Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Den frågan ställer jag mig också. Har svårt att tro att det var ett klantigt misstag vilket verkar vara mångas uppfattning. Inte ens de efterblivna Iranierna skulle göra ett sådant misstag alldeles intill sin egen flygplats.

Finns många exempel på att det blir fel ibland i sambandet teknik och människa. Iranierna väntade sig ett amerikanskt motanfall och hade aktiverat sitt luftförsvar. Då kan några olyckliga omständigheter ha gjort att robotar avfyrades. Men det kan ju också vara så att någon med blint hat mot väst hjälpte till. Och det kan det kanske bli svårt att få fram i en utredning. OM så alltså är fallet.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ny Baghdad Bob?

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51055219

Citat:
"Scientifically, it is impossible that a missile hit the Ukrainian plane, and such rumours are illogical," he said.

"Several domestic and foreign flights were flying in Iranian space at the same altitude of 8,000ft (2,400m). The issue of the missile's impact on the aircraft cannot be true in any way," he said.

I den stunden i den sektorn för den LV-gruppen var det bara ett plan. Han blandar upp det.
Det är dock korrekt att plan tidigare lyft och landat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Inlägg #1804
direktlänk: https://minfil.com/96ecF5L9nf/Crash_mp4

Har kollat flera gånger men kan inte se.
Printscreen + markering någon?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Vi tar det igen, ska USA få ha kärnvapen som skjuter ned civila flygplan utan att erkänna sina misstag?

Det var Iran som sköt ner detta plan, för helvete! Förstör inte tråden, du är rapporterad.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Ingen bra vecka för ayatollan, och tänk att Iran fortsätter håna Trump/USA efter allt detta. Facepalm...
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Inte från Ryssland, dom var nog inte det minsta inblandade men jag tror att några av rebellledarrna är åtalade.

(Ryska) rebeller som stöttades militärt, ekonomiskt och politiskt av Ryssland. Såklart de hade ansvar i den nedskjutningen, därav min fråga om ni ansåg samma sak när ryssarna/rebellerna sköt ner planet av misstag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Ställ in. Flyg ej!
Hade också ställt in.

Jag vet hur turkar funkar. Finns inget säkerhetstänkande alls i det landet. Medan Lufthansa och Austrian ställer in så kör turken på för att spara bränsle.
Citera
2020-01-09, 23:01
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Så det är Irans hämnd på USA att skjuta ner sin egen befolkning?

Alltså om det är sant visar Iran upp en bisarr oförmåga att ens kunna vara i närheten av att attackera USA

Ja, precis! Lycka till med kriget mot västvärlden om man är så jävla klantiga att man skjuter ner passagerarplan runt sin egen flygplats.
Citera
2020-01-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Den frågan ställer jag mig också. Har svårt att tro att det var ett klantigt misstag vilket verkar vara mångas uppfattning. Inte ens de efterblivna Iranierna skulle göra ett sådant misstag alldeles intill sin egen flygplats.

Finns en sak som skulle kunna få dem att döda sina egna.

Låt oss säga att personen som läckte informationen som ledde till att Qassem Soleimanis död var ombord på planet på väg att fly landet.
Citera
2020-01-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Ja min kompetens och mina ögon, det var rätt verkar det som.
Det hade varit mer intressant ifall du hade svarat på mitt inlägg direkt och förklarat din observationer och din tankegång som ledde till att du drog den slutsatsen.
Citera
2020-01-09, 23:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Läs i tråden så ska du se att många har uttryckt det. Därav min fråga huruvida dem även krävde sanktioner och skadestånd när ryssarna sköt ner planet över Ukraina.

Helt rimlig fråga.

Det var ingen person boende i Sverige ombord på det planet (Malaysia Airlines Flight 17).

På det nu aktuella planet var det 17 personer boende i Sverige ombord. Baserat på hur stort skadestånd USA betalade vid en liknande händelse 1988, så borde Iran betala 100 miljoner kronor till Sverige, eller 200 miljoner kronor om man tar hänsyn till inflationen.
Citera
2020-01-09, 23:05
Medlem
Stones avatar
Varför tar Justin Trudeau på sig uppgiften att säga detta med sådan allvarlig stämma. Vad har han med saken att göra?

Det borde varit Trump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in