2020-01-11, 21:37
Bannlyst
Kan vara en relevant fråga att ställa. Vad tror ni? Norskorna går nu sakta men säkert mot en avrundning av karriären. Detta genomgående när man blickar över toppåkare, vi pratar sprinters, vi pratar distansåkare men även skidskyttar. Blicka bara på Eckhoff, Norges bästa damskidskytt för tillfället sett till formen. Hon kör som bara den just nu och man kan konstatera att hon har en peak som hon aldrig tidigare haft i princip, dock! detta med bara 3-4 mån kvar tills hon fyller 30. Johaug blir nu strax 32. Falla som ägt sprinten tidigare (dock är hennes storhetstid nu förbi) år blir nu 30 i år. Så rullar det på och samma sak med Röiseland som även hon passerar 30 i år. Det är inga unga duvungar vi pratar om direkt. Kikar man på snittet när det gäller våra blommande åkare så ser vi att vårt nya stolta stjärnskott den "osvenska" rookien Svahn är 20, Stina Nilsson 26, Hanna Öberg 24 och det är där våra stjärnskott finns. Inte minst Sundling som har sina bästa år framför sig, född 95. Ja vad säger ni? Kommer vi nu på riktigt konkurrera ut norskorna om inte för evig tid, iallafall de närmsta 10 åren? Är norsk hybris iallafall på damsidan enbart historia detta enbart inom något år eller två?
Senast redigerad av HannesR 2020-01-11 kl. 22:32.
Citera
2020-01-11, 21:40
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesR
Kan vara en relevant fråga att ställa. Vad tror ni? Norskorna går mot en avrundning av karriären. Detta genomgående när man blickar över toppåkare, vi pratar sprinters, vi pratar distansåkare men även skidskyttar. Blicka bara på Eckhoff Norges bästa damskidskytt för tillfället sett till formen. Hon kör som bara den just nu och man kan konstatera att hon har en peak som hon aldrig tidigare haft i princip, detta med bara 3-4 mån kvar tills hon fyller 30. Johaug blir 32. Falla som ägt sprinten tidigare år blir nu 30 i år. Så rullar det på och samma sak med Röiseland som även hon passerar 30 i år. Det är inga unga duvungar direkt. Kikar man på snittet när det gäller våra blommande åkare så ser vi att vårt nya stolta stjärnskott den "osvenska" rookien Svahn är 20, Stina Nilsson 26, Hanna Öberg 24 och det är där våra stjärnskott finns. Inte minst Sundling som har sina bästa år framför sig, född 95. Ja vad säger ni? Kommer vi nu på riktigt konkurrera ut norskorna om inte för evig tid, iallafall de närmsta 10 åren? Är norsk hybris iallalafall på damsidan enbart historia detta enbart inom något år eller två?

Om du följt sporten så ser du att det redan hänt.
Citera
2020-01-11, 21:41
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Kan vara en relevant fråga att ställa. Vad tror ni? Norskorna går nu sakta men säkert mot en avrundning av karriären. Detta genomgående när man blickar över toppåkare, vi pratar sprinters, vi pratar distansåkare men även skidskyttar. Blicka bara på Eckhoff, Norges bästa damskidskytt för tillfället sett till formen. Hon kör som bara den just nu och man kan konstatera att hon har en peak som hon aldrig tidigare haft i princip, dock! detta med bara 3-4 mån kvar tills hon fyller 30. Johaug blir 32. Falla som ägt sprinten tidigare år blir nu 30 i år. Så rullar det på och samma sak med Röiseland som även hon passerar 30 i år. Det är inga unga duvungar direkt. Kikar man på snittet när det gäller våra blommande åkare så ser vi att vårt nya stolta stjärnskott den "osvenska" rookien Svahn är 20, Stina Nilsson 26, Hanna Öberg 24 och det är där våra stjärnskott finns. Inte minst Sundling som har sina bästa år framför sig, född 95. Ja vad säger ni? Kommer vi nu på riktigt konkurrera ut norskorna om inte för evig tid, iallafall de närmsta 10 åren? Är norsk hybris iallalafall på damsidan enbart historia detta enbart inom något år eller två?

Du blandar dessutom alla skidsporter i ditt påstående 🙂
Citera
2020-01-11, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Du blandar dessutom alla skidsporter i ditt påstående 🙂

Hej! Tack för ditt inlägg. Du har säkert full förståelse för att man inte kan bokstavera fullt ut i en rubrik, man måste hålla sig fullt begränsad. Detta är dock ingenting jag ansvarar för. Hade det varit gångbart hade jag avslutat rubriken snyggare, mer förfinat helt enkelt. Dock är jag fullt medveten om att läsare har överseende och att de "kunniga" har förståelse för vad det är jag är ute efter.

Noterar du tydligt så ser du att jag har skrivit damåkare, d.v.s inte talat om vad för sport det gäller förfinat i rubriken.

Vidare ser du i början av mitt inlägg även tydligt; genomgående över skidskyttet samt distans och sprinten. Jag har därför betonat att det gäller genomgående över de tre olika grenarna inom kvinnlig vintersport.
Citera
2020-01-11, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ok. Då är det rimligt att du spaltar upp ditt påstående.

Vad jag väljer att använda mig för "design" i mitt skrivande ligger fullt under mitt ansvar. Vill du diktera åt folk, eller hytta med pekpinnar hänvisar jag dig till Flashbacks kontaktcenter där du mot all förmodan kan ro hem en moderatorroll (om du visar dig mogen för uppgiften vill säga) och då börja få fullt mandat åt att dirigera åt Flashbackskribenter, annars råder jag dig härmed att söka dig till en annan tråd. Den typen av härskartekniker håller jag mig med godo borta ifrån. Skapar bara dålig stämning överlag och bidrar inte till något konstruktivt för fem öre. Har du inget att bidra med när det gäller sakfrågan ber jag dig härmed att hålla dig på avstånd.
Citera
2020-01-11, 21:50
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Tandrevold är yngre än Öberg
Fossesholm är yngre än Ebba och Frida
Citera
2020-01-11, 21:50
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Hej! Tack för ditt inlägg. Du har säkert full förståelse för att man inte kan bokstavera fullt ut i en rubrik, man måste hålla sig fullt begränsad. Detta är dock ingenting jag ansvarar för. Hade det varit gångbart hade jag avslutat rubriken snyggare, mer förfinat helt enkelt. Dock är jag fullt medveten om att läsare har överseende och att de "kunniga" har förståelse för vad det är jag är ute efter.

Noterar du tydligt så ser du att jag har skrivit damåkare, d.v.s inte talat om vad för sport det gäller förfinat i rubriken.

Vidare ser du i början av mitt inlägg även tydligt; genomgående över skidskyttet samt distans och sprinten. Jag har därför betonat att det gäller genomgående över de tre olika grenarna inom kvinnlig vintersport.

Min analys:

1:SPRINT

Sveriges damåkare regerar och kommer inte prestera mindre på 7-10 år om nuvarande lag består

2: SKIDSKYTTE

Vi har en chans att utveckla till nästa mästerskap och skulle kunna ta medalj

3: LÄNGDÅKNING

Där kommer vi halka efter

Min analys. Inga namn nämnda
Citera
2020-01-11, 21:51
Medlem
gayisnotokays avatar
Citat:
Kan vara en relevant fråga att ställa. Vad tror ni? Norskorna går nu sakta men säkert mot en avrundning av karriären. Detta genomgående när man blickar över toppåkare, vi pratar sprinters, vi pratar distansåkare men även skidskyttar. Blicka bara på Eckhoff, Norges bästa damskidskytt för tillfället sett till formen. Hon kör som bara den just nu och man kan konstatera att hon har en peak som hon aldrig tidigare haft i princip, dock! detta med bara 3-4 mån kvar tills hon fyller 30. Johaug blir nu strax 32. Falla som ägt sprinten tidigare (dock är hennes storhetstid nu förbi) år blir nu 30 i år. Så rullar det på och samma sak med Röiseland som även hon passerar 30 i år. Det är inga unga duvungar direkt. Kikar man på snittet när det gäller våra blommande åkare så ser vi att vårt nya stolta stjärnskott den "osvenska" rookien Svahn är 20, Stina Nilsson 26, Hanna Öberg 24 och det är där våra stjärnskott finns. Inte minst Sundling som har sina bästa år framför sig, född 95. Ja vad säger ni? Kommer vi nu på riktigt konkurrera ut norskorna om inte för evig tid, iallafall de närmsta 10 åren? Är norsk hybris iallalafall på damsidan enbart historia detta enbart inom något år eller två?
Eller så dopar norge bara upp en ny generation igen...
Citera
2020-01-11, 21:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Min analys:

1:SPRINT

Sveriges damåkare regerar och kommer inte prestera mindre på 7-10 år om nuvarande lag består

2: SKIDSKYTTE

Vi har en chans att utveckla till nästa mästerskap och skulle kunna ta medalj

3: LÄNGDÅKNING

Där kommer vi halka efter

Min analys. Inga namn nämnda

Helt obegripligt. Inte mycket till analys.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-01-11 kl. 21:56.
Citera
2020-01-11, 22:00
Medlem
Lite läppsalva och Norge tar över igen.
Citera
2020-01-11, 22:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Lampic kommer börja dominera damsprinten.
Citera
2020-01-11, 22:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Då väntar jag på din.

Du menar alltså att de svenska skidskyttedamerna skulle kunna utvecklas till nästa mästerskap och kunna ta medalj. Som vi inte har tagit någon medalj de senaste två mästerskapen?

Och med Ebba och Frida kommer vi alltså halka efter på distans?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in