Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
En unge med svår anorexi, dvs en svår ätstörning, måste alltid få önskekost!
Dricker ett sådant barn varm choklad och äter kex eller glass är det ett större framsteg!
I Gretas fall var nödkosten först pannkakor med ris respektive bananer, rätt snart kompletterad med lite gnocchis och avokados.
För att säga det rent ut, hon verkar fortfarande ha anorexi.
Bra att hon hon blir uppiggad av sitt klimatarbete, men hon kan sköta det mesta hemifrån, hon behöver inte åka iväg till Davos, för det.
Hon behöver bli lite egoistisk och stenhårt gå in för att bygga upp hälsan, på samma sätt som hon stenhårt jobbat med annat, detta håller inte i längden.
Jag är ingen vän av vad jag anser vare närmast en kult av Greta, men jag vill naturligtvis inte att det skall gå illa för denna sjuttonåring, ett skäl att jag inte uppskattar kulten, är att jag anser att det läggs att för stor börda på henne.
De som verkligen uppskattar hennes kamp för miljön, bör inse att den drivs bäst genom att hon tar det lugnare och lever mer hälsosamt, då kan hon hålla på i decennier, nu riskerar det att ta slut fortare än vad man anar.
Driv inte på, ni kan ta kampen själva, i stället för att låta en sjuttonåring med en diagnos ta den.
Hon bränner sitt ljus i bägge ändar.