2020-01-24, 15:37
Medlem
Har hittat 4 ganska stora guldklimpar i en bäck och undrar om man måste kontakta markägaren eller om man får behålla dom utan att de e nåt brott? Får man leta guld hursomhelst som jag gör på andras marker?
Citera
2020-01-24, 15:39
Bannlyst
Det de inte vet lider de inte av...
Citera
2020-01-24, 15:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Har hittat 4 ganska stora guldklimpar i en bäck och undrar om man måste kontakta markägaren eller om man får behålla dom utan att de e nåt brott? Får man leta guld hursomhelst som jag gör på andras marker?

Det faller under allemansrätten att vaska guld d.v.s hittar du något i en bäck så är det ok att plocka upp guldet och ta med det hem (under förutsättning att området inte är inmutat av ett företag eller privatperson)

http://www.detektorist.se/vaska-guld-sverige-regler/
Citera
2020-01-24, 15:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

En bild hade varit spännande att se.
Citera
2020-01-24, 15:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En bild hade varit spännande att se.
Gärna med GPS koordinater till där de hittades, för styrka att bäcken verkligen finns.
Citera
2020-01-24, 15:55
Avslutad
Normalt kan du behålla dem om det inte är inmutat område. Men det beror på var du hittat dem. Kan du lägga upp en kartbild med fyndplatsen inritad, så ska jag kolla regelverket?
Citera
2020-01-24, 16:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men varför måste du kontakta markägaren? Tryck ner det i fickan och smyg med det i stället
Citera
2020-01-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Normalt kan du behålla dem om det inte är inmutat område. Men det beror på var du hittat dem. Kan du lägga upp en kartbild med fyndplatsen inritad, så ska jag kolla regelverket?
Så du kan muta in marken för koppar? Och åka dit och gräva själv?

Jag hade hållt tyst om det. Mutat in marken själv och åkt dit med en sluicebox. Och kört tills jag somnade på plats
Citera
2020-01-24, 16:21
Medlem
Kan jag muta in området kring bäcken jag hittade guldet i fast det är på annans mark och hur gör man då?
Citera
2020-01-24, 16:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Grejen är att om du verkligen letat guld så skulle du veta detta redan. Då har man ett gediget intresse. För ingen hittar fyra guldklimpar av en slump.
Citera
2020-01-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Så här säger SGU om saken

Citat:
Att leta efter geologiskt material kräver inga tillstånd. Att samla in geologiskt material däremot kräver att man följer gäl-lande lagar och förordningar. Allemansrätten ger dig t.ex. inte rätt att föra bort geologiskt materal som fossil, mineral eller vaskguld.Om du vill vaska guld så ska du enligt svensk lag inhämta fastighetsägarens tillstånd eller skaffa dig undersökningstillstånd och, där det är aktuellt, även tillstånd från gruvinnehavaren eller innehavaren av undersökningstillstånd.
Citera
2020-01-24, 18:36
Medlem
Citat:
Kan jag muta in området kring bäcken jag hittade guldet i fast det är på annans mark och hur gör man då?

Gör du det i privat syfte till din samling så räcker det med tillstånd från markägaren. Du får bara använda handdrivna verktyg.

Från SGU:

Citat:
Motordrivna verktyg och sprängmedel kräver myndighetstillstånd.

Citat:
Kommersiellt insamlande kräver koncession enligt minerallagen och ett PRV-registrerat företag med organisationsnummer och momsregistrering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in