2020-01-19, 03:31
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SMSet var inte skrivet i KBOs stil säger Tina som tog emot det.

Fick inte klart för mig om Tina först hade skickat ett frågemess eller om det bara plötsligt dök upp ett mess från KBO?

Det är märkligt att någon annan svarade på messet i så fall. Det skulle riskera komma följdfrågor som bara KBO visste svaret på. Då skulle det kunna bli problematiskt.
Varför över huvud taget i så fall svara på messet? Om det inte var så att KBO fortfarande var i livet och dikterade ett svar.

Ännu märkligare blir det om det bara skickades ett mess direkt till Tina utan att Tina först skickade ett mess. Då måste den som skickade messet vara bekant med de vanor som KBO hade.

Kanske rånet/utpressningssituationen hade pågått under en längre tid och GM har velat "lugna" den som frågade men utan ett första frågemess så tycker jag att det hela blir konstigt.
Citera
2020-01-19, 03:51
  #1118
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kanske rånet/utpressningssituationen hade pågått under en längre tid och GM har velat "lugna" den som frågade men utan ett första frågemess så tycker jag att det hela blir konstigt.


Som jag sagt förut. Jag förstår inte varför det skulle vara så märkligt att GM pressar BO om information något är inbokat? Vid en gisslansituation är det ju sådant man tänker på.

Som det är formulerat i artikeln verkar det dock vara ett svar. Annat som pekar på detta är tidpunkten, en timme innan matchen. För detta behövs inte ens kunskap i svenska språket. Be henne skriva sedan dubbelkolla med google. Fast det var korthugget formulerat. Så kanske det är GM som har skrivit. Med eller utan google translate.
Citera
2020-01-19, 05:11
  #1119
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vem ärver?

Han har inga arvingar.
Hon har en bror.

De var inte gifta..
Citera
2020-01-19, 05:48
  #1120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han har inga arvingar.
Hon har en bror.

De var inte gifta..

Tack
Inga arvingar alls eller bara barnlös?
Citera
2020-01-19, 08:20
  #1121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
"Ryggraden i vår ekonomi"? Är du sjuk, ett PK uttryck för att belysa hur värdelös vi är utan dom! Möjligen är dom ett av revbenen. Men i övrigt håller jag men redan från början om att det är ligor från öst som gjord detta och dom är så klart inte kvar här. Många är här för att tjäna pengar och det kan man göra slitsamt eller så kan man ta tillfället i akt. Den av grannen observerade biltrafiken tyder på att de spanat på offren under en tid. Om det vore bekanta så kan de inte åka och span av risk för att bli igenkända.

Tanken att släktingar skulle göra det av arvsskäl etc. är ganska absurd med så mycket våld. Men det går och skall givetvis kontrolleras om det finns något groll eller någon otäcking i släkten med kriminell belastning.

Fallet kommer att bli segdraget spaningsfall. Löses det till midsommar som får vi vara glada.

Frågan är om det ens går att få en lösning på detta om vi talar ligor från öst vilket är det troligaste. Finns oftast så många led i bygg och transportbranchen. Dom större bygg och transportföretagen använder sig av svart arbetskraft fast inte medvetet utan indirekt via en massa underentreprenörer där kriminella gäng i vissa fall står bakom verksamheten. Ingen kommer tjalla i det nedre ledet om det nu är så att det förekommit illegala öststatare på gården. Inte länge sedan DN hade en artikel där man uppskattade att närmare att cirka 900 tusen människor finns här med samordningsnummer och 45 % av dessa inte har styrkt sin identitet.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-krav-pa-styrkt-identitet-for-att-fa-samordningsnummer/

"Drygt 870.000 personer som inte är folkbokförda i Sverige har fått ett samordningsnummer för att kunna leva och verka här. I flera år har polisen och Skatteverket slagit larm om att runt 45 procent av dem inte har styrkt sin identitet.

– Vi har ett parallellsamhälle som bara växer och vi har tappat kontrollen över vilka som är här, säger Marit Murphy Handelsberg, civil utredare vid gränspolisen."


Skulle vara bra att veta i vilken utsträckning BO höll på med växter eller om han haft dit hantverkare som spikat billigt åt honom, paret verkar allt lite "sparsamma".
Citera
2020-01-19, 08:54
  #1122
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
"Ryggraden i vår ekonomi"? Är du sjuk, ett PK uttryck för att belysa hur värdelös vi är utan dom! Möjligen är dom ett av revbenen. Men i övrigt håller jag men redan från början om att det är ligor från öst som gjord detta och dom är så klart inte kvar här. Många är här för att tjäna pengar och det kan man göra slitsamt eller så kan man ta tillfället i akt. Den av grannen observerade biltrafiken tyder på att de spanat på offren under en tid. Om det vore bekanta så kan de inte åka och span av risk för att bli igenkända.

Tanken att släktingar skulle göra det av arvsskäl etc. är ganska absurd med så mycket våld. Men det går och skall givetvis kontrolleras om det finns något groll eller någon otäcking i släkten med kriminell belastning.

Fallet kommer att bli segdraget spaningsfall. Löses det till midsommar som får vi vara glada.

OT: jo visst finns väl ett stort antal jobbare från öst som sliter och gör rätt för sig enligt konstens alla regler och en del av problematiken med de som inte gör det är väl också att en del kanske inte är så nogräknade med hur seriös just den underentrepenör just de anlitar. Svartjobben inom just byggbranschen har inte minskat trots införande av personalliggare och kontroller och seriösa företag blir väl då bortkonkurrerade plus att mankanske fuskar med annat så det i förlängningen blir dyrare pga av diverse fel etc.

Manliga BO sägs ju varit en profil på orten. Där bor väl också en hyfsad andel som har sitt ursprung sedan någon generation tillbaka. Finns det något ruttet i manliga BOs familjeträd så att säga i form av giftiga tvister så brukar ju sådant vara känt av en hel del i trakten. Man kanske inte känner till exakt vad tvisten gäller i detalj men man brukar på orten ha vetskap om att dessa inte pratar med varandra längre etc. Så finns något sådant så borde polis snart ha reda på det. Det bör väl rimligtvis vara en standardfråga när man hör grannar, arbetskamrater och liknande upplysningsvis: "Känner du till om X hade någon osämja med någon, något han själv eller annan berättat om?"


Om det en bit bort finns en fastighet där flera tillfälligt jobbande bor så är det ju möjligt att de bilar som är okända har koppling till den fastigheten på 22. Alla gästarbetare kanske inte åker hem över julledigheten utan någon kanske får besök av familj från varifrån de nu var hemmahörande? Och de borde väl också polis ha rätt på. Rimligtvis hörs väl även folket i 22an åtminstone upplysningsvis om var de varit och om de sett eller hört något. Vilka andra som varit i 22an under någon nära tidsperiod.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-19 kl. 09:49.
Citera
2020-01-19, 09:36
  #1123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fick inte klart för mig om Tina först hade skickat ett frågemess eller om det bara plötsligt dök upp ett mess från KBO?

Det är märkligt att någon annan svarade på messet i så fall. Det skulle riskera komma följdfrågor som bara KBO visste svaret på. Då skulle det kunna bli problematiskt.
Varför över huvud taget i så fall svara på messet? Om det inte var så att KBO fortfarande var i livet och dikterade ett svar.

Ännu märkligare blir det om det bara skickades ett mess direkt till Tina utan att Tina först skickade ett mess. Då måste den som skickade messet vara bekant med de vanor som KBO hade.

Kanske rånet/utpressningssituationen hade pågått under en längre tid och GM har velat "lugna" den som frågade men utan ett första frågemess så tycker jag att det hela blir konstigt.
Läs Messen sedan. I FU:n !!
Citera
2020-01-19, 09:38
  #1124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vem ärver?


Mannens släkt om det inte finns testamente.
Citera
2020-01-19, 09:41
  #1125
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Läs Messen sedan. I FU:n !!

Ja, man får väl hoppas att det leder till åtal så det släpps någon FUP.
Citera
2020-01-19, 09:44
  #1126
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyLullaby
Mannens släkt om det inte finns testamente.

Inte om det är för avlägset. Kusiner ärver inte om det inte finns testamente (fast det utesluter ju inte att någon är i villfarelse och tror de är arvsberättigade). Möjligtvis finns ömsesidigt testamente då de var sambo och varit så en hyfsad tid. Föräldrarnas syskon kan möjligtvis bli efterarvinge om de är i livet.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-19 kl. 09:52.
Citera
2020-01-19, 10:00
  #1127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte om det är för avlägset. Kusiner ärver inte om det inte finns testamente (fast det utesluter ju inte att någon är i villfarelse och tror de är arvsberättigade). Möjligtvis finns ömsesidigt testamente då de var sambo och varit så en hyfsad tid. Föräldrarnas syskon kan möjligtvis bli efterarvinge om de är i livet.
Det är väl bara att med bistånd av trådens släktforskare fråga den döde mannens alla sĺäktingar; HAR ni något med brottet att göra,?!
Citera
2020-01-19, 10:00
  #1128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte om det är för avlägset. Kusiner ärver inte om det inte finns testamente (fast det utesluter ju inte att någon är i villfarelse och tror de är arvsberättigade). Möjligtvis finns ömsesidigt testamente då de var sambo och varit så en hyfsad tid. Föräldrarnas syskon kan möjligtvis bli efterarvinge om de är i livet.

Tänkte om han har syskon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in