2020-01-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Finns det något belägg för denna ”effekt” som påstås kunna göra att plana objekt kan dölja delar av objekt?
Effekt och verkan. Du menar att verkan är för att jorden är rund, jag menar att det inte är fastställt.
Citera
2020-01-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kurvan finns i bilder och filmer från bland annat sjön Pontchartrain.
Mig veterligen är det bara Soundly som har dessa bilder.

För den som vill finns Soundly på youtube under samma namn.
Citera
2020-01-15, 20:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Effekt och verkan. Du menar att verkan är för att jorden är rund, jag menar att det inte är fastställt.
Nej, observation och mätning visar att jorden är sfärisk.
Citera
2020-01-15, 20:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Det spelar ingen roll vem som har bilderna.
Citera
2020-01-15, 22:11
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

Soundly har kraftig refraktion i sin film, vilken orsakar kraftig synvilla.

Mera korrekt är denna observation av densamma plats https://youtu.be/Y0P-v2Ml0Xs
Citera
2020-01-16, 07:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Soundly har kraftig refraktion i sin film, vilken orsakar kraftig synvilla.

Mera korrekt är denna observation av densamma plats https://youtu.be/Y0P-v2Ml0Xs
Det är också korrekta observationer, men de är för att visa bron, inte krökningen som är flera mil bort. Därför är bilderna inte inzoomade så man ser krökningen.

Dessutom gör refraktion så att det som döljs av horisonten ser ut att vara högre upp. Det vill säga krökningen ser plattare ut ju mer refraktion.
Citera
2020-01-16, 09:49
Medlem
Snälla jag har fått ett problem. Jag har alltid trott jorden är rund och att det inte är konstigt eftersom alla andra himlakroppar är det. Men när jag söker bevis för jag är en sådan som vill VETA och inte bara tro så här jag nu tillbringat en hel jävla dag för att hitta bevis. Men bevisen jag hittar är så jävla löjliga många gånger. Tilloch med när vetenskapstidningar länkar till videos på Youtube där någon skickar upp en kamera i rymden med ballong asså varför i hela helveten använder man inte en standarslins av något slag varför ska man använda Fisheye lins hela tiden? Det stör mig jätte mycket sedan att exempel att jorden slänger en krökt skugga på månen men ingen platt jordare har väl påstått att jorden är fyrkantig. Varför vetenskapstidningar inte ens sätter sig in i vad en som tror jorden är platt och därefter besvarar argumenten är för mig helt sjukt. Jag vill gjärna ha tips på videos eller annat som verkligen kan bevisa.Hur svårt ska det kunna vara? Jag vill tro att dwn är rund snälla. Har tyvärr inte råd att åka båt jorden runt.
Senast redigerad av Lyriciania 2020-01-16 kl. 09:55.
Citera
2020-01-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyriciania
Snälla jag har fått ett problem.
Problemet är att det du skriver i ditt inlägg följer samma spår som ett antal personer i den här tråden har gjort före dig. De börjar med att skriva att de har problem med den klotformade jorden. Inom en vecka har de avslöjat att de redan grävt sig så djupt ner i den platta jorden att de förkastar allt som inte stämmer med deras världsbild. Risken är därför överhängande att det blir likadant med dig.

Citat:
Jag vill gärna ha tips på videos eller annat som verkligen kan bevisa. Hur svårt ska det kunna vara? Jag vill tro att den är rund snälla.
Fundera i stället på hur många piloter, amatörastronomer, lantmätare, brobyggare, tunnelborrare mm som måste vara insyltade i globmodellen om den platta jorden var korrekt.

Billigast för dig är att bli amatörastronom och gå med i ett astronomisällskap. Om det en dag står några svartklädda män utanför din dörr vet du att jorden är platt. Fram till dess kan du utgå från att jorden är en glob.
Citera
2020-01-16, 12:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Snälla jag har fått ett problem. Jag har alltid trott jorden är rund och att det inte är konstigt eftersom alla andra himlakroppar är det. Men när jag söker bevis för jag är en sådan som vill VETA och inte bara tro så här jag nu tillbringat en hel jävla dag för att hitta bevis. Men bevisen jag hittar är så jävla löjliga många gånger. Tilloch med när vetenskapstidningar länkar till videos på Youtube där någon skickar upp en kamera i rymden med ballong asså varför i hela helveten använder man inte en standarslins av något slag varför ska man använda Fisheye lins hela tiden? Det stör mig jätte mycket sedan att exempel att jorden slänger en krökt skugga på månen men ingen platt jordare har väl påstått att jorden är fyrkantig. Varför vetenskapstidningar inte ens sätter sig in i vad en som tror jorden är platt och därefter besvarar argumenten är för mig helt sjukt. Jag vill gjärna ha tips på videos eller annat som verkligen kan bevisa.Hur svårt ska det kunna vara? Jag vill tro att dwn är rund snälla. Har tyvärr inte råd att åka båt jorden runt.

Finns mycket saker som man själv kan se med blotta ögat som inte stämmer med platt jord t ex att solen går ner med i stort sett oförminskad storlek samtidigt som det finns tidszoner. Skulle solen gå ner bakom den platta jordens kant så skulle det ju bli mörkt på hela jorden samtidigt och det behöver man inte åka många mil för att själv se att så inte är fallet. Bara Stockholm-Göteborg ger tydlig skillnad så solen går ner drygt 20 minuter senare i Göteborg än i Stockholm. Att åka båt jorden runt är dyrt men en tågresa Stockholm-Göteborg eller liknande sträcka i väst- östlig riktning kanske du kan kosta på dig? Skulle solen istället försvinna bort ovanför en platt jord så skulle den ju krympa ihop istället för att gå ner. En annan tydlig sak som man själv kan se är att molnen kan vara upplysta underifrån en stund efter det att solen gått ner. På plattjorden skulle det kräva att solen ligger lägre än molnen vilket naturligtvis inte stämmer.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-16 kl. 12:28.
Citera
2020-01-16, 17:21
Medlem
Hallsakaefts avatar
Ni plattjordare kan väl vara så vänliga och förklara några saker.

Tex att folk har erbjudit sig att betala alla kostnader för en expedition för att hitta kanten på er platta jord men då är INGEN intresserad! Hur kommer det sig? Detsamma gäller om det är en isvägg ni tror finns istället.

Och nu har elon musk erbjudit högsta hönset på flat earth society en tur upp i rymden för att se vår runda planet med egna ögon men intresset är svalt.. Hur kommer det sig?
Citera
2020-01-16, 18:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det stör mig jätte mycket sedan att exempel att jorden slänger en krökt skugga på månen men ingen platt jordare har väl påstått att jorden är fyrkantig. Varför vetenskapstidningar inte ens sätter sig in i vad en som tror jorden är platt och därefter besvarar argumenten är för mig helt sjukt. Jag vill gjärna ha tips på videos eller annat som verkligen kan bevisa.Hur svårt ska det kunna vara? Jag vill tro att dwn är rund snälla. Har tyvärr inte råd att åka båt jorden runt.

Månen är ett jättebra bevis på att jorden är rund. Bara att titta på den genom kikare så ser man att den är rund, man ser dess kratrar och man ser hur den är olika upplyst varje dag man ser den. Så vi vet utan tvivel att månen är rund och att den är belyst av solen. Alla på jorden ser dess faser och vi ser alla samma faser. Ser vi en fullmåne här så ser man en fullmåne i Sydafrika. Det är omöjligt om jorden är platt. För vore jorden platt så vore solen liten och närbelägen. Och månen skulle vara närmare jordytan än solen. Bara den detaljen gör att vi aldrig skulle kunna observera en fullmåne här på jorden. Då skulle solen och månen behöva befinna sig på olika sidor av jorden. Och det stämmer inte med verkligheten för om jorden är platt och solen går ner under horisonten, vilket vi kan observera varje dag, så skulle det ju vara antingen natt eller dag på hela jorden samtidigt. Och det vet vi att det inte är sant. Jorden måste vara rund.
Och vi vet även att solen alltid står i senit nånstans på jorden. Just nu befinner den sig lite norr om södra vändkretsen. För att förklara solen och månens faser så har plattjordarna hittat på att solen rör sig i en cirkel över jorden, en cirkel som hoppar runt mellan vändkretsarna. Månen skulle följa en liknande bana men lite ur synk med solen och närmare jorden. Enda sättet att se något som skulle likna en fullmåne är om man befann sig i senit med solen rakt över huvudet och tittade norr ut med månen i motsatt position i denna cirkel. Man skulle se "fullmånen" mitt på dagen i södra stilla havet alltså med månen i senit i nordafrika. Vi här i Sverige skulle behöva titta söderut, mitt på dan. Men vad skulle vi se då? Vi skulle se månen upplyst från ett annat håll. Vi skulle se en annan fas. Och i sydafrika skulle man se än mindre av månen. Den skulle vara ny. Inget av detta stämmer överens med verkligheten. Jorden är inte platt. Den är rund.
Citera
2020-01-16, 20:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Men det komiska i detta är att bilden är den enda som finns kvar av globjorden, resten är debunkat som antagande eller lögn. En fantastisk tid att leva!

Men kom med förklaringar av din modell då. Vi har vissa absoluta faktum som inte går att avfärda.

Parabolantenner för TV har sina tabeller som är korrekta, rita din modell med data från tabellerna.

Man ser fler fartyg, lägre byggnader och mer landmassa över vatten när man ökar höjden, rita hur de fenomenen fungerar på en platt jord.

Två enkla uppgifter som du borde lösa på mindre än en kvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in