2020-01-19, 23:06
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och hur tänker du dig då att en platt jord skulle formas?

Det är ett mysterium lika stort som hur en människokropp skulle kunna formas.
Ganska stort storhetsvansinne om man tror man vet hur jorden formats, tycker jag iaf.

Ähh det ba va skräp som drogs till en gravitationspunkt i rymden, och sen växte det som inte var fysiskt större och sen börja saker leva och uppgradera sig genom, inte korsbefruktning el nåt. Utan genom omgivningen. Låter som en feminist.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-19 kl. 23:09.
Citera
2020-01-19, 23:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Helst skulle jag vilja ha ett trovärdigt fotografi från rymden. Tycker inte det e för mycket begärt.
Med det finns ju, problemet är att du tror allt som inte stämmer med din platta jord är fejk.

Du accepterar precis allt som skulle kunna tyda på en platt jord, som att du inte ser hur den kröker sig, men avfärdar precis alla evidens som visar på en sfärisk jord? Hur tänker du? Inte alls eller väldigt konstigt?
Citat:
Det är ett mysterium lika stort som hur en människokropp skulle kunna formas.
Absolut, men det betyder knappast inte att människokroppar inte finns.
Citera
2020-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Helst skulle jag vilja ha ett trovärdigt fotografi från rymden. Tycker inte det e för mycket begärt.

Låt mig gissa: Alla fotografier som visar det är enligt dig inte trovärdiga? Och mätningar som visar att vatten är krökt duger inte?

Fast nu har du kommit ifrån det där med att du saknar förklaringar.

Citat:
... ämnet har bara fått mig förstå att jag inte kan förklara vissa saker med globen...

Vad är det du inte kan förklara?
Citera
2020-01-19, 23:14
Medlem
Citat:
Med det finns ju, problemet är att du tror allt som inte stämmer med din platta jord är fejk.

Du accepterar precis allt som skulle kunna tyda på en platt jord, som att du inte ser hur den kröker sig, men avfärdar precis alla evidens som visar på en sfärisk jord? Hur tänker du? Inte alls eller väldigt konstigt?
Absolut, men det betyder knappast inte att människokroppar inte finns.

Men jag tycker inte de korten är trovärdiga. Att samla datastrippar och sen fantisera utifrån den datan känns märkligt.
Ska väl inte va så svårt att ta ett simpelt jävla kort om dom nu är däruppe hela tiden..

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle vara så svårt att få klockrena bevis på en sfär. Detta förbryllar mig.
Citera
2020-01-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Låt mig gissa: Alla fotografier som visar det är enligt dig inte trovärdiga? Och mätningar som visar att vatten är krökt duger inte?

Fast nu har du kommit ifrån det där med att du saknar förklaringar.

Vad är det du inte kan förklara?

Nej du får inte gissa.

Samma saker som du kan jag inte förklara. Gravitationen kröker vattnet. Ok. Den tanken kan jag tänka själv tack.
Nöjer mig inte med så lite bara. Innan nån gör ett experiment där man återskapar gravitationen i mindre skala med vatten runt en sfär är jag agnostiker i detta.
Citera
2020-01-19, 23:22
Medlem
Citat:

Rymden? Tror du ens på rymden? Hur i hela världen ser din plattjordsmodell ut?

Rymdresor är i sig ett bevis för att jorden inte är platt. Så att kräva fotografier från rymden för att bevisa att jorden är en sfär känns lite tramsigt.
Citera
2020-01-19, 23:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle vara så svårt att få klockrena bevis på en sfär. Detta förbryllar mig.
Problemet är att du saknar kunskap att kunna ta till dig de evidens som finns för en sfärisk jord.

Antar att det är skolan som gjort att det finns så många som inte förstår. Kanske många med utländsk härkomst som inte fått någon utbildning eller om de fått, bristfällig där man talar om trollkonster före vetenskap?

Att inte förstå hur jorden kunnat bildas som en sfär när man förstår att en sak man tappar hamnar på golvet är fascinerande, och jag har otroligt svårt att förstå hur man kan vara så otroligt okunnig, eller egentligen - hur man inte kan förstå den fakta som finns.
Citera
2020-01-19, 23:26
Medlem
Citat:
Problemet är att du saknar kunskap att kunna ta till dig de evidens som finns för en sfärisk jord.

Antar att det är skolan som gjort att det finns så många som inte förstår. Kanske många med utländsk härkomst som inte fått någon utbildning eller om de fått, bristfällig där man talar om trollkonster före vetenskap?

Att inte förstå hur jorden kunnat bildas som en sfär när man förstår att en sak man tappar hamnar på golvet är fascinerande, och jag har otroligt svårt att förstå hur man kan vara så otroligt okunnig, eller egentligen - hur man inte kan förstå den fakta som finns.

Men vad fan snackar du om. Jag förstår mycket väl hur jorden har kunnat bildas som en sfär. Och förstår gravitationens inverkan på resultatet.

Men jag förstår också att det kan ha blivit lite för mycket skola såpass att jag är indoktrinerad.
Citera
2020-01-19, 23:27
Medlem
Citat:
Nej du får inte gissa.

Samma saker som du kan jag inte förklara. Gravitationen kröker vattnet. Ok. Den tanken kan jag tänka själv tack.
Nöjer mig inte med så lite bara. Innan nån gör ett experiment där man återskapar gravitationen i mindre skala med vatten runt en sfär är jag agnostiker i detta.

Jag kan förklara saker.
Vad är det du saknar förklaring på? Varför vatten söker sig till lägre lägesenergi?

Citat:
.. Innan nån gör ett experiment där man återskapar gravitationen i mindre skala med vatten runt en sfär är jag agnostiker i detta.

Det går inte att återskapa på jorden eftersom jordens tyngdkraft är mycket, mycket, mycket större än tyngdkraften från t.ex en tennisboll.
Citera
2020-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Rymden? Tror du ens på rymden? Hur i hela världen ser din plattjordsmodell ut?

Rymdresor är i sig ett bevis för att jorden inte är platt. Så att kräva fotografier från rymden för att bevisa att jorden är en sfär känns lite tramsigt.

Ehh, om nu rymden finns så tycker jag inte ett trovärdigt kort är för mycket begärt.
Jag avkräver alltså en sak av dig som baseras på den modell du har. Som jag också har i ena planhalvan i denna rafflande tillställning.

Varför tror du att jag måste tro på nånting?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-19 kl. 23:35.
Citera
2020-01-19, 23:33
Medlem
Citat:
Jag kan förklara saker.
Vad är det du saknar förklaring på? Varför vatten söker sig till lägre lägesenergi?

Det går inte att återskapa på jorden eftersom jordens tyngdkraft är mycket, mycket, mycket större än tyngdkraften från t.ex en tennisboll.

Länka nåt som visar det då. Du vet vad jag vill veta.

Då funkar inte cavendish experiment heller då om man inte kan avskärma sig från jordens gravitation?
Citera
2020-01-19, 23:34
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ja jag förstår konceptet gravitation. Men kan inte bevisa att det är en kraft som drar sig inåt mot mitten på en sfär.

Jag säger som N Degrass. Jag vet inte vad gravitation är.

Tyson kan mycket väl visa att gravitationen kommer vara en kraft som verkar längs en linje genom sfärens mittpunkt.

Det skulle du ockå kunna göra om du ritade upp alla krafterna mellan ett objekt och alla små delar av sfären.

Alla de individuella interaktionskafterna kommer naturligtvis inte ha vektorer som går genom sfärens mittpunkt men eftersom sfären är rotationssymmetrisk inser man lätt att de kraftkomponenter som verkar i andra riktningar kommer ta ut varandra och den summerade kraften kommer ha en vektor som går från en punkt på ytan och genom sfärens mittpunkt.

Att man inte vet hur gravitationskraften mellan partiklar förmedlas betyder inte att man inte kan mäta den och räkna på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in