncov-cleared.pdf
Citera
2020-01-30, 09:34
Medlem
Citat:

11% dödlighet enligt The Lancet.

http://www.thelancet-press.com/embargo/coronavirus4.pdf
Citera
2020-01-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet är att dessa enkla ansiktsskydd släpper igenom virus både vid in och utandning? Så mycket till skydd mot virus är det alltså inte, snarare tvärtom, då folk håller på och fipplar med händerna i ansiktet för att rätta till skyddet när det hamnar snett etc.

Jag ägnar mig ju åt lite gissningar i sammanhanget. Har inga bra referenser till noggranna undersökningar. Angående utandning så tänker jag att dom borde vara en väldigt bra "broms" mot både nysning och hostning och borde därmed göra nytta även om det inte skyddar allra närmast.
Vad man pysslar med som bärare av skyddet, fingrar i näsan och liknande leder bara till egen olycka, inte till andras.
Dessutom, "dom behövs i vården"... Till vadå, skura toaletter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in