2020-01-18, 12:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nästa exakt på årsdagen lägger han ut bilder på Gunnebostängsel längs samma väg som mordet skedde geocachingsiten.

Det får mig att associera till mordet, när han måste kliva över stängslet för att glida ner i slänten. Kanske han själv gör den kopplingen?

Jag uppfattar honom som en person som gillar att nagga nära, ett spel, en lek.

Jag tvivlar inte på att hans fräckhet att gå till minnesplatsen (mordplatsen) på årsdagen, att laga minstingens cache på hans födelsedag och på morddagen är en del i hans katt- och råtta lek.

Han gillar att vara tvetydig och han gillar att visa upp det. Inför alla.
Han behöver den här spänningen, han behöver visa att han är överlägsen (i alla lägen) och han gillar att retas, trycka ner när han kan.

Han har blivit övermodig av att inte låtit sig fångas.
Vi får väl se.

Jag tror att vi kommer att få se förhör där St*fan Davidss*n sitter och har en stil som visar hur han styr samtalet och hur överlägsen han känner sig. Han kommer att glida på sanningen och bättra på där det behöver lappas.

Då är det väl bilderna och dess sammanhang du tycker är läskigt och inte det stackars Gunnebostängslet som väl satts upp av kommunen förmodligen i gott uppsåt?
Citera
2020-01-18, 12:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast när Åsa Hiding säger i den där intervjun att utredningen är uppdelad i två delar så pratar hon nog inte om hur många pdf-filer de 14 000 sidorna rent fysiskt kan delas upp på, utan snarare om den innehållsmässiga uppdelning som kan göras mellan dels otrohetsaffären under de tidigare åren (del1/Gamla delen), och dels omständigheterna kring LW:s försvinnande och död i maj 2018 (del2/Nya delen).

Åklagarens case bygger alltså i huvudsak på en idé om överensstämmelser mellan Gamla delen och Nya delen, dvs. uppfattningen att Nya delen är en uppfyllelse av Gamla delen. Tanken är att händelser i Gamla delen äger rum på ett sådant sätt, att de förebådar det som långt senare skulle ske med både SD och LW. Man kan säga att Gamla delen är ett slags profetia i handling.

SD använder sig själv av detta synsätt. Han lär skall ha sagt att han förstår varför han blev misstänkt, och enligt media motsätter han sig inte heller att han måste sitta häktad i flera månader, på samma sätt som Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter (Matt 12:38-41; Jona 1:15-2:1, 11). Överensstämmelsen mellan Gamla och Nya delen är utgångspunkten för åklagarens och tingsrättens försök att förstå vem SD är och vad han gjort. Den har också haft stor betydelse för medias beskrivning av fallet.
Ligger definitivt något i din jämförelse med uppdelningen av Bibeln och GTs profetior. Om LW har sparat digital information dem emellan så blir den ovärderlig vid en kommande rättegång, särskilt om det finns dokumenterade dödshot och annat som visar på en eskalering av fysiskt våld.
På sätt och vis ges hon här möjlighet att föra sin egen talan.
Citera
2020-01-18, 12:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl i otrohetsaffären som motivet gradvis växer fram isåfall.
Det är i den delen jag har uppfattning att LW nog inte mådde bra alls och därför agerat irrationellt i vissa avseenden. Givetvis är det ofta svårt att bestämma vad som kom först av hönan och ägget men mitt intryck är ändå att båda verkat regredierat i förhållandet. Man håller fast vid något som tar mycket energi som skulle kunna användas till vettigare saker som är positivt och utvecklande istället för att älta till bekantskapskretsen hur jävlig personen är, för att åter ge sig in i en situation som ytterligare bekräftar hur jävlig personen man umgås med. Just som pastor då kanske man skulle haft något incitament att stanna upp och rannsaka vad i ens inre som gör att man dras till detta. Man är liksom ett asshole främst mot sig själv i en destruktiv relation även om offerrollen kanske av några ses som sympatisk. Det är det här jag menar med att LW förnedrar sig själv med att inte "gå vidare" någon utsträckning.

Jag håller med.
Men det är inte så lätt att ta sig ur en destruktiv relation. Hjärnan är ”kidnappad”. Det är samma beroendemekanismer i hjärnan som är aktiverat som vid andra beroenden; alkohol, narkotika, tobak och spel.

Det svenska ordet som används för on/off-realtioner: ”medberoende” tycker jag inte gör situationen lika lätt att förstå som det engelska TRAUMA BONDING.

”Traumatic bonding occurs as the result of ongoing cycles of abuse in which the intermittent reinforcement of reward and punishment creates powerful emotional bonds that are resistant to change.

Unhealthy, or traumatic, bonding occurs between people in an abusive relationship. The bond is stronger for people who have grown up in abusive households because it seems to them to be a normal part of relationships.

Initially, the abuser is inconsistent in approach, developing it into an intensity perhaps not matched in other relationships of the victim. It is claimed the longer a relationship continues, the more difficult it is for people to leave the abusers with whom they have bonded.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Traumatic_bonding
Citera
2020-01-18, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Då är det väl bilderna och dess sammanhang du tycker är läskigt och inte det stackars Gunnebostängslet som väl satts upp av kommunen förmodligen i gott uppsåt?

Men det är ju inte själva syftet med Gunnebostänglet som jag tycker är "läskigt".

Det har ett gott ändamål naturligtvis.
Citera
2020-01-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Beror förstås vilka organ som är drabbade och inte minst storleken på skadorna; vid större artärskada i buken ex kan det gå väldigt snabbt. Att komma under vård omgående, helst inom en timme, ökar chanserna till överlevnad. Fast nu är det ju osäkert huruvida hon var vid liv eller inte när han lämnade platsen.

Det förvirrade rådjuret sprang så länge det fanns cirkulation.

Knäskadan var, som du menar inte fullständigt läkt och den kan i sig ha begränsat hennes rörlighet och möjlighet att fly från platsen.

Skador på kroppsdelar som leder etc brukar ju kunna vara rejält smärtsamma. Nervkopplingarna som finns kan ju till och med ge smärta i kroppsdelar som amputerats bort. Är mer tveksam på smärtförnimmelser från inre organ. Har gjort en leverbiopsi en gång och jag kände inte något i levern dock trots att det ser ut som en spik de skjuter i för att ta prov. Däremot smärtade det till i högra axeln. Men det innebär ju inte att övriga inre organ är smärtfria vid något slags åverkan.
Citera
2020-01-18, 13:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag håller med.
Men det är inte så lätt att ta sig ur en destruktiv relation. Hjärnan är ”kidnappad”. Det är samma beroendemekanismer i hjärnan som är aktiverat som vid andra beroenden; alkohol, narkotika, tobak och spel.

Det svenska ordet som används för on/off-realtioner: ”medberoende” tycker jag inte gör situationen lika lätt att förstå som det engelska TRAUMA BONDING.

”Traumatic bonding occurs as the result of ongoing cycles of abuse in which the intermittent reinforcement of reward and punishment creates powerful emotional bonds that are resistant to change.

Unhealthy, or traumatic, bonding occurs between people in an abusive relationship. The bond is stronger for people who have grown up in abusive households because it seems to them to be a normal part of relationships.

Initially, the abuser is inconsistent in approach, developing it into an intensity perhaps not matched in other relationships of the victim. It is claimed the longer a relationship continues, the more difficult it is for people to leave the abusers with whom they have bonded.

En bra och kortfattad förklaring. Här spelar också ålder och social status mindre roll.

LW är inte den första. Och inte den sista. Vad beträffar övriga relationer bakåt i tiden verkar hon ha haft en både långvarig och sund relation till f.d maken.
Därför kan hon heller inte anses tillhöra den skara som upprepade ggr inleder förhållanden som leder till "medberoende".
Citera
2020-01-18, 13:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Jag håller med.

Bra poängterat brukar väl även innefatta leksaker ?
Exempelvis om du "får" en "leksak" men sen tas den ifrån dig.
Har jag missförstått ? Det sätter väl fokus på vad är sunt vad är inte sunt eller ditt och mitt
Någon som förlorat "något" tar igen det på annat håll..
Citera
2020-01-18, 13:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nästa exakt på årsdagen lägger han ut bilder på Gunnebostängsel längs samma väg som mordet skedde geocachingsiten.

Det får mig att associera till mordet, när han måste kliva över stängslet för att glida ner i slänten. Kanske han själv gör den kopplingen?

Jag uppfattar honom som en person som gillar att nagga nära, ett spel, en lek.

Jag tvivlar inte på att hans fräckhet att gå till minnesplatsen (mordplatsen) på årsdagen, att laga minstingens cache på hans födelsedag och på morddagen är en del i hans katt- och råtta lek.

Han gillar att vara tvetydig och han gillar att visa upp det. Inför alla.
Han behöver den här spänningen, han behöver visa att han är överlägsen (i alla lägen) och han gillar att retas, trycka ner när han kan.

Han har blivit övermodig av att inte låtit sig fångas.
Vi får väl se.

Jag tror att vi kommer att få se förhör där St*fan Davidss*n sitter och har en stil som visar hur han styr samtalet och hur överlägsen han känner sig. Han kommer att glida på sanningen och bättra på där det behöver lappas.

Så kan det vara.

Eller så är det hans sätt att hedra LW om
han är oskyldig.

Om han är skyldig så visar det kanske på
dåligt samvete? Han tycker synd om sonen
och lagar hans cach åt honom?
Citera
2020-01-18, 13:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En bra och kortfattad förklaring. Här spelar också ålder och social status mindre roll.

LW är inte den första. Och inte den sista. Vad beträffar övriga relationer bakåt i tiden verkar hon ha haft en både långvarig och sund relation till f.d maken.
Därför kan hon heller inte anses tillhöra den skara som upprepade ggr inleder förhållanden som leder till "medberoende".

Vem som helst kan hamna där, man behöver inte ens ha sådana relationer bakom sig eller någon form av annat missbruk. En relation av typen man i dagligt tal kallar ”passionerad” med mycket känslomässig bergochdalbana gör att hjärnan kickar igång när det är ömsom eufori och ömsom separationsångest. Den blir beroende pga av dopaminrushen.
Citera
2020-01-18, 13:42
Medlem
Citat:
Jag håller med.

Det är det jag avser att hon verkar regredierat, ja antagligt SD också om ens hälften stämmer. Men jag inbillar mig att en som läst teologi och dessutom arbetat som pastor, där man kanske har en roll att vara stöttande i diverse personliga kriser folk kan gå igenom ändå skulle innebära någon djupare självkännedom och personlig mognad jämfört med vad jag skulle anta en ingenjör har. Men som bilincidenten är ju allt annat än moget eller rationellt. Och att längre tid gå omkring och fokusera på att vara arg, rädd eller orolig ger så småningom fysiska problem utöver de psykiska. Än sämre om umgänget i den destruktiva relationen nästan inriktas på att hålla liv i det destruktiva detaljerna, att "ge igen".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-18 kl. 13:51.
Citera
2020-01-18, 13:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Skador på kroppsdelar som leder etc brukar ju kunna vara rejält smärtsamma. Nervkopplingarna som finns kan ju till och med ge smärta i kroppsdelar som amputerats bort. Är mer tveksam på smärtförnimmelser från inre organ. Har gjort en leverbiopsi en gång och jag kände inte något i levern dock trots att det ser ut som en spik de skjuter i för att ta prov. Däremot smärtade det till i högra axeln. Men det innebär ju inte att övriga inre organ är smärtfria vid något slags åverkan.
Javisst. Fast att ge ifrån sig höga ljud vid trubbigt våld som ger upphov till t ex skalltrauma, större blödningar, revbensbrott, lungskada etc, kan anses som uteslutet.
Därför är sannolikheten stor att LW skrek medan hon fortfarande var oskadad eller lindrigt skadad.
Citera
2020-01-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så kan det vara.

Eller så är det hans sätt att hedra LW om
han är oskyldig.

Om han är skyldig så visar det kanske på
dåligt samvete? Han tycker synd om sonen
och lagar hans cach åt honom?

Man kan inte vara så självisk och blåst i en sådan situation att man enbart tänker på dig själv. Även om han själv vet att han skulle vara oskyldig, om det nu mot alla odds skulle stämma, så vet han ju om att han är misstänkt och det normala då för folk som kan känna empati är att lämna LW:s familj och vänner ifred. Ett bevis ytterligare på SD totalt avsaknad utav att känna empati och förstå andras situation med enbart sig själv främst var ju att han besökte FAD. Laglig rätt ja. Smart nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in