Citat:
Ursprungligen postat av softiz
Hur ser liberalerna på problemet med etik kring människan när det rör sig om vinstdrivning.
Privatägda sjukhus är ett bra exempel... där etiken på senare år bara har gått utför. Låt oss säga att ett medicinföretag som _kan_ skapa ett vaccin istället bara tillverkar bromsmedicin och sedan dryga ut sjukdomen för en maximal vinst.
JA, om ett läkemedelföretag skulle ha monopol på att tillvärka all medicin så skulle dem maximera sin profit genom att strypa utbudet/tom dra ut på sjukdomen.
Ponera vidare att det finns flera andra läkemedels företag som kan producera medicin. Det "giriga" företaget vill producera bromsmedicin, och ett annat företag producerar botemedelet. Alla rationella människor skulle ju då köpa botemedlet istället för bromsmedecinen alltså går det "giriga" företaget i konkurs och det samhällsmessigt effektiva företaget tjänar pengar.
Just fallet medecin är ju lite komplicerat pga patent system osv. Detta är dock en hel fråga för sig och jag har faktiskt inte funderat på det så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av softiz
En annan sak jag kommer tänka på är synen på en människa och dess värde.. existerar det värdet? Det hel-liberala samhället fungerar mer eller mindre som djungelns lag.. de svagaste och dör och det är deras problem. De tillför ändå inget till samhället och tillför bara dåliga gener för mänskligheten. Medans vänstern sätter en hög ribba för "mänsliga rättigheter" inklusive mat, bostad, barn, leksaker.
Jag vet faktiskt inte vad NV idelogin säger om detta, det vore intressant att höra.
Som jag ser det kan man välja en av två ståndpunkter, "survival of the fittest" som du nämner eller motpolen att alla ska ha "samma chance" i början av livet.
En sak som jag dock tycker är relevant att tillföra är att jag inte tänker "Människovärde". Jag tänker mänskliga rättigheter, eller mer specifikt: Alla föds med samma rättigheter. Jag anser att man genom att tex begå grova brott ska fråntas dessa rättigheter i proportion till brottet. (Vilket man även gör idag, fängelse etc.)