Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Vill köpa hus och har räknat lite på det, det som är okej med banken kommer kosta oss typ en fjärdedel av våra disponibla inkomster...
Vi lägger idag typ 17%
Hur mycket lägger ni andra ?
Beror på vad som ligger i kalkylen 25%: Är det 1% amortering och inget avsättning för underhåll så får du lägga till lite till för att få den exakta kostnaden: Du bör amortera allt spara ihop en lämpligt belopp för avskrivning av delar av huset.
Vitvaror: 5-10år.
Badrum kök: 20år.
Tak, fönster etc 30år.
Jag tror inte att värdehöjningen som varit de senaste 25åren kommer att fortsätta. Så att du som många av dagens husägare kan räkna in värdehöjningen i kalkylen utan räkna även in avskrivningar på förbrukningsvaror.
Sen om 25% är OK beror på var ni står i livet och vad ni vill prioritera? Står ni i början och kan se en ökning av inkomsterna mot inflationen är det väl inga bekymmer: Skulle nog kunna tänka mig lägga en bit till.
Är ni i slutskedet av ert arbetsliv och kan se en minskning i samband med pension, eller kommande föräldraledighet etc. mer tveksamt.
Själv är jag på nedräkningen. men vi lägger idag knappt 20% men då är ca. hälften av utgifterna amorteringar för att kunna minska utgifterna(Betalt av lånen) tills jag går i pension.