2020-01-23, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Har du missat att LW inte accepterade att
någon sa ”nej” till henne?

Nej det har jag inte.
Det betyder inte att hon inte accepterade ett nej någon gång?

Och det betyder inte att det är helt sant?
Det är ju en tråduppgift. Från vem?

Jag kan mycket väl tänka mig att L*ena var envis och kanske påstridig ibland.

Är det en dödssynd?
Tror du att någon (hennes föräldra eller UW?) mördade henne för att hon bad om barnvakt och de sa nej och att hon inte kunde ta det?

Jag är väldigt säker på att hon inte har blivit mördad för barnvaktsfrågan.

Till och med @Medinsyn sa ju att UW och L*ena gled ifrån varandra?

Den person som skrev mycket negativa saker om L*ena i tråden strax efter mordet, kan jag känna mig ganska skeptisk till.

Det känns väldigt konstigt att man går ut på flashback och skriver ner en mördad person så totalt. Denna person verkar ha ett horn i sidan till LW. Det är den personens uppfattnng om LW som kan vara färgad av vad som helst.

Jag tänker att om jag skulle fråga alla mina kollegor om vad de tycker om en av våra arbetskamrater, så kommer bilden vara väldigt olika, även om vissa saker kan man enas om. Bara för att förklara varför jag inte är säker på att en enda persons omdöme är tillräckligt. Och som sagt, att personen väljer att gå in i tråden och att säga L*ena vid fotknölarna direkt, visar på, hm vad ska jag säga, dåligt omdöme (eller vad jag ska kalla det).

Det är sådant man kan säga till en vän, men att gå ut offentligt till anonyma människor i en tråd där detta för alltid kommer att stå skrivet? Vilket omdöme har man? Barnen och barnens vänner ska läsa detta. Och mamma är nyss borta för alltid. Vilken omtanke finns hos personen?
Citera
2020-01-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu har du malt på samma bittra, desperata och gnälliga sörja i 1,5 år! Jag tror de flesta av oss har fått budskapet. Tusen gånger. Minst.

Kan du inte släppa detta nu och prata om själva utredningen, en kommande FUP och den förestående rättegången?

Vi som inte har tid att sitta här dygnet runt tycker att det är förbannat tråkigt att läsa samma gnäll av vissa varje dag. Om och om igen. Ingen av oss här är så trög, så vi inte har fattat att vissa av er är förgrämda, övergivna, ensamma, okarismatiska, bittra och avundsjuka och hatade (hatar) LW med full kraft. Det räcker nu.

Dessutom: Vi som antingen känner SD eller känner någon som känner SD på riktigt, vi inser att de flesta börja se honom för vad han sannolikt är. En person som brutalt mördat en 3-barnsmamma, en kvinna som han valde att vara otrogen mot sin fru med i upp till 6-7 år.
Ang SD: finns det minsta uppgift att han varit våldsam mot någon annan kvinna än LW? Hur är det med HD? Har hon åkt på stryk nån gång? Eller varit hotad?
Citera
2020-01-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ang SD: finns det minsta uppgift att han varit våldsam mot någon annan kvinna än LW? Hur är det med HD? Har hon åkt på stryk nån gång? Eller varit hotad?

OM inte LW hade blivit mördat hade väldigt få invigda vetat om att alla dessa hot/trakasserier hade förekommit alls, eller hur?
Citera
2020-01-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OM inte LW hade blivit mördat hade väldigt få invigda vetat om att alla dessa hot/trakasserier hade förekommit alls, eller hur?
Absolut är det så. Intressant blir det att läsa fupen och se vad hans kvinnliga vänner och HD berättat om relationen med honom.
Citera
2020-01-23, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, vi har inte hört något annat än att SD enligt en skribent i tråden har hett temperament och ska ha slagit in sin hand i en vägg eller dörr när han blev arg.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag är inte medlem i någon församling.
Och du kan fråga mig själv.
Men vad undrar du?
Jag skrev att jag vet ett tillfälle när SD blev arg och tillfogade sig själv en skada på sin hand/arm.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varit skadad innan det då, drog handen i vägg eller dörr av ilska
Citera
2020-01-23, 12:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Inga uppgifter har kommit om att han rört någon annan kvinna, eller man heller för den delen.

Hade HD åkt på stryk under deras 25-30 åriga förhållande hade nog hennes föräldrar och deras stora sociala umgänge märkt något. Kvinnor som utsetts för våld isoleras oftast från andra dessutom.

Även efter separationen och skilsmässan från HD har SD umgåtts regelbundet med hennes föräldrar så de verkar ha en god kärleksfull relation. Ingenting tyder således på att SD skulle varit psykiskt eller fysiskt våldsam mot HD.

Han har sannolikt mördat LW men man får inte komma med falska beskyllningar för den sakens skull, anser jag.
Citera
2020-01-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Det är bara en liten, liten del av FuP som är relevant för tingsrätten: åklagaren anger vad i FuP som är bevisning i målet.

Tingsrätten får inte ta ställning till något annat än det som åberopas som bevisning.

Rätten får inte ta ställning till annat än det som framkommer under
huvudförhandlingen.

Omedelbarhetsprincipen.

https://lagen.nu/begrepp/Omedelbarhetsprincipen

Citat:
Omedelbarhetsprincipen

Rättens dom får bara grundas på vad som förekommit vid huvudförhandlingen enligt 17 kap. 2 § rättegångsbalken för tvistemål och 30 kap. 2 § för brottmål.

Rätten får enligt omedelbarhetsprincipen endast fästa avseende vid bevisfakta som direkt iakttagits av rätten under huvudförhandlingen eller bevisfakta som man kan sluta sig till från vad som direkt iakttagits. Om en part framför något under förberedelsen får alltså inte inte rätten ta hänsyn till detta om det inte upprepas under huvudförhandlingen
Citera
2020-01-23, 13:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Vi har inte bara mordet. Med LW fanns två tidigare anmälningar om hot och misshandel. Vet du om liknande finns från HD? Eller har du hört något från deras familj, släkt, vänner att misstankar funnits om att HD åkt på stryk hemma?

Om inte, tycker jag du och andra ska sluta med falska anklagelser som saknar minsta grund. Tvärtom tyder allt på att HD och hennes föräldrar var nöjda med hennes äktenskap fram tills otroheten med Lena blev känd.
Citera
2020-01-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi har inte bara mordet. Med LW fanns två tidigare anmälningar om hot och misshandel. Vet du om liknande finns från HD? Eller har du hört något från deras familj, släkt, vänner att misstankar funnits om att HD åkt på stryk hemma?

Om inte, tycker jag du och andra ska sluta med falska anklagelser som saknar minsta grund. Tvärtom tyder allt på att HD och hennes föräldrar var nöjda med hennes äktenskap fram tills otroheten med Lena blev känd.
Du menar att jag (antar att du menar mig) inte får ställa en fråga i ett ärende jag är dåligt påläst i?
Citera
2020-01-23, 13:07
Medlem
Citat:
Absolut är det så. Intressant blir det att läsa fupen och se vad hans kvinnliga vänner och HD berättat om relationen med honom.

Inte säker på att det kommer upp så mycket "påtagligt", det mesta sker i enrum / mer en känsla, SD uttrycker sig tvetydigt men kan förstärka innebörd i tonfall/blick mm. Det är svårigheterna med dylika personer.
Citera
2020-01-23, 13:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, vi har inte hört något annat än att SD enligt en skribent i tråden har hett temperament och ska ha slagit in sin hand i en vägg eller dörr när han blev arg.

Stor skillnad på att slå handen i en vägg/dörr (om det ens är sant) och slå på en levande varelse. Slå på materiella ting säger ingenting om huruvida en människa är våldsam. Jag har själv drämt till soffkuddar, smällt igen dörrar och annat liknande 😅
Citera
2020-01-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack. Ja, jag tvivlar på att det blir något åtal. Hela projektet verkar ha varit uppbyggt som en tvåstegsraket med små möjligheter att ens lyfta från marken. Först skulle hon väl visa då i steg 1 att SD var den där vidriga kontrollerande partnern som i klassiska roksärenden, med en upptrappning i en eskalerande våldsspiral. Och det största problemet kommer ju sedan i steg 2 när hon dessutom skall koppla det här till LW:s försvinnande och död långt senare.

Vi får väl se var det landar.
Att det blir ett åtal det tror jag, men att det leder till fällande dom är
mer tveksamt tycker jag, i alla fall utifrån det lilla vi vet.

Om det inte blir åtal så får väl ÅH söka jobb hos oppositionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in