2020-01-11, 13:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang det sista: nja, i nuläget finns det nog inte så mkt konkret att dryfta. Vilket inläggen tyder på (ingen kritik).
Det handlar om väntan på Dagen Å (som i åtal). På tors kommer beslut om förlängning, efter begäran från endera el bägge parter.
Eller åtal.
Om det på tors skulle stå klart att det inte kan bli något åtal alls mot SD så borde det rimligtvis stå klart i nuläget och då borde det också således innebära ngn form av fel att hålla SD inlåst i väntan på ett beslut att släppas ut.
Så det scenariot känns påtagligt osannolik.
Men vi får ju se.

Jag personligen tror på åtal i mars. Tror inte försvaret hunnit arbeta särskilt mycket med materialet de fått under jul och nyår. Det blir nog minst en häktesförlängning till på 4 veckor.
Citera
2020-01-11, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Varför skulle inte SD kunna vara min
kandidat?
Jag har aldrig försvarat honom.

Varje gång du orerar om vilken fantastisk
underbar människa LW var (fast du inte
har en aning) så triggar du oss som inte
håller med dig till att svara.

Jag, jag ser det.

Att du lägger ansvaret på mig (för ditt beteende) är att inte ta ansvar för sina handlingar.
Du borde fundera på vad ditt eget ansvar är.

Varje person har sitt eget ansvar över sina handlingar.
SD har sitt ansvar för att han dödade L*ena (om han är den skyldige).
Han kan inte skylla på L*ena.

Om du nu tror att SD är den skyldige till mordet, varför skulle han bli irriterad över att hon lät sina föräldrar vara barnvakt?

Och varför skulle han bli förbannad på henne för att hon var otrogen med honom som hon själv hade vigt?

Jag har aldrig sagt att L*ena var perfekt eller bara helt underbar.
Men jag tror inte att hon var en dålig människa.

Otroheten har jag aldrig försvarat.

Vi gör alla fel. Även du.
Citera
2020-01-11, 14:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag, jag ser det.

Att du lägger ansvaret på mig (för ditt beteende) är att inte ta ansvar för sina handlingar.
Du borde fundera på vad ditt eget ansvar är.

Varje person har sitt eget ansvar över sina handlingar.
SD har sitt ansvar för att han dödade L*ena (om han är den skyldige).
Han kan inte skylla på L*ena.

Om du nu tror att SD är den skyldige till mordet, varför skulle han bli irriterad över att hon lät sina föräldrar vara barnvakt?

Och varför skulle han bli förbannad på henne för att hon var otrogen med honom som hon själv hade vigt?

Jag har aldrig sagt att L*ena var perfekt eller bara helt underbar.
Men jag tror inte att hon var en dålig människa.

Otroheten har jag aldrig försvarat.

Vi gör alla fel. Även du.

Jag lägger inte ansvaret på dig.
Jag förklarar bara varför jag upprepar
vad jag tycker, precis som du upprepar
vad du tycker.

Du påstod att det inte finns något som
tyder på att LW var narcissist.
Då gav jag exempel som jag tycker
tyder på att hon hade många
narcissistiska drag.
Jag tror inte att hon mördades pga
något enstaka exempel men som
jag har skrivit många gånger så kan
en narcissist driva vem som helst till
vansinne.

Jag har aldrig påstått att jag inte gör
några fel. Men jag försöker lära av
mina misstag.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-01-11 kl. 14:16.
Citera
2020-01-11, 15:22
Medlem
Honan6s avatar
Jag har uppfattat det som att den leende SD har planterat fakta portionsvis på olika sätt för att det ska passa bra in i en efterhandskonstruktion om hans relation till Lena. Det ser även ut som han har haft ett underliggande behov av att berätta, men istället för att erkänna har han gett små ledtrådar - en väv av sanning och lögn?

Kanske resultatet inte blev som förväntat eftersom han sitter häktad sen drygt fyra månader? Eller, så roades han av att agera som både huvudrollsinnehavare och regissör i en reality thriller där han lekte med utredarna, släkt, vänner och trådläsare tills den oundvikliga dagen skulle komma? Han såg med spänning fram emot varje extra dag han fick i frihet och kände sig som en segrare varje kväll han lade sig och somnade sött med mordet på sitt samvete?

Risken för storlögnare är att de kan förlora en del av sin förmåga att kunna skilja på vad som är sant eller påhittat och jag tror att FUP kommer att påvisa detaljer som t ex att SD har "rättat" sig efter att han löpande har blivit varse utredningens bevisläge.

Undrar om utredarna har fått möta den "riktiga" SD som finns någonstans under alla hans täckmantlar? Det kan inte vara lätt för SD att hitta tillbaka till sitt rätta jag efter att ha spelat flera karaktärer under så många år. Den självutnämnda Superhjälten hade flera identiteter på dykforumet (varför?) och har under många år spelat make/familjefar medan han (löftesrikt?) har dubbelspelat med LW.

Jag kan tänka mig att allt dubbelspel kan ha gjort att SD började tappa bort sig själv i sin strävan att vara en Superhjälte. Från hans loggtexter kan ses att han haft tankar om livsval och död i sitt huvud. Detta ses bl a i loggserien från FAD nov -16 två dagar efter att LW anmält honom för trakasseri. Efter att han visat upp en död fågel på bild, skrivit om att döden fanns i närheten och att GC var farligt så återtog LW sin anmälan.

SD tycks ha ett märkligt behov av att skriva om och visa upp döda djur på bild. Till vilket syfte visar man upp en död fågel, lägger ut närbild på en mosad mus och beskriver hur en groda tar sitt dödshopp från handen efter en rolig "lek"?

Att SD har uppträtt märkligt obekymrat innan han hämtades in säger ingenting om han är skyldig eller oskyldig, men det är klart fascinerande hur han och HD har klarat av att utåt sett bete sig precis som att ingenting hade hänt. HD har åtminstone haft smaken att låta bli skriva dubbeltydigt och inte heller visat upp foton på sina blodiga rivsår. Jag har inte heller sett henne skriva makabra texter som SD gjorde till den arrangerade bilden med djurkraniet som han visade upp 2 månader efter mordet. Jag tror inte heller hon skulle tänka tanken att ordna med en ny burk till LW:s sons cache Solkrök*n på grabbens födelsedag och på 1-årsdagen efter att LW upptäcktes vara försvunnen, men för SD var det helt naturligt.

Nu väntas besked på torsdag och om slutdelgivningen har visat att det inte finns några rimliga tvivel om att SD mördat LW, så tror jag han erkänner. Kanske han redan gjort det?

-----------

Sammanfattning för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet
Citera
2020-01-11, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Hur var det nu med krattningen i oktober-19?

Enligt MV så var det inte nya uppgifter.
Men skriver MV, ett avvikande vittne.

(min fetning):
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns inte så mycket att tillägga i dagsläget. Men det har varit en utredning som kantats av interna problem. Chefen Mikael Nykvist är inte den vassaste man har på polisen i Örebro. Att man plocka bort Peter Springare gjorde samtidigt att man tappat viktigt kompetens och fart. Nu håller man på och förhör vittnen som i början av utredningen lämnade viktiga tips. Därav sökningarna som gjordes idag. Enligt mina uppgifter så var det här ett tips som kom in i början på utredningen dock efter att man funnit kroppen. Och att hoppas på att man ska finna någonting där idag efter sommaren är liten. Men det är samtidigt ett vittne som är avvikande från tidigare vittnesmål. Så det är viktigt att följa upp tipset. Synd bara det inte gjordes från första början.

I DN skriver man inte på samma sätt. Kanske för att det för den "nya" spaningsledningen var nytt.

DN 11/10-19:
"Nu undersöker polisen på nytt området kring den plats där kvinnans kropp hittades eftersom det har kommit fram nya uppgifter i utredningen. Polisen vill dock inte säga vilken sorts uppgifter det handlar om."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/plats-dar-kvinna-i-orebro-hittades-dod-undersoks-igen/

Ska man tolka detta som att det avvikande vittnet var anledningen till krattningen.
Samtidigt verkar det som att man krattade inte bara på fyndplatsen,utan också mycket vid brofästet.
Och saker hittades och skickades in.

Vilka svar man har fått på detta vet vi inte.
Men jag har spekulerat att detta kan ha haft med det positiva svar man fått in måndagen strax före insatsstyrkans tillslag mot SDs hus i augusti.

Kanske man hittade något vid slänten, något som passade in med något som SD hade hemma? Som hade gått sönder? Eller som vittnet sett en person bära, det avvikande vittnet. Och detta något liknar något som SD har hemma. På den saknas en liten bit? Och den hittar man sedan nära fyndplatsen i oktober?

Nu slänger jag bara ut lite tankar. Enligt MV skulle det finnas tecken på någon slags planering.

Kan det ha varit så att SD lurade ut L*ena i samband med den diskussion de kan ha haft om Norgeresan och den hjälp som SD bistod med enligt @Medinsyn? Något som han påstod hon behövde, men som sedan användes till att skada henne?

Något spänne som åkt av? Kan det ha varit något som man först trodde att man skulle hitta i sin helhet?

Något som SD själv lagt märke till saknades? Han letade efter det? Vittnet såg hur en person gick/kröp längs slänten och letade efter något?

Kanske han sprungit längs vägrenen, upp under brofästet, upp på bron. För att göra sig av med något?Sedan plötsligt märkt att något saknades?

Det avvikande vittnet borde också ha hört skrik? Det var det som drog uppmärksamheten till vittnet?

Tvivlar på att man från andra sidan kan se till Nya Hjärsta särskilt väl, även om man är på övre våningen. Det är en vägvall som är tätt bevuxen av träd. Md tanke på värmen i maj, borde löven varit väl utslagna och skymt sikten väl.

https://www.google.se/maps/@59.2894621,15.1884476,3a,75.4y,223.57h,101.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0f9sj3K_zKwgwxKk7n5jNg!2e0!7i1 3312!8i6656

Tänkt att det avvikande vittnet borde ha bott nära bron och brofästet.

https://www.google.se/maps/place/%C3%96rebro/@59.289934,15.1899891,73a,35y,230.42h,45.04t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

Kanske vitnet hörde skriken, var hemma eller kanske ute med hunden. Såg en person som gick på bron och vände. Kanske såg någon leta efter något?
Citera
2020-01-11, 15:32
Medlem
Citat:
Jag vet för lite om det juridiska spelet för att förstå fullt ut vad som sker nu.

Men jag lyssnar lite på er som är mer insatta och tänker att eftersom åklagaren säger sig tro att hon är nästan färdig med utredningen, att slutdelgivning är pågående och att SD som sagt är ännu häktad, så borde åklagaren vara i beredskap att lägga fram ett åtal så snart förvaret anser sig färdiga.

Lite jobbigt är det för en häktad att vara låst till att nu gå igenom ett digert material, som man kanske också vill ha motåtgärder på. Vad jag menar är att eftersom NFC har långa väntetider, betyder det att om försvaret ska kolla upp något, så måste SD sitta ännu längre i häktet.

Nu tror jag ju att de har rätt man, men det är ett underläge man har som misstänkt. Man har inte möjlighet att göra ett utredningsarbete med ett team under 1,5 år som åklagaren har haft.

Nu har det ju varit jul också, så försvaret kanske ändå inte har haft så många arbetsdagar att gå igenom utredningen.

Kanske finns det flera personer på advokatbyrån som hjälper till att läsa igenom materialet?

Men kanske det blir en förlängning på ett par veckor denna gång? På önskemål från försvaret?

Är ju inte alls direkt insatt i det juridiska men tänker bara kring ett ev frisläppande av SD att det måste ske så snart det står klart att det inte finns skäl att hålla honom inlåst längre. Tror därför ej på teorin att åkl kan hålla SD fram till en bestämd ”avslutspunkt”, om de sannolika skälen har krackelerat och åtalet måste isläggas så måste också SD släppas direkt. Som jag tänker.
Så jag delar din syn. Infon om slutdelgivning tyder på att åkl är (så gott som) klar med fu. Och därmed åtal.
Sedan kan det ju handla om försvarets syn/behov, om det behöver mer tid.

Har jag drömt eller beviljades det inte ytterligare en försvarare?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag personligen tror på åtal i mars. Tror inte försvaret hunnit arbeta särskilt mycket med materialet de fått under jul och nyår. Det blir nog minst en häktesförlängning till på 4 veckor.

Nja, mars är nog lite väl långt fram. Om det nu ”bara” skulle vara det att försvaret behöver mer tid. Kanske kan Backman begära uppskov med en vecka eller två. Men inte mer.
Det blir också nästan lite orimligt att klienten skall sitta inlåst i ett par ”extra” månader med fulla restriktioner om åtalet är färdigt.
Tror lagen säger att rättegången måste komma igång en vecka efter att åtalet har lämnats in. Sedan kan ju försvaret begära mera tid.
Tror en sådan begäran sedan skall beviljas av TR. Och om en försvarare skulle begära en el två månaders ytterligare tid så kanske TR skulle avslå det.
Men frågan är generellt intressant: det blir ju för den häktade onekligen intressen som krockar: längre tid i häkte kontra en bättre inläst advokat.
Men fyra veckor, eller mer, i begärd tid måste nog vara mycket ovanligt.
Som jag tror.
Citera
2020-01-11, 15:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har uppfattat det som att den leende SD har planterat fakta portionsvis på olika sätt för att det ska passa bra in i en efterhandskonstruktion om hans relation till Lena. Det ser även ut som han har haft ett underliggande behov av att berätta, men istället för att erkänna har han gett små ledtrådar - en väv av sanning och lögn?

Kanske resultatet inte blev som förväntat eftersom han sitter häktad sen drygt fyra månader? Eller, så roades han av att agera som både huvudrollsinnehavare och regissör i en reality thriller där han lekte med utredarna, släkt, vänner och trådläsare tills den oundvikliga dagen skulle komma? Han såg med spänning fram emot varje extra dag han fick i frihet och kände sig som en segrare varje kväll han lade sig och somnade sött med mordet på sitt samvete?

Risken för storlögnare är att de kan förlora en del av sin förmåga att kunna skilja på vad som är sant eller påhittat och jag tror att FUP kommer att påvisa detaljer som t ex att SD har "rättat" sig efter att han löpande har blivit varse utredningens bevisläge.

Undrar om utredarna har fått möta den "riktiga" SD som finns någonstans under alla hans täckmantlar? Det kan inte vara lätt för SD att hitta tillbaka till sitt rätta jag efter att ha spelat flera karaktärer under så många år. Den självutnämnda Superhjälten hade flera identiteter på dykforumet (varför?) och har under många år spelat make/familjefar medan han (löftesrikt?) har dubbelspelat med LW.

Jag kan tänka mig att allt dubbelspel kan ha gjort att SD började tappa bort sig själv i sin strävan att vara en Superhjälte. Från hans loggtexter kan ses att han haft tankar om livsval och död i sitt huvud. Detta ses bl a i loggserien från FAD nov -16 två dagar efter att LW anmält honom för trakasseri. Efter att han visat upp en död fågel på bild, skrivit om att döden fanns i närheten och att GC var farligt så återtog LW sin anmälan.

SD tycks ha ett märkligt behov av att skriva om och visa upp döda djur på bild. Till vilket syfte visar man upp en död fågel, lägger ut närbild på en mosad mus och beskriver hur en groda tar sitt dödshopp från handen efter en rolig "lek"?

Att SD har uppträtt märkligt obekymrat innan han hämtades in säger ingenting om han är skyldig eller oskyldig, men det är klart fascinerande hur han och HD har klarat av att utåt sett bete sig precis som att ingenting hade hänt. HD har åtminstone haft smaken att låta bli skriva dubbeltydigt och inte heller visat upp foton på sina blodiga rivsår. Jag har inte heller sett henne skriva makabra texter som SD gjorde till den arrangerade bilden med djurkraniet som han visade upp 2 månader efter mordet. Jag tror inte heller hon skulle tänka tanken att ordna med en ny burk till LW:s sons cache Solkrök*n på grabbens födelsedag och på 1-årsdagen efter att LW upptäcktes vara försvunnen, men för SD var det helt naturligt.

Nu väntas besked på torsdag och om slutdelgivningen har visat att det inte finns några rimliga tvivel om att SD mördat LW, så tror jag han erkänner. Kanske han redan gjort det?

-----------

Sammanfattning för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet

Intressant analys av SDs personlighet! Hans dubbelspel och hans ständigt spelande av olika roller kan absolut gjort att han tappat bort sig själv. Den SD som han kanske inte vill kännas vid?

Jag undrar dock, tvivlar på att SD kommer att erkänna, trots att han blir överbevisad.
Han bleknade något (leendet försvann) när bevisningen lades fram för honom. Det borde ha varit ganska graverande bevisning. Han blev ändå häktad på sannolika.

Inget erkännande hittills vad vi vet.
Jag tror inte på något erkännande innan rättegången. Jag tror att han hoppas på att bli friad. Kanske möjligen senare om han blir fälld, men har han hållit ställningarna iskallt hittills, är han av den hårdare sorten.
Citera
2020-01-11, 16:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är ju inte alls direkt insatt i det juridiska men tänker bara kring ett ev frisläppande av SD att det måste ske så snart det står klart att det inte finns skäl att hålla honom inlåst längre. Tror därför ej på teorin att åkl kan hålla SD fram till en bestämd ”avslutspunkt”, om de sannolika skälen har krackelerat och åtalet måste isläggas så måste också SD släppas direkt. Som jag tänker.
Så jag delar din syn. Infon om slutdelgivning tyder på att åkl är (så gott som) klar med fu. Och därmed åtal.
Sedan kan det ju handla om försvarets syn/behov, om det behöver mer tid.

Har jag drömt eller beviljades det inte ytterligare en försvarare?

Nja, mars är nog lite väl långt fram. Om det nu ”bara” skulle vara det att försvaret behöver mer tid. Kanske kan Backman begära uppskov med en vecka eller två. Men inte mer.
Det blir också nästan lite orimligt att klienten skall sitta inlåst i ett par ”extra” månader med fulla restriktioner om åtalet är färdigt.
Tror lagen säger att rättegången måste komma igång en vecka efter att åtalet har lämnats in. Sedan kan ju försvaret begära mera tid.
Tror en sådan begäran sedan skall beviljas av TR. Och om en försvarare skulle begära en el två månaders ytterligare tid så kanske TR skulle avslå det.
Men frågan är generellt intressant: det blir ju för den häktade onekligen intressen som krockar: längre tid i häkte kontra en bättre inläst advokat.
Men fyra veckor, eller mer, i begärd tid måste nog vara mycket ovanligt.
Som jag tror.

Jo, som jag minns det har Backman stöd av ytterligare en försvarare.
Tror också att någon skrev att detta fallet inte var Backmans enda.

Kanske inte så konstigt om Backman blir stressad.
Citera
2020-01-11, 16:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Narcissistisk personlighetsstörning, förkortat NPD, är en personlighetsstörning vars kännetecken är överdriven självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattad självbild, ett stort behov av att befinna sig i centrum, och brist på empati.

Vidare står att : individen därför tenderar att bli egoistisk, självupptagen och har svårt med nära relationer.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

1. Överdriven självhävdelse. (Att vinna till varje pris ett signum för LW)

2. Bristande självkännedom. (Brist på konsekvenstänk)

3. Ett stort behov att befinna sig i centrum. Ett kolossalt behov att exponera sig på sociala media. (I hennes blogg skrev hon att hon tagit över 10 000 bilder senaste året) Lenas aktivitet på Facebook var ENORM.

4. Bristande empati. Tydligast gällande HD som hon måste ha träffat många ggr under dom år det åtråvärda och viktigare falskspelet med hennes man föregick. Hur tänkte hon där?

5. Svårt med nära relationer. Som pastor, maka, mamma , församlingmedlem, älskarinna. I avsaknad av förtroliga vänner.

Då detta går utanför min profession så sträcker jag mig inte till att diagnostisera LW som narcissist. Men att hon hade oomkullrunkerliga narcissistiska drag kan inte ifrågasättas. Den som påstår något annat ljuger.

För trådens knäppgökar bör påpeka självklarheter som att LW var som hon var oavsett hon blev mördad eller ej.
Hennes vandel och felsteg i livet predkiberades inte eller blir onämnbart bara för att hon blev mördad.

SD är mr nobody för mig. Fullständigt ointressant grått kräk som inte bör få kalla sig man då han under flera år lurat den kvinna han lovat trohet till. Dessutom som förebild för 2 st barn. Oförsvarbart men ack så vanligt. SD kan jag känna något som kan beskrivas som "hat"om inte ilska.

Några har slarvigt påstått jag "hatar"LW. Inget kunde vara mer fel då hon intill denna tråds start var en fullkomlig främling för mig. Hennes tafatthet inför livets prövningar är lätt att känna sympati för. Skrivit förut att hennes liv var vackert som en saga. Var person har jag all respekt för dock inte alltid för dennes handlingar .

Mitt intresse för speciellt LW kommer av att hon hade var intressanta problem som övertygat mig sänkte ribban ordentligt för (den mer normala) mördaren. LWs problem gör fallet både psykosocialt likväl som juridiskt intressanta.

Därför är följande domar. Kanske inte Trs utan framförallt Hovrättens domslut blir särskilt intressant med tanke på (enligt mitt förmenande)att det lätt går att hävda förmildrande omständigheter.

Edit. Den underliggande länken är avsedd för notknapparen som identifierar sig osunt hårt till Lenas person.

Citat:
En narcissist har ofta en hög tro på sig själv, har svårt att känna empati gentemot andra och sätter alltid sig själv först. En person med narcissistiska drag tror sig aldrig heller ha fel. Felet ligger istället på någon annan och de ber sällan om ursäkt.
https://www.mabra.com/5-saker-du-aldrig-ska-saga-till-en-narcissist/
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-11 kl. 16:46.
Citera
2020-01-11, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Nej vem vill vara vän, sambo eller gift med en person som lirkar på sanningen på alla sätt de kan.
Var det 5 år HannaD fick uppleva lögn ?
Det kan inte vara alltför nyttigt för hennes hjärta.
SD är en mästermanipulatör.. det baserar jag på de åren han lurade HannaD.

Faktiskt måste han varit skicklig.
Fattar inte riktigt hur det kunde gå till, med tanke på att de hade gemensam hobby och var grannar.
Sex år pågick det enligt några skribenter i tråden.

Men kanske var det tvärtom? Att just hobbyn var det bästa av alla kamouflage? Samtidigt tycker jag att HD borde ha blivit misstänksam.

Och det är väl där det finslipade manipulerandet kommer in.
Citera
2020-01-11, 16:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

1. Överdriven självhävdelse. (Att vinna till varje pris ett signum för LW)
2. Bristande självkännedom. (Brist på konsekvenstänk)
3. Ett stort behov att befinna sig i centrum. Ett kolossalt behov att exponera sig på sociala media. (I hennes blogg skrev hon att hon tagit över 10 000 bilder senaste året) Lenas aktivitet på Facebook var ENORM.
4. Bristande empati. Tydligast gällande HD som hon måste ha träffat många ggr under dom år det åtråvärda och viktigare falskspelet med hennes man föregick )
5. Svårt med nära relationer. Som pastor, maka, mamma , församlingmedlem, älskarinna. I avsaknad av förtroliga vänner.

Då detta går utanför min profession så sträcker jag mig inte till att diagnostisera LW som narcissist. Men att hon hade oomkullrunkerliga narcissistiska drag kan inte ifrågasättas. Den som påstår något annat ljuger.

För den som inte förstår bättre gäller det oavsett hon blev mördad eller ej. (För trådens knäppgökar)

SD är mr nobody för mig. Fullständigt ointressant grått kräk som inte bör få kalla sig man då han under flera år lurat den kvinna han lovat trohet till. Dessutom som förebild för 2 st barn. Oförsvarbart men ack så vanligt. SD kan jag känna något som kan beskrivas som "hat"om inte ilska.

Några har slarvigt påstått jag "hatar"LW. Inget kunde vara mer fel då hon intill denna tråds start var en fullkomlig främling för mig. Hennes tafatthet inför livets prövningar är lätt att känna sympati för. Skrivit förut att hennes liv var vackert som en saga. Var person har jag all respekt för dock inte alltid för dennes handlingar .

Mitt intresse för speciellt LW kommer av att hon hade var intressanta problem som övertygat mig sänkte ribban ordentligt för (den mer normala) mördaren. LWs problem gör fallet både psykosocialt likväl som juridiskt intressanta.

Därför är följande domar. Kanske inte Trs utan framförallt Hovrättens domslut blir särskilt intressant med tanke på (enligt mitt förmenande)att det lätt går att hävda förmildrande omständigheter.

Citat från dig:
"Mitt intresse för speciellt LW kommer av att hon hade var intressanta problem som övertygat mig sänkte ribban ordentligt för (den mer normala) mördaren. "

Jag tycker inte det särskilt normalt att tycka en mördare är "normal".

--------------
Citera
2020-01-11, 16:31
Medlem
Citat:
Jo, som jag minns det har Backman stöd av ytterligare en försvarare.
Tror också att någon skrev att detta fallet inte var Backmans enda.

Kanske inte så konstigt om Backman blir stressad.

Okej. Men med två försvarare som kan gå igenom åtalet (om det nu är så) så borde de nog kunna läsa in sig på en v eller två.
De behöver sedan knappast ha örnkoll på varje sida, för försvaret så handlar det ju som bekant ”bara” om att bemöta det som åkl väljer att lägga fram.

Åtalet mot Johanna Möller, för att ta ett ex, var klart 28/4-17 och huf drog igång 8/5. Och den fupen var nog inte direkt tunn som folie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in