2020-01-23, 15:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Det är väl dom två andra städerna som stängs klockan 24:00 lokal tid?

Nej, det verkar vara alla 3 vad jag läser mig till. Men situationen är explosiv, detta sker just nu i denna timme så informationen är extremt varierande och oklar.

Helt klart är att situationen i hela Kina håller på att hamna utom kontroll, så vi får se vad som händer det närmaste dygnet.
Citera
2020-01-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det verkar vara alla 3 vad jag läser mig till. Men situationen är explosiv, detta sker just nu i denna timme så informationen är extremt varierande och oklar.

Helt klart är att situationen i hela Kina håller på att hamna utom kontroll, så vi får se vad som händer det närmaste dygnet.

Skrämmande hur som helst. Hoppas verkligen dom för det under kontroll och att det inte blir en pandemi. Blir alltid jävligt nojig av sånt här.
Citera
2020-01-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo0000
Men de gick väl ut senare än när de visste om det också denna gång?

När menar du att de visste?
Citera
2020-01-23, 15:23
Medlem
Jag tycker nog att Kina agerade så snabbt dom kunde och att isolera en hel stad större än New York är ju rätt hårdhänt.

Dessvärre så har väl viruset nu spridit sig till 10-15 länder och det kommer fortsätta att sprida sig.

Alla virus har ju en peak och innan den är nådd så kommer domedagsrörelsen (Greta säger att detta är den vite mannens fel också) att hävda att nu smäller det, no return, vi döör alla.

I värsta fall så kan det väl bli ett par hundratusen döda innan det dör ut?
Citera
2020-01-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om det ska fungera måste korruptionen kodas in i systemet vilket jag finner osannolikt. Annars förutsätter jag att även om du har en biljett i handen behöver du legitimera dig x antal gånger innan du ens får kliva på tåget.

Någon som köper biljetter men aldrig reser kommer nog att ha en ganska kortvarig karriär som langare.

Falska leg kan de väl göra i Kina eller muta personen som kontrollerar leg. Kina är för stort och alla kontrollsystem har hål.

Jag gissar att kommer sluta med att man har spöktransportsystem. dvs transporter som inte är registrerade i systemet.
Citera
2020-01-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Singapore ska nu ha en smittat individ också. Går att läsa här. Det står att han var öm i halsen på flyget, men inte hade någon feber i då.

Så de har tester för det här runtomkring i världen. Bra. Men finns det ingen snabbare metod?

When he went to SGH on Wednesday, he was immediately isolated, diagnosed with pneumonia and identified to MOH as a suspect case at 10pm.

He tested positive for the new coronavirus at 6pm on Thursday.
Citera
2020-01-23, 15:27
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det ser ut som om det är Kinas undermåliga livsmedelshantering som återigen är boven i dramat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qgRpg/coronaviruset-tros-ha-spridits-fran-ormar-till-manniskor

Hoppas viruset muterar och tar död på hela Kina. Instant karma.

Instämmer!, avskyvärt land och folk.
Citera
Medlem
DontWantWars avatar
Någon som vet mer kring ca hur många som blivit smittade, hur länge håller skiten i sig samt sannolikhet för dödlighet? Några specifika grupper i riskzonen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tycker nog att Kina agerade så snabbt dom kunde och att isolera en hel stad större än New York är ju rätt hårdhänt.

Dessvärre så har väl viruset nu spridit sig till 10-15 länder och det kommer fortsätta att sprida sig.

Alla virus har ju en peak och innan den är nådd så kommer domedagsrörelsen (Greta säger att detta är den vite mannens fel också) att hävda att nu smäller det, no return, vi döör alla.

Ja. Dessutom blåser man av det Kinesiska nyårsfirandet. De är ganska enormt, ungefär som vi skulle blåsa av julfirandet.
Citera
2020-01-23, 15:28
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Viruset verkar vara som ett vanligt influensavirus, det vill säga att det mest är äldre och redan sjuka personer som avlidit. Men virus är ju levande organismer som kan mutera och oavsett vilket så är det knappast bra om ett virus med 3% typ dödlighet får spridning över jordklotet. De flesta har väl någon släkting med diabetes eller eller annan icke livshotande sjukdom som man helst inte skulle vilja se dö i förtid pga en viruspandemi.

Nu är ju inte diabetes något som ger förhöjd risk.
Normalt är det fråga om människor med hjärt och lungsjukdomar som har högre dödlighet med dessa virus. De som dör gör det genom en följd av lunginflammation.
Citera
2020-01-23, 15:30
Medlem
Stones avatar
Familjemedlem landar nästa vecka från Kina. Min fru vill att vi ska välkomna familjemedlemmen med våra barn. Jag vill inte det. Upplagt för en infekterad strid. Hur skall jag agera?
Citera
2020-01-23, 15:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Beror helt på hur pass villiga alla länder är i att ordna med vaccin. I rikare länder som Sverige kommer nog endast ett fåtal att gå bort, i fattigare länder som ex. Bangladesh kanske det handlar om ett par tusen.

Tror dock USA kommer drabbas speciellt hårt med tanke på deras stora no-vacc rörelse, detta kommer troligtvis få till följd att det skapas en lag som kommer tvinga vissa grupper att ta vaccin oavsett. En federal lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in