2020-01-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
KP: "Jag har begärt förstärkning men inte fått det, så det går ju inte framåt med ljusets hastighet"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1q467/palmegruppens-chef-vi-kommer-losa-det

Jag tänker inte berätta vilka nya tekniska bevis PU nu efter 34 år sitter med. Kanske de nu får förstärkning ? om inget annat, hjälp med att förbereda en ny kriminalteknisk redovisning.

Nu hoppas jag verkligen de är klara! Det går inte att ge "vinkar" i 2 år plus att han som digitaliserade materialet sa de skulle va klara i höstas. Puh!
Citera
2020-01-22, 23:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, om man kan hitta nya tekniska bevis på mordplatsen över 30 år senare, då är jag den förste att lyfta på kepsen.
Det var faktiskt möjligt, Vincent Lange gjorde inte ett tillräckligt bra jobb.
Citera
2020-01-22, 23:07
Medlem
Citat:
Det var faktiskt möjligt, Vincent Lange gjorde inte ett tillräckligt bra jobb.

Umm, humm

Vad hittade man då?
Citera
2020-01-22, 23:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Översättaren finns inte heller.
Minst en Paul Englar existerar. Har översatt från danska till engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag har skrivit om det här förut.
Länka bakåt då istället om du redan sagt det du har att säga. Sedan fortsätter du därifrån.
Citera
2020-01-22, 23:26
Medlem
Vilka motiv kan det ha funnits för att övervaka OP ,vilka rörelser han gjorde och vilka han träffade?

Det jag spontant kommer på är misstanken att han hade olämpliga kontakter med folk som tillhörde
Warszawapakten.

Kommer ni på andra tänkbara teorier?
Citera
2020-01-22, 23:27
Medlem
Citat:
KP: "Jag har begärt förstärkning men inte fått det, så det går ju inte framåt med ljusets hastighet"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1q467/palmegruppens-chef-vi-kommer-losa-det

Jag tänker inte berätta vilka nya tekniska bevis PU nu efter 34 år sitter med. Kanske de nu får förstärkning ? om inget annat, hjälp med att förbereda en ny kriminalteknisk redovisning.

Du har alltså direkt insyn i Palmeutredningen och sitter på Flashback och skriver om det.
Låter suspekt.
Citera
2020-01-22, 23:35
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Umm, humm

Vad hittade man då?
Ja, det var vad jag inte kunde säga (förundersökningssekretess) Men, Palme-utredningens förste åklagare K G Svensson ville göra skjut prov på Sveavägen, men hindrades av polisen som menade rapporterna från Bundeskriminalamt i Wiesbaden var nog. Hade K G Svensson fått fria tyglar, så hade Vincent Lange hittad de nya tekniska bevisen jag nu pratar om.

Citat:
Du har alltså direkt insyn i Palmeutredningen och sitter på Flashback och skriver om det.
Låter suspekt.
Vad har jag skrivit om det jag vet ?
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 23:37.
Citera
2020-01-22, 23:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det var vad jag inte kunde säga (förundersökningssekretess) Men, Palme-utredningens förste åklagare K G Svensson ville göra skjut prov på Sveavägen, men hindrades av polisen som menade rapporterna från Bundeskriminalamt i Wiesbaden var nog. Hade K G Svensson fått fria tyglar, så hade Vincent Lange hittad de nya tekniska bevisen jag nu pratar om.

Vad har jag skrivit om det jag vet ?

Ska du hålla på så där så ska du inte vara i den här tråden.
Citera
2020-01-23, 00:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vilka motiv kan det ha funnits för att övervaka OP ,vilka rörelser han gjorde och vilka han träffade?

Det jag spontant kommer på är misstanken att han hade olämpliga erkontakter med folk som tillhörde
Warszawapakten.

Kommer ni på andra tänkbara teorier?

Förutom WP-kontakter har du andra politiska grupper som kan verkat kontroversiella, Ex PLO . Sedan finns möjligheter att man ville hitta skit för möjligheter till utpressning, ex sex eller drogrelaterat.
Citera
2020-01-23, 00:45
Medlem
Citat:
Nu i efterhand, LB gick på det mesta (mordet hade trådar in i statsapparaten) Men det är också därför alla kan hitta något hos LB.
Vanlig svensk naivitet: man vill så gärna tro på alla.
Håller du med om att Inga och Anja verkar vara förlagor för Anki och Anneli?
Positionsmässigt, bilar med hög musik, smällar (avgassmällar) i korsningen av Kungsgatan/Sveavägen, men inget stämmer. Anja och Inga har varken sett mannen eller finskorna.

Frågan är då vem som har rätt och vem som har fel?
Personligen håller jag på Inga och Anja alla dagar i veckan, men den intressanta frågan är varför någon hjälpt finskorna att trimma sin berättelse med hjälp av andras förhörsprotokoll?
Kanske har de fantiserat ihop någon upplevelse som de trott haft ett samband, men från en annan plats och tid?
Filmen Manhunter visades f.ö ett år efter mordet.
Det är någon tredje part inblandad, men inte ens då blev det rätt.
Citera
2020-01-23, 01:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Regissören Kjell Sundvall var försiktig och utelämnade både affärsmannens identitet och motiv i filmen. I förlagan till filmen, boken "Kontraktet" av John W. Grow, framgår det däremot tydligt att författaren menar att huvudmotivet till mordet var att Palme ville förstatliga bankväsendet samt att affärsmannen och anstiftaren var Peter Wallenberg, med ett förflutet i Afrika m m.

Boken är ganska bra. Läsvärd enligt mig.

Okej, ja jag ska läsa boken framöver och nu i närtid ska jag se filmen.

Det är tyvärr så mycket rykten och spekulationer i svang så man får naturligtvis ta allting med en jätteskopa salt. Men just det här "konceptet" med en svensk affärsman inblandad fick mig att reagera.

Det fanns ju ett tips till KG Bäck om två svenska affärsmän, sydafrikanska agenter och en anställd vid svenska Säpo.

PW jobbade på Atlas Copco i Sydafrika/Rhodesia på 60-talet och hade generellt svårt att förstå varför Palme skickade pengar till ANC. Ett svenskt företag som hade stora intressen i Sydafrika vid tiden för Palmemordet var annars det gas-, olje- och mineralföretag som ägdes av Adolf H Lundin. Han var delägare i en guldgruva i Sydafrika.

Eftersom Sista kontraktet målar upp ett scenario med en svensk affärsman med kopplingar till någon obskyr "säkerhetstjänst" i USA så finns även tipset till den svenske militärattachén i Washington. Det som Gunnar Wall skrev om i en av sina böcker.

Ja det finns kort sagt massor av trådar och man går lätt vilse i härvan. Ingenting av detta behöver ha någonting med Palmemordet att göra. Jag kollar filmen och återkommer!
Citera
2020-01-23, 01:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det rådde ingen brist på folk som tyckte ytterligt illa om Olof Palme men ytterst få av dessa kunde tänka sig att ta till våld. Kärringarna Thunholm&Johnson samlade bevisligen in pengar till Alf Enerström och borde frågats ut om detta, liksom deras gubbar. Tror dock det är rätt fruktlöst att söka MOPs lösning genom att spalta upp palmehatare. Finns för många och blir att måla med för bred pensel.

Tror det gäller att titta på olika kontakter runt Olof Palme under sista tiden i hans liv. Börja med de grupper som bevisligen övervakade honom. Varför detta skedde etc etc.

Jo, så är det förstås. Håller med dig om att generella scenarion bestående av Palmehatare blir för vaga/spekulativa. Här fanns dock en konkret uppgift om en svensk affärsman bosatt i England som fick mig att tänka på HR.

Nåväl. En annan central fråga är just vad som kan ha varit den utlösande faktorn? Även om folk i flera år var oroliga över Palmes framfart och befarade att han skulle äventyra just deras verksamheter så bör det ändå ha funnits någon konkret sak i närtid som upplevdes som akut irriterande/farlig.

Jag har funderat en del på det. Några idéer:

1) Lagförslaget om att svensk polis skulle underställas ockupationsmakten i händelse av en invasion. Aktuellt årsskiftet 1985/1986.

2) Moskvaresan ("sälja ut Sverige")? Palme berättade om den till medierna 14/12 1985.

3) Kan det ha funnits något konkret kring DDR vid den här tiden som fick DDR/Warszawapakten att skicka en mördargrupp till Stockholm?

4) Hade Palme precis skickat iväg ytterligare en rejäl sudd med pengar till ANC just vid denna tid? Konferensen med ANC i Sthlm veckan före mordet?

5) Att han omvaldes som statsminister i sept 1985?

6) Beslutet om skatten på aktieaffärer som briserade i medierna 27/2 1986? Börsen föll kraftigt "den svarta torsdagen".

Att de svenska marinofficerarna i medierna kritiserade Palme (nov 85) tyder väl på att de försökte få bort honom på vanlig politisk väg. De kan väl rimligen inte ha publicerat en serie debattartiklar och sedan hyrt in en hitman. Nej, låter orimligt.

Ståhl fick sitt Säpo-tips om Palmemordet i början av februari. Tycker att MH fortsatt är intressant i "Säpo-spåret". Tänk om Neilberg, trots sin kriminella bakgrund, faktiskt talade sanning? Men varför skulle en Säpogrupp slå till just i feb 86?

Det borde hursomhelst inte vara så svårt att lista ut vem/vilka på Säpo som Ståhl fick information från. Det borde ha varit känt i en vidare krets vilka han regelmässigt snackade med. Mkt märkligt att det inte kommit fram.

De tre Säpomännen som övervakade med hänvisning till rikets säkerhet är intressanta, men hittills vet vi endast att de övervakade Palme. Det finns väl inga konkreta tips om någon hitman kopplad till dem?

En annan tanke är förstås att Palmehatet i sig vid den här tiden hade piskats upp till sådana nivåer att det triggade någon ensam palmehatande gärningsman att göra slag i saken. En sådan som CA.

Anledningen till att jag letar efter en konkret sak i närtid är att andra uppmärksammade politikermord kunnat förklaras just på det sättet.

Anwar Sadat för fredssamtalen med Israel.
Yitzhak Rabin för fredssamtalen med PLO.
Indira Gandhi för regeringsstyrkornas attack på sikhernas heliga tempel.
Rajiv Gandhi för beslutet att kväsa upprorsmakarna i södra Indien/Sri Lanka.
ANC-politikern Dulcie September för att hon hotade att avslöja Sydafrikas hemliga vapenaffärer med Frankrike.

Etc.

Vad kan ha varit den utlösande faktorn i Palmemordet? Vad hände i hans politiska liv låt säga sept 85-jan 86?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in