2020-01-15, 08:56
Medlem
50%.. bor billigt och stort men har låg inkomst, klarar mig bra då jag inte är intresserad av prylar och onödigt skit.
Hellre en dag i skogen med termos än i ett shoppingcentrum bärandes på kassar med skräp som ändå går sönder och används i en kvart.
Citera
2020-01-15, 09:00
Medlem
Totalt för mig och tjejen: 22% (ca 17.000) går till ränta + amortering. Största del till amortering.

Sen har vi renoverat hela året så privat lagd tid är inte med, men allt av kostnader som vi inte tog privat ligger med i lånet. Dock har det enligt mäklare varit en bra affär och i dagsläget är huset vi köpte för 10 månader sedan värt en bra bit mer än det vi köpte det för + renoveringspengar.

I kostnader (som vi aldrig får tillbaka) så är det: ränta + ström, försäkring osv + "onödiga köp" till huset/trädgården som inte leder till ökat värde och där är vi nog snarare på 15-17%.
Citera
2020-01-15, 09:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Du ska komma ihåg att köpa huset är en kostnad. Att underhålla o renovera det en annan (dränering, vatten o avlopps ledningsbyten, nytt tak, fönster, etc). Har du fru så åker du på nytt kök, nytt badrum, Bastu o Spa i källaren som aldrig kommer att nyttjas, nytt sovrum etc.
På det el, vatten, larm, internet etc.
Citera
2020-01-15, 09:02
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Ca 60%.

Men då har jag en relativt låg lön för tillfället och bor stort, nytt och mycket centralt.
Citera
2020-01-15, 09:28
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Jäklar vad lite alla betalar.

Jag betalar 12 000SEK för en 38kvm på Östermalm, andrahand (får skylla mig själv misstänker jag).
Har 38500 i lön. Får ut 28 450.

Så mycket pengar över, men tar emot varje månad. Kommer inte att köpa i Sverige då jag inte vill stanna i detta landet mer än max 3 år till.

Helvette det va dyrt. Vi betalar 12000 i månaden och då täcker det lån/amortering försäkringar tv bredband mat + andra kringkostnader runt huset. 200kvm totalt

Får ut 30 efter skatt
Citera
2020-01-15, 10:08
Moderator
HelgeBuks avatar
10%, skulle kännas ok med upp till 20-25% för rätt ställe men absolut inte mer.
Citera
2020-01-15, 10:11
Medlem
ca 40% . Men så bor man centralt i Stockholm också.
Citera
2020-01-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vill köpa hus och har räknat lite på det, det som är okej med banken kommer kosta oss typ en fjärdedel av våra disponibla inkomster...

Vi lägger idag typ 17%

Hur mycket lägger ni andra ?

Vad ska vara med i kalkylen? räntekostnader, ev hyra och driftkostnader? Även amortering?

Inkl allt ovanstående har vi ca 22% i boendekostnad

Edit: bor i hus

Har inte räknat inköp till hemmet som möbler, köksutrustning mm
Senast redigerad av gakka 2020-01-15 kl. 10:17. Anledning: Edit
Citera
2020-01-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vill köpa hus och har räknat lite på det, det som är okej med banken kommer kosta oss typ en fjärdedel av våra disponibla inkomster...

Vi lägger idag typ 17%

Hur mycket lägger ni andra ?

Beror på vad som ligger i kalkylen 25%: Är det 1% amortering och inget avsättning för underhåll så får du lägga till lite till för att få den exakta kostnaden: Du bör amortera allt spara ihop en lämpligt belopp för avskrivning av delar av huset.
Vitvaror: 5-10år.
Badrum kök: 20år.
Tak, fönster etc 30år.

Jag tror inte att värdehöjningen som varit de senaste 25åren kommer att fortsätta. Så att du som många av dagens husägare kan räkna in värdehöjningen i kalkylen utan räkna även in avskrivningar på förbrukningsvaror.
Sen om 25% är OK beror på var ni står i livet och vad ni vill prioritera? Står ni i början och kan se en ökning av inkomsterna mot inflationen är det väl inga bekymmer: Skulle nog kunna tänka mig lägga en bit till.
Är ni i slutskedet av ert arbetsliv och kan se en minskning i samband med pension, eller kommande föräldraledighet etc. mer tveksamt.

Själv är jag på nedräkningen. men vi lägger idag knappt 20% men då är ca. hälften av utgifterna amorteringar för att kunna minska utgifterna(Betalt av lånen) tills jag går i pension.
Citera
2020-01-15, 10:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Uppenbart (slumpen) för låga siffror i början på tråden. Här är genomsnittet:
Citat:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallen-utgifter/hushallens-boendeutgifter/pong/statistiknyhet/hushallens-boendeutgifter/
Statistiknyhet från SCB 2016-12-13 9.30

År 2015 gick ungefär 28 procent av den disponibla inkomsten för hushåll i hyresrätt till att betala för boendet. För hushåll i bostadsrätt var andelen 21 procent och för hushåll i ägt småhus 15 procent.
Sedan 2015 har 2:a-handspriserna rusat i Stockholm, minst 30% upp. Detta påverkar inte direkt normalhyra och BRF men antyder lite om framtiden.

I siffrorna ovan ingår naturligtvis Hagfors m.m. mindre kommuner där en villa kostar 1 mkr. Stockholmsvillor ligger 8 x det, men Stockholmare har också högre löner.

Notera att i siffrorna ovan ingår t.ex alla vi 50+ som helt betalat av vår villa, som inköpts på 1990-talet för kaffepengar, eller som har hyreskontrakt med låga hyror. Jag lyckades inte hitta siffror för familjer som skaffat bostad de senaste 5 åren, men kan spekulera i minst 50% upp dvs 42% om man hyr, 30% om man köper BRF, 22% om man köper villa. I hela landet. I storstäderna mycket mer än så.
Citera
2020-01-15, 10:43
Medlem
Ozmeisters avatar
12%
Två stabila löner i en lagom stor hyresrätt.

Vid köp av hus räknar vi med att lägga ca 25% i dagens räntemiljö, vid en "normal" räntenivå så skulle nog siffran justeras till 30-35%.
Citera
2020-01-15, 11:36
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Jäklar vad lite alla betalar.

Jag betalar 12 000SEK för en 38kvm på Östermalm, andrahand (får skylla mig själv misstänker jag).
Har 38500 i lön. Får ut 28 450.

Så mycket pengar över, men tar emot varje månad. Kommer inte att köpa i Sverige då jag inte vill stanna i detta landet mer än max 3 år till.

Hade du bott i NYC eller i SF så hade du kanske betalat runt 30 000kr för samma lägenhet så allt är ju relativt. På Östermalm bor du ihop med direktörerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in