Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmsjevel
Har kollat på UG:s reportage nu och det är fullständigt vidrigt att se hur det daltats med denna person år efter år efter år. Människan har rymt väldigt många ggr och alltid åkt dit igen efter att ha begått nya brott.
Ett behandlingshem skriver i ett yttrande till socialtjänsten att idioten inte visar vilja att ändra sin kriminella livsstil ändå väljer SOC att ge djuret ett försöksboende för 1000kr/dygn, samt stödperson, samt praktik. Ett boende där idioten och hans patraskumgänge utnyttjade för att planera nya brott.
Har nyligen startat en tråd avseende mina ekonomiska bekymmer... Får inte ett öre från någonstans pga att jag frivilligt gått med på ett behandlingsprogram gällande missbruk, jag är inte dömd för något, jag är inte kriminell... Har arbetat i närmare 30år och alltid betalat skatt.
Behandlingen har nu pågått i 7veckor, lite mer om man räknar bort uppehållet vid jul, hittills har jag stått för samtliga omkostnader själv genom eget sparande samt att jag sålt prylar. Har ca: 10veckor kvar och har talat med SOC om ekonomiskt bistånd, jag skulle klara boende, mat, hygien på 10.000kr lätt. Fick jag 5000kr skulle jag klara mitt boende. Men icke, SOC vill att jag först säljer min lägenhet innan ekonomiskt bistånd kan komma på tal.
Kan såklart skita i behandlingen som är frivillig, men det känns inte vettigt och att hör hur samhället öser pengar på kriminella som denna mördare känns enbart äckligt. Nej, kanske ska tänka om... Verkar mer lönsamt att skita i allt och bli kriminell.
Begriper inte hur det inte kan bli ordentliga konsekvenser för återfallsförbrytare oavsett ålder.
Jag har sett många exempel som påminner om det du beskriver. En vanlig, icke-kriminell, någorlunda skötsam etnisk svensk, som av något skäl (missbruksproblem, olyckshändelse, psykisk ohälsa etc.) hamnar i en situation där han/hon behöver socialtjänstens hjälp, får i många fall minsta tänkbara stöd, och måste kämpa med näbbar och klor för att ens få detta. Men till kriminella, asociala babbar ges obegränsat med hjälp utan minsta krav på motprestation.