2019-10-02, 20:01
Medlem
Spotlight noterade Scandion Oncology är fortfarande under radaren, trots TVÅ fullt finansierade FAS2:ar inom oncology, med första patient in redan December i år och första resultat förväntat Q2-2020.
Känner mig att det är dags att upplysa er om bolaget, vilken bör belöna investerare med stor reward i ganska snar framtid med relativt mindre risk, särskilt med tanke på den löjlig BV som ligger just nu på 100m SEK (kassan borträknad).
https://scandiononcology.com

Scandion Oncology är ett klinisk fas II bioteknikbolag med fokus på nya och innovativa läkemedel och biomarkörer för att bekämpa resistens mot cancerläkemedel

Scandion Oncology har tre läkemedelskandidater i sin portfölj:

SCO-101
Varje år avlider cirka 8 miljoner människor av cancer. I de flesta av dessa dödsfall, är läkemedelsmotstånd huvudorsaken. Detta betyder att det inte bara finns ett mycket högt medicinskt behov av att bekämpa cancerläkemedelsresistens men också att marknaden för sådana läkemedel kan vara betydande. Den mest avancerade läkemedelskandidaten är SCO-101, vilken bekämpar cancerläkemedelsresistens och är klar för kliniska fas II-studier (en börjar nu i December, den andra Q1-2020).
SCO-101 har framgångsrikt studerats i fyra fas I-studier med totalt 92 friska individer som visade att SCO-101 har en bra säkerhetsprofil med mycket begränsad toxicitet vid den förväntade terapeutiska dosen. SCO-101 bevisad att höja responsen till Docetaxel och Irinotecan i patienter som annars skulle få en dödsdom med hela 65%.
Scandion Oncology är fullt finansierad för två FAS2 studier inom bröst och kolorektalcancer som kommer börja December 2019.
Den nuvarande globala marknaden för SCO-101 i just metastatisk bröst- och kolorektalcancer beräknas överstiga 4 miljarder euro i årlig försäljning. Det finns för närvarande inga läkemedel på marknaden som kan vända/upphäva cancerläkemedelsresistens.

SCO-201 och SCO-301
Dessa kan komplementera SCO-101 med cancerläkemedelsresistens mot andra indikationer och studier är pågående parallelt till SCO-101. Dessutom är SCO-301 redan en over-the-counter läkemedel, dock med annan syfte, vilken gör att Scandion Oncology kan hoppa över FAS1 direkt till eventuell FAS2.

SOM-001 - Bonus
Som en bonus har Scandion Oncology en antibitiotikaresistens kandidat. Styrelsen jobbar på ”att kommersialisera” under 2020, vilken antagligen innebär spin-out med nytt bolag. Detta är inte inprisade i dagens kurs och bör värderas till mer än dagens BV som enskild projekt.

Kommande Triggers
  • Första Kolorektal cancer patient in, December 2019.
  • Bröstcancer CTA Q1-2020.
  • Första effektivitetsdata Kolorektal cancer redan Q2-2020.
    Då kommer Scandion Oncology börja samtal med big pharma kring möjliga partnerskap eller utlicensiering.
    Scandion Oncology kan dessutom ansöka om ”conditional marketing approval”, vilken gör det möjligt att börja sälja SCO-101 till som godkänt läkemedel redan då på grund av brist på behandlingsmetoder, och annars dödsdom.
  • Bröstcancer CTA godkännande Q2-2020.
  • Första bröstcancer patient in Q2-2020.
  • Först effektivitetsdata Bröstcancer Q4-2020.
  • Slutrapport Kolorektal cancer FAS2 Q4-2020.
  • Scandion Oncology planerar en tredje FAS2 finansierad med soft-money, möjligen genom Horizon Europe 2021-2027 som har 100 miljarder euro för budget.
  • Som bonus på detta har vi in vivo data om SOM-001 Q4-2019 och förväntat spin-out under 2020

Läs mer
CEO brev, höst 2019. Mycket informativ. https://scandiononcology.com/wp-content/uploads/2019/09/Scandion-Oncology-newsletter-240919-final.pdf
Prospectus https://scandiononcology.com/wp-content/uploads/2019/06/Prospectus.pdf

Slutsats
Scandion Oncology är, enligt mig, en gömd pärla. Som SVD rubriken, “Scandion Oncology: Svår att motstå” https://www.svd.se/scandion-oncology-svar-att-motsta
Artiklen jämför Scandion Oncology med Cantargia på BV 1,5 miljarder kronor, dvs hela x10 gånger dagens kurs. Detta utan att räkna in antibitiotikaresistens kandidaten SOM-001.
Jag måste säga att efter att ha läst ordentligt om bolaget och med alla kommande triggers, kan jag inte annat än att hålla med. Nuvarande BV är bara löjligt.
Själv tror jag på 400-600 miljoner kronor vid första patient in Kolorektal cancer FAS2an och inskickad Bröstcancer FAS2 CTA (Q1-2020), 600-1200 vid Bröstcancer FAS2 godkännande och första patient in (Q2-2020). 1,5 miljarder är inte helt omöjligt heller, så snart som Q2 2020 givet lyckats första effektivitetsdata från Kolorektal cancer studien. Exit/partnerskap slutet av 2020 eller H1 2021.
Med tanke på (snar)framtids triggerna och BV på löjliga 100 miljoner kronor (kassan borträknat) blir Risk-Rewarden mycket attraktiv, minst sagt.

Som alltid gör egna analys och fatta eget beslut. Själv tog jag position idag och ser fram emot en härligt resa!
Citera
2019-11-23, 10:24
Medlem
Scandion Oncology ready for phase II with SCO-101
https://www.biostock.se/2019/11/scandion-oncology-ready-for-phase-ii-with-sco-101/

PM om godkänt CTA förväntas i veckan.
Nils Brünner, VD, har också meddelat i veckan att vi får en till FAS2 för totalt 3 fullt finansierade studier som börjar mellan December och senaste Q2 2020.

Dessutom, är "big pharma" intresse större och börjat trilla in tidigare än förväntat. Därför ska Scandion Oncology börja prata med big pharma om licensavtal/partnerskap/försäljning redan Januari 2020 - med möjlighet till partnerskap redan under FAS2an, mer än ett år tidigare än business plan!

Scandion Oncology CEO: SCO-101 promises blockbuster potential
https://www.biostock.se/2019/11/scandion-oncology-ceo-sco-101-promises-blockbuster-potential/

Q: "The original plan was to initiate negotiations with major pharma partners after completion of phase II, however, this timeline was recently updated. Can you tell us more about your new plans and why negotiations will start earlier than previously communicated?"

A: "We have already seen significant interest from potential pharma partners, and this has led us to change our business development strategy. The change is that we will initiate the dialog with potential future partners immediately, instead of waiting. As a consequence, we will participate at the JP Morgan meeting in San Francisco in January 2020."

"Scandion Oncology presenterar delvis ny information idag. Vi tycker caset stärks och ökar innehavet. Kortsiktig målkurs höjs till 30-40 kr."
https://www.redeye.se/arena/posts/scandion-oncology-haaller-tidplanen-ny-presentation-av-vd-vi-oekar-innehavet-och-raeknar-med-kurs-oe ver-20-kr-inom-kort

Aktiekursen stigit till 8,66kr sedan trådstarten (7kr då, ca. 25% upp) men resan är långt från börjat! BV just nu är på 165mkr, fortfarande kraftigt undervärderat.

Med pengar i kassan fram till 2022, stark ledningen (Peter Høngaard Andersen t.ex. som redan gjort några exit på över 1 miljard USD/), 3 styck FAS2 inom oncology och PM blitz som ska börja redan nästa vecka... Scandion Oncology är årets 2020 raket! inte för sen att köpa.
Citera
2019-11-29, 09:47
Medlem
"Scandion Oncology: Scandion Oncology receives final approval from the Danish Medicines Agency for start of clinical Phase II trial in patients with drug resistant metastatic colorectal cancer"

https://www.spotlightstockmarket.com/en/market-overview/news/news-article/?id=54460&publisher=370

+6,5% idag. 750m-1500m BV är runt hörnet, tipsar på midsommar 2020
Köpte ni?
Citera
2019-12-16, 10:38
Medlem
Scandion Oncology
Anti-bacterial treatment: Novel analogues with more than tenfold higher potency identified

"Scandion Oncology A/S (“Scandion Oncology”) today announces that the company has identified novel analogues with more than tenfold higher potency against antibiotic resistant bacteria.
Scandion Oncology have since the previous announcement (press release MAR 11, 2019) worked on extending the company’s insight and understanding of this interesting effect.
During the process, Scandion Oncology has identified analogues with more than tenfold higher activity than the original compound and generated very interesting data on the mode of action of these compounds.
In parallel to these activities, Scandion Oncology wanted to test the anti-microbial effects in animal models of serious human antibiotic resistant bacterial infections.

..The company's goal of finding a partner for commercializing SOM-001 and analogues in 2020."

Antibiotikaresistens är en ganska hett ämne i marknaden just nu, och vi som äger Scandion Oncology (SCOL) aktier fick precis en julklapp i form av x10 effekt på våra bonus läkemedelskandidat - SOM-001, som motverkar just detta.
Patent är redan inskickad tidigare 2019, med förväntat svar och slutlig studieresultat tidigt 2020.
Bolaget ska har alltså planer att kommersialisera SOM-001 under 2020 med eventuell business partner.

Lägg till antibiotikaresistens till 3 stycken FAS2ar inom oncology under 2020, den första börjar redan nu i December, och vi kan förvänta oss en miljardvärdering redan Q2 2020 enligt mig.
Citera
2019-12-23, 08:53
Medlem
Som förutsatt, Scandion meddelar idag om etiskarådets godkännande.

Sista börsdag innan jul och orderboken till 13kr+ är kort

"Scandion Oncology obtains approval from the Ethics Committee on Clinical Application for SCO-101 in patients with drug-resistant metastatic colorectal cancer"

https://news.cision.com/scandion-oncology-a-s/r/scandion-oncology-obtains-approval-from-the-ethics-committee-on-clinical-application-for-sco-101-in- ,c2997488
Citera
2019-12-28, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venturer
Som förutsatt, Scandion meddelar idag om etiskarådets godkännande.

Sista börsdag innan jul och orderboken till 13kr+ är kort

"Scandion Oncology obtains approval from the Ethics Committee on Clinical Application for SCO-101 in patients with drug-resistant metastatic colorectal cancer"

https://news.cision.com/scandion-oncology-a-s/r/scandion-oncology-obtains-approval-from-the-ethics-committee-on-clinical-application-for-sco-101-in- ,c2997488

Hej!

Läst en del av dina inlägg om Scandion. Har nämligen själv investerat i dem genom en vän, vars vän tipsade honom om dem. Tror det var i somras eller något, och kursen har ju stigit.

Du verkar kunna en hel del, kanske inte bara om Scandion, utan även generellt om aktier? Jag undrar om du har något tips till mig som intresserad nybörjare var och hur man kan lära sig? Vill lära mig var jag bör leta information och vilka specifika saker som jag bör i åtanke medan jag läser?

Tacksam för svar!
Citera
2020-01-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Hej!

Läst en del av dina inlägg om Scandion. Har nämligen själv investerat i dem genom en vän, vars vän tipsade honom om dem. Tror det var i somras eller något, och kursen har ju stigit.

Du verkar kunna en hel del, kanske inte bara om Scandion, utan även generellt om aktier? Jag undrar om du har något tips till mig som intresserad nybörjare var och hur man kan lära sig? Vill lära mig var jag bör leta information och vilka specifika saker som jag bör i åtanke medan jag läser?

Tacksam för svar!

Oj, hade helt missat din kommentar! Tog lite ledigt över jul och nyårs.
Själv försöker jag hitta undervärderade bolag med signifikanta uppsida baserade på riktiga fundamentala, innan flocken hittar dit. Som jag gör med Scandion.

Speaking of which...

Sjukt bra läge i Scandion Oncology!
Förbereder den andra FAS2 och just nu i SF och fikar med möjliga köpare/partners.

Forskningsbolaget Scandion Oncology är i dagarna i San Francisco för att tala med potentiella partners. Det danska bolaget hoppas att få tag på en partner så snabbt som möjligt. Det säger vd Nils Brünner till Finwire.
"Det är en aktiv och mycket positiv process hittills. Jag kan inte säga så mycket om det hittills, men vi har den inställningen att vi skulle vilja ha en partner förr än senare", säger Brünner på telefon från USA.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/01/14/scandion-oncology-scandion-oncology-ar-i-usa-for-att-hitta-potentiella-partners-vd.html

"With positive data from our clinical phase 2 studies, 2020/2021 will be the time where Scandion Oncology together with partners could advance SCO-101 towards treatment of drug resistance cancer and thereby save or prolong life of millions of future cancer patients."
https://news.cision.com/scandion-oncology-a-s/r/scandion-oncology-news--january-2020,c3008363

Allt man läser bara luktar som om dem redan har en partner i åtanke, och att en LOI redan vid initial data Q2 2020 är inte alls omöjligt. Mycket stor uppsida på kort sikt här, passa på!
Citera
2020-01-15, 22:26
Medlem
Valfrids avatar
Scandion Oncology

Jag har börjat analysera detta case och skalade under gårdagen in mig hyffsat i bolaget. Gillar det jag ser än sålänge. Vad tror panelen 🙂?

https://www.redeye.se/arena/posts/scandion-oncology-gaar-in-i-ett-extremt-spaennande-skede-det-kan-bli-2020-baesta-placering
Citera
2020-01-15, 22:31
Medlem
Tipsade om bolaget vid 7kr. Här hittar du mina analyser och tankar.
(FB) Scandion Oncology - SCOL
Skönt att få lite kamrater härinne.

Med tidigarelagt businessplan, 3 FAS2 studier, antibiotikaresistans, och senaste uttalandet av ledningen om parterskap redan 2020 tror jag på uppgång från nuvarande 13kr och ca. 220m BV till 40-70kr och 1,250-1500mdkr BV inom kort.
Citera
2020-01-15, 22:38
Medlem
Aldrig hört talas om dem men vem vet aldrig man måste chansa för att vinna.
Citera
2020-01-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Aldrig hört talas om dem men vem vet aldrig man måste chansa för att vinna.

Läs lite i tråden länkade ovanför, tror att jag sammanfattade vadet ganska bra.
Bara att ställa frågor där om du har några så hjälper jag till så gött jag kan.

Med tanke på fundamentala, nyhetsflöden som ska ut om den låga freefloat (mindre än 15% utanför stora händer) är nästa station 20kr, på väg till 1,5mdkr BV (40-70kr)
Senast redigerad av Venturer 2020-01-15 kl. 22:45.
Citera
2020-01-15, 22:56
Medlem
Paatiences avatar
Jag har sett namnet dyka upp några gånger men inte reflekterat så mycket över det. Väldigt intressant läsning på länken du skickade och det verkar som potentialen är väldigt stor. Jag får se hur aktien rör sig lite under morgondagen men jag är väldigt sugen på att köpa in mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in