2020-01-15, 14:31
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Framför allt så borde man i mitt tycke lagföra omedelbart. Idag kan du gripas för ett brott med 4-6 månaders straffvärde men släppas ut igen i väntan på rättegång. Det är inget unikt att man då passar på att dra på sig ett dussin brott till då det innebär en kraftig avräkning när det väl går till rättegång. Varje brott bedöms för sig. Varje brottsoffer får bli sedd. Jag kan också tänka mig att ett par månader i finkan avskräcker mer än nio, någon gång nästa år, om vetskapen finns att du i praktiken börjar avtjäna det nu, redan ikväll.

GM har blivit dömd för 221 brott tror jag mig ha läst. Han har troligen inte blivit gripen 221 gånger. Han har definitivt inte sonat 221 påföljder.
Så gör vi i USA. Det är därför att vissa får 3 ggr livstid.
Citera
2020-01-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingela52
Jag förminskar inte brottet, det är tragiskt. Jag menar att samhället borde gripit in tidigare och erbjudit resurser för att få pojken att förstå hur man beter sig mot varandra i samhället.
Jaha, samhället borde ha gripit in tidigare säger du.
Jag säger att föräldrarna skulle ha tagit sitt föräldraansvar för detta "barn" från början.

Skaffar man ett stort antal barn (6 ?) utan att uppfostra dem, ska man inte ha barn, det är min bestämda uppfattning. Framför allt med partner med annan bakgrund/människosyn.

Nej, skyll inte på samhället, det är föräldrarnas ansvar, att uppfostra sina barn, lära dom vad som är rätt och fel, så att de blir nyttiga samhällsmedborgare. Sitta och snyfta efteråt är bara patetiskt. Ta sitt ansvar istället - inget annat.
Citera
2020-01-15, 14:33
Avstängd
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
I Sverige alltid den som begår ett brott. Så har det varit mkt länge. Han ska hjälpas åt att bli en trogen skattebetalare.

Mmm, det är inte klokt. Undrar hur det gått för oss svenskar om vi invaderat deras länder och uppfört oss som dom gör?...
Citera
2020-01-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Låt oss prata generellt och inte om denna galning som troligen är obotlig.

Problemet är att det kostar pengar. 14700kr per fånge och dygn var kostnaden för de tre högsäkerhetsfängelserna 2017. Det finns heller ingen koppling mellan brottsavskräckande och höga straff för brottslingen tror ändå inte att han skall åka fast, samt att det höjer insatserna för båda sidor. Det vi gjorde på sextio och sjuttiotalet då vi humaniserade kriminalvården var ett mkt bra drag - för oss svenskar,

Problemet vi har i Sverige är importerat. Vi ska inte ändra på oss och vår lagstiftning utan invandrarna skall inte finnas här. Invandringen har också gjort trasiga svenskar ännu mer trasiga. Det finns bara en lösning. Repatriering. Vi har INGET gemensamt med araber, somalier, afghaner, irakier, libaneser, syrianer, osv. Enda accepterade invandring är av kärlek där den ena parten är svensk.
Hm men då uppfyller ju han de kriterier du sätter upp. Hans mamma är svenska med finska rötter och han är född i sverige.

Han e ju sjuk och obotlig. Det har inget med hans ev rötter att göra, hur mycket du än vill få det till att han är från marocko är han fortfarande mer svensk. Sorry.
Citera
2020-01-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I samband med kraschen i södra Stockholm under natten började en bil brinna. Enligt polisen satt den misstänkte i den brinnande bilen – och fördes till sjukhus med allvarliga skador.
– Föraren av den förföljda bilen är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död, säger Per Fahlström.

Undrar om dessa "allvarliga" skador kommer hindra honom från att begå nya brott när han kommer ut från sjukhuset - eller blir det direkt in till häktet tro?
Tror dessvärre inte att det var så allvarliga brännskador i sig, då han var ute ur bilen relativt fort och det rök mest, inga lågor vad jag såg medans brandkåren släckte bilen.
Citera
2020-01-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Skulle inte förvåna mig om de släpper honom efter sjukhusuppehållet. Det är ju Sverige och visst ska han ha en chans att bygga upp ett Svenssonliv.
Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till. Och en till...
Citera
2020-01-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubrox
Tror dessvärre inte att det var så allvarliga brännskador i sig, då han var ute ur bilen relativt fort och det rök mest, inga lågor vad jag såg medans brandkåren släckte bilen.
Det står inte allvarliga "brännskador". Själva krocken kan ju skada rejält i både nacke, bröstkorg, huvud etc. Frågan är om idioten hade bälte - man kan ju hoppas att han var så arrogant att han glömde det och slog huvudet rejält i vindrutan.
Citera
2020-01-15, 14:50
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summer24
Du har SÅÅÅÅ rätt!!

Tack, för mig handlar det om principer som är orubbliga. Våra förfäder har kämpat för att skapa Sverige och gett det till oss att förvalta. Bara att åka genom Småland och se stenrösen och stenmurarna staplade längs landsvägarna och tänka hur våra förfäder brukat den karga jorden och överlevt får mig att inse att vi måste lära oss att visa respekt för de som gjort oss till de vi är. Det gör vi inte genom att förstöra det som byggts upp. Vi ska INTE förändra oss.

Våra lagar har finslipats under århundranden och har sin grund i vikingatiden. Våra lagar är skapade för oss och inte för någon annan. De är raffinerade och utgår från en social kontroll och faktiskt kristna värderingar såsom förlåtelse.

Folket skriker efter hårdare tag och hårdare straff, och politikerna spänner musklerna och går ner en sväng i gymet och tillsätter en utredning. Jag motsätter mig denna förnedring av det svensken byggt upp. Vi ska inte göra ett dugg.

Det finns ingen annan lösning än repatriering. Allt annat är att håna våra förfäder - överlevarnas överlevare och samhällsbyggare. Den förstörelselusta och otacksamhet som råder i Sverige är en skam. Lika skamlig som den skamkultur som nu regerar över vårt fädernesland.
Citera
2020-01-15, 14:54
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ma5e
Hm men då uppfyller ju han de kriterier du sätter upp. Hans mamma är svenska med finska rötter och han är född i sverige.

Han e ju sjuk och obotlig. Det har inget med hans ev rötter att göra, hur mycket du än vill få det till att han är från marocko är han fortfarande mer svensk. Sorry.

Läs allt det jag skrev. Jag pratade generellt och ej om denna psykiskt sjuka människa. Är det så att han är att anses som svensk skall vi ta hand om honom för det klarar vi av då vi repatrierat de som ej har byggt upp Sverige. Han kan tex vårdas på psykiatrisk klinik - kanske kastreras för att få lugn i kroppen.
Citera
2020-01-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det står inte allvarliga "brännskador". Själva krocken kan ju skada rejält i både nacke, bröstkorg, huvud etc. Frågan är om idioten hade bälte - man kan ju hoppas att han var så arrogant att han glömde det och slog huvudet rejält i vindrutan.
Jag kan tänka mig att hans "allvarliga skador" kan handla om tidningsspråk där ex vis alla frakturer utöver fingrar och tår är "allvarliga". Uppgiften att han inte kunnat höras av polis ser jag som ett säkrare tecken på faktiskt allvarliga skador.
Citera
2020-01-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag kan tänka mig att hans "allvarliga skador" kan handla om tidningsspråk där ex vis alla frakturer utöver fingrar och tår är "allvarliga". Uppgiften att han inte kunnat höras av polis ser jag som ett säkrare tecken på faktiskt allvarliga skador.
Man kanske kunde amputera händerna på honom. Efter det blir det svårt att bryta sig in i bilar och sno dessa.
Citera
2020-01-15, 15:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4ma5e

En rotlös marockan och en gränslös finska. Hur kan det göra honom till svensk?

Sån här sociopati är ofta ärftlig. Behöver förstås inte vara lika extrem i föräldragenerationen eller bland syskonen. Men rota bakåt i pappans och mammans släkter hittar du nog en del fina killar (och tjejer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in