2020-01-11, 14:11
Medlem
Enmansdemos avatar
Källkritik och lokala sägner verkar inte vara Alex starka sida

I kräldjurens värld är det jättesköldpaddorna på Galapagosöarna och
Aldabra som blir äldst: upp till 200 år

300 år?

Ja det finns ju tydligen någon U-lands-medborgare som vart 140 år också som Guinness
rekordbok inte godkände

Kommer Alex få nobelpriset för sin Sköldpaddskams-prosa?
Senast redigerad av Enmansdemo 2020-01-11 kl. 14:14.
Citera
2020-01-11, 19:05
Medlem
Enmansdemos avatar
"Var hon persisk?" frågar Sigvard
"Ja eller ....Iransk eller nånting" svarar Alex

Och Sigvard kan hålla sig från att skratta på sig

Viss skillnad i allmänbildning mellan dom två herrarna
Senast redigerad av Enmansdemo 2020-01-11 kl. 19:10.
Citera
2020-01-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Haha !!! Reagerade också på det !
Citera
2020-01-11, 21:56
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Haha! Nu var du väl lite snabb att döma? Sigge är ett geni i sina bästa stunder. Han är den kreativa av de två.

Men Sigge är sannolikt inte mer allmänbildad än Alex. Jag skulle snarare gissa att det förhåller sig tvärtom. Även om Alex blottade lite okunskap just här.

Men helt galet är det ändå inte. Finns ju persiska minoriteter i Irak, Pakistan och Turkmenistan. Så man kan ju förtydliga att det handlar om en persisk kvinna från Iran, även om de allra flesta kommer från just Iran.

Hehe, det handlade om unga Yamel antar jag? Ett jävla tjat om den där Yamel i varje avsnitt. Känns lite uttjatat att skoja om ett gubbsjukt pekoral signerat Allan.
Senast redigerad av Belavia 2020-01-11 kl. 22:00.
Citera
2020-01-13, 17:30
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Men helt galet är det ändå inte. Finns ju persiska minoriteter i Irak, Pakistan och Turkmenistan. Så man kan ju förtydliga att det handlar om en persisk kvinna från Iran, även om de allra flesta kommer från just Iran.
Så raffinerad är dock inte Alex för den som sätt hur han är i Alla mot allah

Han harklade sig också på ett onaturligt sätt av undertryckt underliggande barnslighet
när Sigvard ville introducera sin vän för oss...Biggus Dickus....eller i detta fall
Fredrik Von Kiss-eritzky
Citera
2020-01-17, 08:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Nää fy faan va dåligt avsnitt. Ett utlägg på 40 minuter av Sigge om hur han klev på en buss och sedan känslan när man sitter där på bussen, och tycker sig vara själv med chauffören, "känslan utan namn". Zzzz.
Citera
2020-01-17, 10:39
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nää fy faan va dåligt avsnitt. Ett utlägg på 40 minuter av Sigge om hur han klev på en buss och sedan känslan när man sitter där på bussen, och tycker sig vara själv med chauffören, "känslan utan namn". Zzzz.

Sigge har varit sjuk sista tiden, feber och skit. Han är snart tillbaka i gamla vanliga gängorna igen. Då kommer hans geni tillbaka. Håll ut kamrat.

Lyssnade nu, det var bättre än du gjorde sken av, Eric Schuldt är helt klart en mysig person, med intressanta tankar. Ska ta och lyssna på hans program. Är det P1 det går i? Eller P2 borde det vara, med tanke på att det handlar om klassisk musik, någon som har lyssnat på det?
Senast redigerad av Belavia 2020-01-17 kl. 11:34.
Citera
2020-01-17, 13:11
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Sigge har varit sjuk sista tiden, feber och skit. Han är snart tillbaka i gamla vanliga gängorna igen. Då kommer hans geni tillbaka. Håll ut kamrat.

Lyssnade nu, det var bättre än du gjorde sken av, Eric Schuldt är helt klart en mysig person, med intressanta tankar. Ska ta och lyssna på hans program. Är det P1 det går i? Eller P2 borde det vara, med tanke på att det handlar om klassisk musik, någon som har lyssnat på det?

Ja det beror ju på va man vill ha ut av det, jag vill bli underhållen, och 40 minuters tråkigt prat om "känslan utan namn", underhåller inte mig iallafall.

Dom senaste 4-5 avsnitten har inte varit bra alls, kommer även lyssna nästa fredag men är det avsnittet lika kasst så tar jag en paus.

Hade jag fått lyssna på det här avsnittet när jag började lyssna på dom hade jag aldrig fortsatt lyssna, jag vill bli underhållen som dom var bra på i dom första 100-150 avsnittet, nu är det bara nått avsnitt ibland som glimmar till, mycket av det beror på som jag har skrivit innan om att Sigges liv i USA är såå ofantligt tråkigt att det inte blir nått bra innehåll i podden.

Helt klart Alex som gör den intressant nu för tiden.
Citera
2020-01-17, 17:53
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det beror ju på va man vill ha ut av det, jag vill bli underhållen, och 40 minuters tråkigt prat om "känslan utan namn", underhåller inte mig iallafall.

"Känslan utan namn" är den djupaste känsla man kan känna. Det är sorts total förståelse. En förståelse som går djupare än vad ord eller tankar kan formulera.

Det finns också en total stillhet i den här känslan/förståelsen. Den är fri från värderande, det är inget som skaver eller som man vill ändra på. Känslan är fri från alla anspråk, den bara SER, och förstår.

Det är en slags kärna av sanning, där allt utanför denna kärna är lögn. Inte nödvändigtvis lögn i någon ond bemärkelse. Utan insikten att varje handling och varje tanke är en slags manipulation.

Oavsett hur subtil "rörelsen"(tankar/handling) är, så skär den ändå helt av varje människa från den rena sanningen, som blott finns i denna kärna, i denna känsla utan namn. Där den som ser, och det som blir sett smälter ihop till ett. Distinktionen mellan subjekt och objekt upphör. Insikten att faktiskt allt är ETT. Gud, om man så vill..

Sigge är ett geni!

Segmentet sköt över huvudet på dig, vilket gör att jag känner ett milt förakt för dig, men bara för att jag befinner mig utanför kärnan, utanför känslan utan namn.

Så fort jag hamnar i kärnan igen, så kommer jag "förstå"(förståelsen bortom tankarna) hur du passar in i denna helhet(ENhet), där allt är ett, insikten att du är jag och jag är du. Då kommer det bli tydligt att jag älskar dig Hor-Ulla! Även om jag inte har tillgång till den sanningen just nu, inte på något sätt faktiskt..

Mao, mitt förakt för dig Hor-Ulla, grundar sig i intellektets begränsningar, i tankens illusioner. Vi måste alla lösgöra oss från vårt "mind" och sjunka ner till botten av oss själva, i känslan utan namn. Platsen där allt är acceptans och förståelse.

❤️
Senast redigerad av Belavia 2020-01-17 kl. 18:12.
Citera
2020-01-17, 19:11
Medlem
Enmansdemos avatar
Alex och Sigvard intellektualiserar om att Erik Skyllt! suttit och intellektualiserat om känslor,
vilket inte är värt nånting tråkigare än att läsa filosofi

Citat:
❤️
Haha! (hånet, mellanfilen, prästosten)

Citat:
Mao, mitt förakt för dig Hor-Ulla, grundar sig i intellektets begränsningar, i tankens illusioner. Vi måste alla lösgöra oss från vårt "mind" och sjunka ner till botten av oss själva, i känslan utan namn. Platsen där allt är acceptans och förståelse.
Så säger dom som inte kommer längre med intellektet...dom där begränsningarna du peka på finns egentligen inte
Senast redigerad av Enmansdemo 2020-01-17 kl. 19:36.
Citera
2020-01-17, 19:22
Medlem
vichy6s avatar
Inte det bästa, inte det sämsta. Brukar skratta mer.

Vad gäller jämförelser mellan de två är det för mig ointressant. Just deras olikheter ihop är genialt.

Båda är nervösa på sitt sätt. Sigge har en så mörk humor och älskar när han skrattar till. Blir aldrig mer än så. Alex har en till synes mer ytlig personlighet men besitter ett jädra intellekt.
Citera
2020-01-19, 00:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
"Känslan utan namn" är den djupaste känsla man kan känna. Det är sorts total förståelse. En förståelse som går djupare än vad ord eller tankar kan formulera.

Det finns också en total stillhet i den här känslan/förståelsen. Den är fri från värderande, det är inget som skaver eller som man vill ändra på. Känslan är fri från alla anspråk, den bara SER, och förstår.

Det är en slags kärna av sanning, där allt utanför denna kärna är lögn. Inte nödvändigtvis lögn i någon ond bemärkelse. Utan insikten att varje handling och varje tanke är en slags manipulation.

Oavsett hur subtil "rörelsen"(tankar/handling) är, så skär den ändå helt av varje människa från den rena sanningen, som blott finns i denna kärna, i denna känsla utan namn. Där den som ser, och det som blir sett smälter ihop till ett. Distinktionen mellan subjekt och objekt upphör. Insikten att faktiskt allt är ETT. Gud, om man så vill..

Sigge är ett geni!

Segmentet sköt över huvudet på dig, vilket gör att jag känner ett milt förakt för dig, men bara för att jag befinner mig utanför kärnan, utanför känslan utan namn.

Så fort jag hamnar i kärnan igen, så kommer jag "förstå"(förståelsen bortom tankarna) hur du passar in i denna helhet(ENhet), där allt är ett, insikten att du är jag och jag är du. Då kommer det bli tydligt att jag älskar dig Hor-Ulla! Även om jag inte har tillgång till den sanningen just nu, inte på något sätt faktiskt..

❤️

Oj va du svamlade på. Ja jag förstod vad han menade, men när jag lyssnar på en podd vill jag bli underhållen, 40 minuters svammel om nån känsla underhåller mig inte. Punkt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in