2020-01-19, 22:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej, men då förstår du trots allt det där med gravitation.

Ja jag förstår konceptet gravitation. Men kan inte bevisa att det är en kraft som drar sig inåt mot mitten på en sfär.

Jag säger som N Degrass. Jag vet inte vad gravitation är.
Citera
2020-01-19, 22:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja jag förstår konceptet gravitation. Men kan inte bevisa att det är en kraft som drar sig inåt mot mitten på en sfär.
Det behöver du inte förstå. Lyssna på de som förstår bättre istället. Det finns preis hur mycket evidens som helst för att gravitationen fungerar som det sägs. Titta på din köksvåg exempelvis.

Och att just du inte förstår är mer sorgligt än viktigt.
Citat:
Det är helt okej. Du behöver inte förstå allt. Det är okej för mig att du lever ett liv i okunskap.
Citera
2020-01-19, 22:16
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Minns du inte filmen som visade just tre kommunicerande kärl med långt avstånd mellan eller förstod du inte?

De tre mätpunkterna (gul/svart platta) är justerade på linje med laser.
Första och sista kärlet i slangvattenpasset är i nivå med mätpunkten, men kärlet i mitten visar en högre nivå trots att kärlen kommunicerar med varandra.

https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Alla tre kärl kommunicerar fritt med varandra och ändå visar kärlet i mitten en högre nivå än första och sista kärlet...

Men detta är väldigt enkelt att förklara. Tänk nu att laserlinjen är ett rep. Ett rep hänger ner på mitten på grund av perspektivet. Det gör ju laserlinjer också. Möjligen lite refraktion och bottom first också, sedan slår vi snöret i kupolen.
Citera
2020-01-19, 22:22
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Vem pratar en en sfär? Det kan likväl vara en stor penisformad stenbumling som sakta flyter förbi en massa annat rymdgrus och om inget annat drar i rymdgruset så börjar det dras mot den stora stenen. Ibland fastnar gruset på bumlingen och åker med, ibland inte. Mer och mer grus fastnar men eftersom vissa delar ligger långt från masscentrum blir där inget bra sug och det kanske ramlar av igen. Med tiden blir den avlånga stenen mer och mer bollformad och efter några miljarder år kan vi kanske kalla den en planet.

Är månen en sfär eller är den också en pannkaka?
Citera
2020-01-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vem pratar en en sfär? Det kan likväl vara en stor penisformad stenbumling som sakta flyter förbi en massa annat rymdgrus och om inget annat drar i rymdgruset så börjar det dras mot den stora stenen. Ibland fastnar gruset på bumlingen och åker med, ibland inte. Mer och mer grus fastnar men eftersom vissa delar ligger långt från masscentrum blir där inget bra sug och det kanske ramlar av igen. Med tiden blir den avlånga stenen mer och mer bollformad och efter några miljarder år kan vi kanske kalla den en planet.

Är månen en sfär eller är den också en pannkaka?

Ok.

Vad månen är vet jag inte. Känner inte att jag har nåt behov av att veta det heller faktiskt.
Tänker inte tvinga mig till att inbilla mig nåt om den heller.
Citera
2020-01-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det behöver du inte förstå. Lyssna på de som förstår bättre istället. Det finns preis hur mycket evidens som helst för att gravitationen fungerar som det sägs. Titta på din köksvåg exempelvis.

Och att just du inte förstår är mer sorgligt än viktigt.
Det är helt okej. Du behöver inte förstå allt. Det är okej för mig att du lever ett liv i okunskap.

Ska jag titta på min köksvåg och förstå att jorden är rund?. Nu får du allt förklara lite mer.
Saker kan väl väga nåt utan att blanda in gravitationen? Finns ju myckef enklare förklaringsmodell som att det finns ett universellt ner och saker tyngs ner om det väger mer än luften.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2020-01-19 kl. 22:36.
Citera
2020-01-19, 22:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ok.

Vad månen är vet jag inte. Känner inte att jag har nåt behov av att veta det heller faktiskt.
Tänker inte tvinga mig till att inbilla mig nåt om den heller.

Men att låta dig inbilla dig att jorden är platt är heeelt okej?
Citera
2020-01-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men att låta dig inbilla dig att jorden är platt är heeelt okej?

Jag tror inte på nåt än sålänge. Hela det här ämnet har bara fått mig förstå att jag inte kan förklara vissa saker med globen. Och att folk här mest tjatar om utbildning och auktoriteter inom det jag ifrågasätter gör mig inte klokare direkt..
Citera
2020-01-19, 22:37
Medlem
Citat:
Jag kan inte böja vatten utan att det jämnar ut sig direkt.

Fast om du kollar in vattnet lite noggrannare så visar det sig att det är långt ifrån platt.

Citat:
Och jag kan inte upptäcka gravitationen.

Upptäcka gravitation?
Du "upptäcker" gravitation genom att se saker accelerera nedåt.

Citat:

Att en spiralfjäder tänjer ut sig när du hänger en vikt i den är ett bevis för att vikten är utsatt för en nedåtriktad kraft.
Citera
2020-01-19, 22:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska jag titta på min köksvåg och förstå att jorden är rund?.
Din våg är kalibrerad för att vi har den gravitation vi har, och gravitationen har gjort vår planet sfärsik.

Hängde du med där?
Citera
2020-01-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast om du kollar in vattnet lite noggrannare så visar det sig att det är långt ifrån platt.

Upptäcka gravitation?
Du "upptäcker" gravitation genom att se saker accelerera nedåt.

Att en spiralfjäder tänjer ut sig när du hänger en vikt i den är ett bevis för att vikten är utsatt för en nedåtriktad kraft.

Ja vikten är utsatt för en nedåtriktad kraft. Hur det förklarar att jorden är rund vet jag inte dock.
Citera
2020-01-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ska jag titta på min köksvåg och förstå att jorden är rund?. Nu får du allt förklara lite mer.
Saker kan väl väga nåt utan att blanda in gravitationen? Finns ju myckef enklare förklaringsmodell som att det finns ett universellt ner och saker tyngs ner om det väger mer än luften.

Tyngs ned? Vad är tyngd din förklaringsmodell?
Definitionsmässigt är tyngd en kraft som uppstår i ett gravitationsfält. Ingen gravitation - ingen tyngd.

Universellt ner? Vad i hela världen är det och uppstår detta ned?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in