2020-01-29, 02:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Artikkel fra januar 2019. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8waPME/hagens-naere-kollega-moette-anne-elisabeth-to-dager-foer-forsvinningen
VG spesial 2019. Måned for måned. https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/
Det var noe jeg stusset på i den øverste artikkelen her, men det trenger ikke å bety noe.
Hvorfor sluttet GHH å jobbe for TH egentlig?
Sluttet å jobbe for TH i februar 2018 - etter 25 år.
Ja, noe skurrer...rrr.
Citera
2020-01-29, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, noe skurrer...rrr.
Jeg vet ikke hvorfor han sluttet å jobbe for TH. Det var noe annet jeg stusset på, som jeg kanskje nevner senere. Men på den tiden da disse intervjuene ble gjort og da denne artikkelen ble publisert (10. januar 2019), så var det vel kidnapping for penger som var politiets hovedhypotese og som det også sto om i avisartikler? Fra intervjuet: "Hartmann-Hansen kan ikke forstå at Hagen hadde noen fiender, eller at noen rundt ham skal ha planlagt noe slikt som dette.".
Jeg synes at det var et litt merkelig utsagn med tanke på kidnapping-for-penger-hypotesen, fordi forbrytere som kidnapper for penger gjør ikke vanligvis slikt utfra fiendskap men ut fra at de ønsker å få penger? Og det er vel ikke vanlig at slike forbrytere er noen som "er rundt" pårørende til kidnappingsofre? Mulig jeg tolker utsagnet "er rundt ham" feil, når jeg forstår "det å være rundt noen" som å ha møtt vedkommende?

Det kan jo hende at GHH brukte de ordene pga av det som står under her. Men uansett synes jeg det er merkelig at både politiet, familien og andre tenkte på ev konflikter og ev fiender når det var snakk om en forbrytelse som på den tiden var omtalt som en kidnapping for penger.

" (9. januar 2019) Ifølge VGs opplysninger har familien endevendt livene sine i jakt på mulige konflikter og fiender. Også politiet skal ha gjort en omfattende etterforskning av familiens forbindelser, uten at man skal ha funnet noen koblinger." https://www.vg.no/nyheter/i/jP5vXq/dette-er-anne-elisabeth-falkevik-hagen
Senast redigerad av POlROT 2020-01-29 kl. 03:32.
Citera
2020-01-29, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, noe skurrer...rrr.
Hva begynte han å jobbe med etter at han sluttet å jobbe TH? Det kan jo hende at han ev ønsket å jobbe med noe helt annet?
Citera
2020-01-29, 08:24
Medlem
Det er mest intressant for meg å finne ut hvem som kan være mellomledd her.
En slags "venn", en som TH 99 % kan stole på, hjerne back det hele.
En med dårlig moral og hat mot ...politiet.. tidligere var dømt for.....? Går han med livvakter og driver med narkotrafikk?
Eller en som har en toppstilling og mye penger.
Han i hvertfall kan mye jus/straffesaker og har kontakter i krim. miljø.
Var han på kryptovalutareise til Kina i 2018?
Det med Futurummann... de er helt sikkert innblandet. Har de sprox sko på seg?
Bilene / bil har sikkert falske skilter. Er det samme bil som stod parkert v skogsområde og kom kjørende over plen?
Citera
2020-01-29, 10:03
Medlem
Må være dårlige "venner" eller "medhjelpere" som ikke har giddet å kommunisere eller kreve løsepenger. Ikke giddet å opprettholde kidnappings-narrativet.

Mangel på kommunikasjon og interesse fra den angivelige motparten ledet fokus mot mulige fiender som kunne tenkes å ha kidnappet AEH for å hevne seg på TH.

Slik som saken fremstår, virker det som om det ikke har vært en del av opprinnelig plan å aktivt opprettholde et pådriv og trykk fra den angivelige motparten.

Etterforskning og oppfølging av moduskandidater ga ingen lekkasjer til kriminelle miljøer, som kunne ha bidratt til falske krav på et mye tidligere tidspunkt. Heller ikke journalister som fikk innsyn i forsvinningen, har lekket til kriminelle miljøer.

Og da sitter vi igjen med TH. Som politiet helt sikkert har overflod av spor etter og beviser mot. Men ingen spor eller beviser som ikke kan forklares eller bortforklares med at han bodde i huset og at han var den som "oppdaget" forsvinningen.

Ingen spor eller beviser som entydig og ugjendrivelig kan knytte han til forbrytelsen.
Citera
2020-01-29, 10:26
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke hvorfor han sluttet å jobbe for TH. Det var noe annet jeg stusset på, som jeg kanskje nevner senere. Men på den tiden da disse intervjuene ble gjort og da denne artikkelen ble publisert (10. januar 2019), så var det vel kidnapping for penger som var politiets hovedhypotese og som det også sto om i avisartikler? Fra intervjuet: "Hartmann-Hansen kan ikke forstå at Hagen hadde noen fiender, eller at noen rundt ham skal ha planlagt noe slikt som dette.".
Jeg synes at det var et litt merkelig utsagn med tanke på kidnapping-for-penger-hypotesen, fordi forbrytere som kidnapper for penger gjør ikke vanligvis slikt utfra fiendskap men ut fra at de ønsker å få penger? Og det er vel ikke vanlig at slike forbrytere er noen som "er rundt" pårørende til kidnappingsofre? Mulig jeg tolker utsagnet "er rundt ham" feil, når jeg forstår "det å være rundt noen" som å ha møtt vedkommende?

Det kan jo hende at GHH brukte de ordene pga av det som står under her. Men uansett synes jeg det er merkelig at både politiet, familien og andre tenkte på ev konflikter og ev fiender når det var snakk om en forbrytelse som på den tiden var omtalt som en kidnapping for penger.

" (9. januar 2019) Ifølge VGs opplysninger har familien endevendt livene sine i jakt på mulige konflikter og fiender. Også politiet skal ha gjort en omfattende etterforskning av familiens forbindelser, uten at man skal ha funnet noen koblinger." https://www.vg.no/nyheter/i/jP5vXq/dette-er-anne-elisabeth-falkevik-hagen

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Må være dårlige "venner" eller "medhjelpere" som ikke har giddet å kommunisere eller kreve løsepenger. Ikke giddet å opprettholde kidnappings-narrativet.

Mangel på kommunikasjon og interesse fra den angivelige motparten ledet fokus mot mulige fiender som kunne tenkes å ha kidnappet AEH for å hevne seg på TH.

Slik som saken fremstår, virker det som om det ikke har vært en del av opprinnelig plan å aktivt opprettholde et pådriv og trykk fra den angivelige motparten.

Etterforskning og oppfølging av moduskandidater ga ingen lekkasjer til kriminelle miljøer, som kunne ha bidratt til falske krav på et mye tidligere tidspunkt. Heller ikke journalister som fikk innsyn i forsvinningen, har lekket til kriminelle miljøer.

Og da sitter vi igjen med TH. Som politiet helt sikkert har overflod av spor etter og beviser mot. Men ingen spor eller beviser som ikke kan forklares eller bortforklares med at han bodde i huset og at han var den som "oppdaget" forsvinningen.

Ingen spor eller beviser som entydig og ugjendrivelig kan knytte han til forbrytelsen.
Nå forstår jeg hvorfor det ble gransket ev konflikter og ev fiender.
Var det da slik at både politiet og familien forsto allerede i januar 2019 at dette ikke var en kidnapping for penger?
Da forstår jeg ikke hvorfor det (ev så sent som i oktober? Det står ikke i artikkelen hvor lenge dette ble vurdert) ble vurdert å betale hele løsepengekravet?
Citat:
(12.10.2019) Har vurdert å betale alt
Spørsmålet om det kan lønne seg å utlove en dusør er ikke det eneste økonomiske spørsmålet Hagen-familien har diskutert med politiet i løpet av det siste året.

VG får opplyst at det har vært en fortløpende diskusjon om man ikke bare skal betale hele løsepengekravet. Familiens avgjørelse om å betale en betydelig sum i sommer, var stikk i strid med politiets klare råd.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoKaQR/anne-elisabeth-hagens-familie-vurderer-dusoer

Citat:
(25. februar 2019) I 16 uker har norsk politi prøvd å forhandle med en motpart som skal ha kidnappet Anne-Elisabeth Hagen (69), uten gjennombrudd.

Status nå er at politiet fortsatt venter på livstegn, og at det er uaktuelt å betale uten at det kommer et livstegn fra den bortførte 69-åringen. Motpartens manglende vilje på å gi livstegn er noe som bekymrer politiet.

VG får opplyst at politiet hele tiden har vært helt steile på rådet om å ikke betale løsepenger. Det er en egen forhandlergruppe i politiet som jobber med å gi råd i saken. Dette er en gruppe som har spisskompetanse på forhandlinger i gissel-, terror-, barrikade- og kidnappingssituasjoner.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLqrJ4/derfor-fraraader-politiet-loesepengebetaling
Senast redigerad av POlROT 2020-01-29 kl. 10:53.
Citera
2020-01-29, 10:50
Medlem
Citat:

Her er vel «genialiteten» i opplegget at TH kontaktet politiet selv om (det fake) trusselbrevet sterkt frarådet dette. Og det var jo ikke klanderverdig av TH å (anonymt) kontakte politiet. Dermed er planen at fravær av kontakt med kidnappere etter hvert ville være naturlig... «kidnapperne» fikk kalde føtter når retningslinjene i trusselbrevet ikke ble fulgt (ingen umiddelbare kryptovaluta overføringer og i tillegg ble politiet kontaktet).
Citera
2020-01-29, 10:55
Medlem
Citat:
Nå forstår jeg hvorfor det ble gransket ev konflikter og ev fiender.
Var det da slik at både politiet og familien forsto allerede i januar 2019 at dette ikke var en kidnapping for penger?
Da forstår jeg ikke hvorfor det (så sent som i oktober?) ble vurdert å betale hele løsepengekravet?

Nei.

Det ble klart lenge før januar 2019 at dette ikke var en kidnapping for penger.

VG skriver at "det har vært en fortløpende diskusjon" om å betale hele løsepengekravet.

Denne fortløpende diskusjonen har pågått fra forsvinningen, og var ikke et fenomen som oppsto i oktober i fjor. Du må lese hva du henviser til. Og helst forstå hva du leser også.

En fortløpende diskusjon koster null. Å snakke om dusør koster heller ingenting.

Slik saken fremstår, virker det som om både kontakt fra den angivelige motparten, og betaling til angivelig motpart i juli i fjor, er tiltak som har til hensikt å overbevise politiet om at den angivelige motparten finnes og er reell.

Eller, mer presist, et forsøk på skadebegrensning fra TH.
Citera
2020-01-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Her er vel «genialiteten» i opplegget at TH kontaktet politiet selv om (det fake) trusselbrevet sterkt frarådet dette. Og det var jo ikke klanderverdig av TH å (anonymt) kontakte politiet. Dermed er planen at fravær av kontakt med kidnappere etter hvert ville være naturlig... «kidnapperne» fikk kalde føtter når retningslinjene i trusselbrevet ikke ble fulgt (ingen umiddelbare kryptovaluta overføringer og i tillegg ble politiet kontaktet).

TH virker veldig manipulerende.

TH/familien skal ha unnlatt å betale, i henhold til politiets råd.

Men da politiet endret hovedhypotese til drap i juni i fjor, betalte TH plutselig i juli ca 10 mill NOK, stikk i strid med politiets råd.

Familien har hele tiden stått fritt til å bestemme om og når de vil betale. Familien har aldri hatt noen plikt til å følge politiets råd.

Timing av betaling er ekstremt avslørende.
Citera
2020-01-29, 12:54
Medlem
Citat:
TH virker veldig manipulerende.

TH/familien skal ha unnlatt å betale, i henhold til politiets råd.

Men da politiet endret hovedhypotese til drap i juni i fjor, betalte TH plutselig i juli ca 10 mill NOK, stikk i strid med politiets råd.

Familien har hele tiden stått fritt til å bestemme om og når de vil betale. Familien har aldri hatt noen plikt til å følge politiets råd.

Timing av betaling er ekstremt avslørende.
Enig. Katt-mus leken startet vel for alvor akkurat da... Kanskje akkurat det politiet håpet på.
Citera
2020-01-29, 13:17
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska

Det tror jeg også. Det var en del av planen at kontakt med "kidnapperne" skulle utebli fordi TH kontaktet politiet. Uten forhandlinger - ingen AEH i retur.

Motsatt er det svært vanskelig å se for seg hvordan falske kidnappere skulle initiere en forhandlingsprosess om retur av offeret, når hensikten hele tiden var drap. Offeret antagelig allerede død. Det ville være absurd, antagelig lett å gjennomskue og før eller senere måtte jo "forhandlingene" renne ut i sanden.

Politiet har proffe forhandlere tilgjengelig så planen var nok hele tiden at det ikke skulle være noen kontakt. "Motparten" kom først på banen når TH begynte å føle seg mistenkt og hadde behov for å styrke hypotesen om at det var noen i andre enden. Og det var da det begynte å rakne....
Citera
2020-01-29, 13:22
Medlem
Det vises seg at Økokrim har ikke kompetanse for å avsløre bitcoin mottaker.
Hvorvidt godt har de gransket tidligere forhold og mistenkelig transaksjoner?
Ved siden av forretningsmann står nesten alltid innleide slalomkjørere som er klar for oppdrag.
Hvis politi el økokrim fant ikke forbindelser med krim milijø betyr ikke at kontakter ikke finnes.Ja,det finnes en usynlig mellom ledd...som står ham til tjeneste. Er han vennen kanskje tidligere korrupt?
Som vi står nå, ja han gir TH alibi og det finnes ingen spor.
Hvis han TH er svært manipulerende begynner politiet å tvile på...,han manipulerer m lange eposter. Og p skifter fokus mot hevn
Han manipulerer Holden. Holden var helt overbevist at AEH er i livet.
Så betaler TH uten å få bevis.Betaler han for jobben han bestilt?
Målet hans er å utrede konen. Penger er motivet. Hvorfør ble hun kastet ut av styret?
Manglende kontakt fra motparten ...ja, men de risikerer for å avsløre seg. Kvinnen var drept 31.10.og det finnes ingen bevis.
Hva med familien?Manipulerer han dem også slik at de tier?
Hvorvidt TH er i det hele tatt troverdig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in