Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 21:27
Stod på nyheterna om 17 svenskar som dött, två familjer.. Det är som sagt utländska familjer
Citera
2020-01-08, 21:28
Medlem
MrAndress avatar
Finns inte en chans i helvetet att detta är ett haveri pga av flygplanet.

Som många skrivit så är detta världens vanligaste flygplan. ( har själv flugit i det).

Sedan så finns det redundans i flygplan. Man har MINST ett backup system på allt. Även om en motor exploderar i luften så kan piloten landa igen. Och ni som säger att Boeing inte är seriösa gällande ett sådant haverie är ju bara korkade. Dom vill inte ställa hela sin flotta av denna typ av kärra. Det blir konkurs.

Scudmissil i höger sida vid vinge är troligast.

Annars hade all kärror stått på marken nu.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Är man verkligen att betrakta som ”oberoende” om man samtidigt är kopplad till en tankesmedja med tydliga Nato förtecken?

”From 2016 until early 2019, Higgins was a senior fellow in the Digital Forensic Research Lab and Future Europe Initiative; projects run by the Atlantic Council, a leading US geopolitical strategy think-tank based in Washington, D.C”

Och dessutom hittills har fokuserat på tre saker:
- Rysslands inblandning i Syrien
- Rysslands inblandning i Ukraina
- Rysslands ev inblandning i MH17

Låter som en inte helt ”oberoende” agenda i mina öron.
Jo det är så vi i väst ser det
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack så oerhört mycket!

Givetvis snackar vi vad som är troligast när vi spekulerar i sådana här trådar. Helt säker kan ingen vara än. Ingen skugga på dig om det visar sig att du gissade fel.

Tidigt imorse var jag kritisk mot att många tog för givet att planet skjutits ner. Men nu känns det som om jag måste böja mig för att foliehattarna kanske hade rätt. Men deras analys saknade förstås helt grund då. Även blinda höns hittar ibland ett korn, som det heter...

Exakt, det är ingen prestige i att ha fel eller måsta ha rätt.

Jag tänkte "attentat" samma sekund som jag hörde om händelsen. Har faktiskt diskuterat häromdagen att man nog inte borde resa(läs flyga civilt) i det området m.ht den händelseutveckling som varit sista tiden. Jänkarna hängde också på den tanken innan "olyckan".
Citera
2020-01-08, 21:29
Medlem
Vikingablod76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Den oberoende organisationen Bellingcat har lagt ner enormt mycket undersökande journalistiskt arbete
för att få fram sanningen om MH17

https://en.wikipedia.org/wiki/Bellingcat

Tyvärr något överskattade och har fått en hel del kritik för sina relativt simpla metoder och slutsatser. Men visst väger det över att ryska separatister med Ryssland bakom sig var skyldiga. Men samtidigt är det just det som passade USA och EU i deras kamp mot Ryssland. Så därav att man inte ska tro allt man läser som tex ”Ryssland hade använt Adobe Photoshop för att manipulera satellitbilder” eller ”experter säger...”. Samma sak gäller nu om det visar sig att detta planet också blev nedskjutet. Samtidigt får pöbeln aldrig reda på sanningen.
Citera
2020-01-08, 21:30
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack så oerhört mycket!

Givetvis snackar vi vad som är troligast när vi spekulerar i sådana här trådar. Helt säker kan ingen vara än. Ingen skugga på dig om det visar sig att du gissade fel.

Tidigt imorse var jag kritisk mot att många tog för givet att planet skjutits ner. Men nu känns det som om jag måste böja mig för att foliehattarna kanske hade rätt. Men deras analys saknade förstås helt grund då. Även blinda höns hittar ibland ett korn, som det heter...

Ingen kan vara så dum så man trodde detta var ett slumpmässigt sammaträffande. Inga bevis behövdes för statistiskt sätt vore allt annat än en direkt attack helt osannolikt.

Gud ni är så lätta att hjärntvätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Det tror inte jag. Höljet runt motorn ska hålla inne sådant och allt ska åka bakåt. Det är konstruerat för att undvika just detta.

Uppenbarligen kan det ske.

https://www.nytimes.com/2018/04/17/us/southwest-airlines-explosion.html

2 år sen, Boing 737
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Det som kvarstår rent sannolikhetsmässigt är nedskjutning eller en bomb.

Till det kommer bilderna där det ser ut at finnas splitterskador på ett gäng flygplansdelar. Det i sig kan vara något som bara ser ut så, men det är ju bara en del i bedömningen så den spelar inte jättestor roll i sig.
.

Man har ju kraften i explosionen att ta hänsyn till också. En motor som exploderar skulle slunga delar mot flygkroppen med resultat att det bara penterar en bit, och eventuellt fastnar delar, precis som det verkar på bilden tidigare. En explosion från en sprängladdning har såklart så stor kraft så delar skulle flyga rakt igenom, det är inte det vi ser på bilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Finns inte en chans i helvetet att detta är ett haveri pga av flygplanet.

Som många skrivit så är detta världens vanligaste flygplan. ( har själv flugit i det).

Sedan så finns det redundans i flygplan. Man har MINST ett backup system på allt. Även om en motor exploderar i luften så kan piloten landa igen. Och ni som säger att Boeing inte är seriösa gällande ett sådant haverie är ju bara korkade. Dom vill inte ställa hela sin flotta av denna typ av kärra. Det blir konkurs.

Scudmissil i höger sida vid vinge är troligast.

Annars hade all kärror stått på marken nu.

Skulle också kunna vara en attack mot Boeing från Irans sida. För att skada amerikanska intressen...
Citera
Medlem
flesh-flutes avatar
Är det inte sådär det brukar se ut när ett flygplan träffas av en robot? Vill jag minnas från min tid i luftvärnet. Vi fick panga Robot 70, det var kul. Dessvärre träffade vi aldrig nåt. Synd om dagens ungdom som inte får göra sånt tok, hundratusentals kronor rätt upp i rök. De pengarna behövs nu för integration
Citera
2020-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Det är inte konstruerat för det, det är bara en kåpa som inte håller för ett skit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380
Nej, du har säkert rätt. Jag killgissade bara. Men på en av bilderna via din länk står det faktiskt ”containment shield” så att det bara skulle vara en kåpa verkar vara en överdrift.
För övrigt är det kunniga personer i den här tråden som inte verkar tro på ett motorfel av fatal art. Det gör inte jag heller. Jag är övertygad om att planet sköts ned eller förstördes av en bomb placerad på utsidan.
Citera
2020-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Stod på nyheterna om 17 svenskar som dött, två familjer.. Det är som sagt utländska familjer

Lindberg Emil 2012*
Lindberg Erik 2010*
Lindberg Raheleh 1982*
Lindberg Mikael 1979

https://www.facebook.com/raheleh.salmani

Pappan hel svensk och barnen födda i Sverige med svenska namn och efternamn. Endast mamman som är född i Iran! Så absolut inte en utländsk familj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in